LASTEBILSJÅFØRENS MOR: Produsenten har spilt på følelser i informasjonsvideoen om norske særregler, spesiallaget for østeuropeiske yrkessjåfører. Foto: Skjermdump/Video
LASTEBILSJÅFØRENS MOR: Produsenten har spilt på følelser i informasjonsvideoen om norske særregler, spesiallaget for østeuropeiske yrkessjåfører. Foto: Skjermdump/VideoVis mer

Laget film for østeuropeiske lastebilsjåfører:

Nå er den sett flere millioner ganger

Stor visningsuksess for filmen som skulle lære opp østeuropeiske lastebilsjåfører.

- Filmen fikk raskt oppmerksomhet blant både sjåfører og arbeidsgiverne deres. Få uker etter lansering hadde den fått medieoppmerksomhet over hele Europa, forteller Kjell Haugen i Arbeidstilsynet stolt til Dinside.

«The truck driver's mother». Filmen om den polske lastebilsjåføren og hans mors reise i et snødekt Norge har som regiondirektøren sier, fått mye oppmerksomhet. Den har også vunnet flere internasjonale priser.

Siden lansering i november i 2016 er det totale lesertallet estimert til 32 millioner, mens filmen er sett over sju millioner ganger på til sammen 14 språk, ifølge Arbeidstilsynet.

Se kortversjon av filmen her. Hele videoen kan du se lenger ned i artikkelen.

Går via «mamma»

Hver dag kjører det mer enn 3.000 lastebiler over grensa og inn i Norge. Mange av disse er østeuropeiske, og mange av dem vet lite om norske særregler eller hvordan de for eksempel skal sko seg for vinterføre.

Ifølge Arbeidstilsynet er utenlandske sjåfører tre ganger mer utsatt for ulykker på norske veier. Mange er dessuten underbetalte, fordi de ikke kjenner rettighetene sine.

- Vi har slitt med å komme i dialog med denne gruppen. Derfor stilte vi oss spørsmålet: Hvem hører de på, forteller Haugen.

Svaret ble «mamma».

- Gjennom en mors omsorg har vi ønsket i å fortelle utenlandske sjåfører hvordan det er å kjøre i Norge og hvilke regler som gjelder her, forklarer regiondirektøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- På grunn av denne filmen har kampanjesiden vår hatt besøkende fra mer enn 90 forskjellige land, der topp fem tilsvarer de fem landene med flest sjåfører som kjører i Norge.

For tidlig å konkludere

Ifølge Statens vegvesen er det fortsatt for tidlig å si om filmen har hatt noen effekt på de østeuropeiske sjåførene.

Etaten opplever imidlertid at er en jevn bedring blant sjåfører som overholder de norske særreglene. De norske holder et jevnt nivå, mens de utenlandske ser ut til å ta innpå.

Men siden filmen først ble lansert i november i fjor, og vi kun har hatt én måned med vinterdekke på norske veier i år, finnes det ingen troverdig statistikk å lene seg på ennå.

Her ligger hele informasjonsfilmen «The Truck Driver's Mother».

Informasjonsfilmen som skal informere og lære østeuropeiske yrkessjåfører om særnorske forhold - som vinterhjul, kjetting, kabotasje og lønn. Vis mer

PS: Bak kampanjen står et treparts bransjeprogram for transport. Disse er arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene NHO Transport, NHO Reiseliv, NHO Logistikk og Transport, Postkom, Virke, Spekter, NJF, Yrkestrafikkforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, Norsk Lastebileierforbund, Norsk Arbeidsmandsforbund, Norsk Transportarbeiderforbund, Statens Vegvesen og Arbeidstilsynet.