BLIR ELEKTRISK: Klassikeren Jaguar E-Type er av mange kåret til verdens vakreste bil. Nå skal den produseres som elbil. Foto: Jaguar
BLIR ELEKTRISK: Klassikeren Jaguar E-Type er av mange kåret til verdens vakreste bil. Nå skal den produseres som elbil. Foto: JaguarVis mer

Jaguar E-Type

Nå blir «verdens vakreste bil» elbil

Den er kåret til verdens vakreste bil. Nå blir det mulig å få Jaguar E-Type som elbil også.

Det er bare ett år siden første gang luksusbil-produsenten i London offentliggjorde bilder av Jaguar E-Type ombygd som elbil. Det fikk mye oppmerksomhet.

I alle fall ifølge importøren, som forteller at avdelingen Jaguar Classic er blitt nedringt av kunder som godt kan tenke seg den gjenfødte klassikeren med eldrevet motor. Og nå har Jaguar bestemt seg for å starte produksjon av E-Type, som ombygd elbil.

Tett på originalen

Utgangspunktet for elbilen er klassikeren E-Type 1.5 Roadster fra 1968, med sekssylindret rekkemotor, effekt på 265 hestekrefter, toppfart over 240 kilometer i timen og som gjør null til 100 unna på litt over syv sekunder.

Denne pakken er byttet ut med en elmotor på 220 kW (300 hk) og et batteri på 40 kWh. Akselerasjonen opp til 100 km/t skal dessuten gå unna på mindre enn syv sekunder.

BLIR ELEKTRISK: Jaguar E-Pace. Foto: Jaguar
BLIR ELEKTRISK: Jaguar E-Pace. Foto: Jaguar
BLIR ELEKTRISK: Jaguar E-Pace. Foto: Jaguar

Ved første blikk skal det ikke være lett å se forskjell på el-E-Type og den originale. Ingeniørene har strukket seg langt for å ligne mest mulig på originalen. Foruten ladekontakt har frontlyktene fått LED-lys, med hensyn til forbruket.

- Med E-TYPE Zero har vi forsøkt å komme så tett på originalens spesifikasjoner som mulig, men med noen få oppgraderinger. Interiøret er nesten som i 1968 med få modifikasjoner, forteller direktør Tim Hannig i Jaguar Lad Rover Classic.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oppfører seg som ... E-Type

Det er først under skallet at forandringene er «synlige».

Elmotoren skal ha samme dimensjoner og vekt som den opprinnelige motoren. Utviklerne har også sørget for at batteripakken ligger på nøyaktig samme sted. Batteripakken på 40 kWh ligger rett foran elmotoren.

Mange av komponentene i E-Types elektriske versjon finnes også i den elektriske SUV-en Jaguar I-Pace, som forøvrig er den beste elbilen Dinside har kjørt til dags dato.

ELBIL: Ladakontakt og elektrisk batteri/motor er to av det som skal være få forskjeller mellom en klassisk Jaguar E-Pace og elbilversjonen. Foto: Jaguar
ELBIL: Ladakontakt og elektrisk batteri/motor er to av det som skal være få forskjeller mellom en klassisk Jaguar E-Pace og elbilversjonen. Foto: Jaguar

Ved å plassere komponentene på samme sted har det ifølge Jaguar ikke vært behov for å endre bilens opprinnelige struktur, inkludert bremser og fjæring. Bilen oppfører seg helt som en original E-Type, mener de.

PS: Det finnes to måter du kan få en Jaguar E-Type som elbil. Enten har du din egen, som du kan få bygd om. Eller du kan kjøpe en restaurert og ombygd bil fra Jaguar Classic. Prisene for disse to mulighetene er ennå ikke offentliggjort, men interesserte kan ta kontakt med Jaguar Classic.