Biltrender og farge

- Nå blir grønne biler moderne

Etter et besøk hos Nissans Designsenter i London fikk vi innblikk i fremtidens trender. Om fem år tror de at vi ser flere grønne biler.

GRØNT BLIR KULERE ENN GULT? Mini Coopers «50 Years Edition» kom i denne grønnfargen i 2019. Det kan ha vært et bevisst trekk fra britene, som har vært glade i grønt i alle år. Foto: Mini
GRØNT BLIR KULERE ENN GULT? Mini Coopers «50 Years Edition» kom i denne grønnfargen i 2019. Det kan ha vært et bevisst trekk fra britene, som har vært glade i grønt i alle år. Foto: Mini Vis mer

Bilindustrien går en grønnere tid i møte - bokstavelig talt, skal vi tro japanske Nissan. De og andre bilfabrikanter har haugevis av folk som jobber med å se i spåkula, for å møte markedet med de rette tingene til rett tid.

Det brukes store summer til samfunnsstudier og fokusgrupper, for å ha noe mer hold enn en våt finger i været. Carine Giachetti fra Frankrike har jobbet for Nissan i seks år, og leder nå deres workshop for interiør- og eksteriør-fargedesign.

#metoo påvirker

- Det er mange faktorer som spiller inn på hva vi ønsker å kjøpe. En av dem har vært overgangen til det digitale. De yngre ønsker å sveipe, scrolle og zoome på skjermer i bilen som på telefonen, sier Giachetti til Dinside.

SPENNENDE: Vi vil se nye og spennende materialer fremover, fordi trendene i samfunnet krever det. Foto: Rune Nesheim
SPENNENDE: Vi vil se nye og spennende materialer fremover, fordi trendene i samfunnet krever det. Foto: Rune Nesheim Vis mer

- Vi tror ikke på kliniske interiør, men på mer myke overflater. Store bevegelser som #meetoo og trender som forandrer verden er også med på å utvikle mennesker og hvilken bil de velger. Den svært raskt voksende vegan-trenden og stadig økende ønske om bærekraft - et ord vi knapt hadde hørt om for fem år siden - gjør at skinninnredning trolig stadig mer må vike plass for stoff eller andre bærekraftige materialer. Vi kommer til å se en dreining i hva vi oppfatter som lukus i fremtiden, fortsetter hun.

I dag har flere stoffseter blitt like dyre og eksklusive som skinnseter, og Giachetti forteller at skinn allerede må vike for kunststoffet alcantara, som har blitt svært populært. Mikrofiberstoffet dimica er blitt tatt i bruk av mange store bilfabrikanter og har fått et kvalitetsstempel.

RACING GREEN: I Storbritannia er grønnfargen til blant annet Jaguar XKSS 57 en klassiker. Nå kommer grønt tilbake, mener designerne til Nissan. Foto: Jaguar
RACING GREEN: I Storbritannia er grønnfargen til blant annet Jaguar XKSS 57 en klassiker. Nå kommer grønt tilbake, mener designerne til Nissan. Foto: Jaguar Vis mer

Grønt kommer

Carine Giachetti mener vi kommer til å se grønt i mange forskjellige nyanser om fem år.

SPENNENDE: Carine Giachetti tror vi vil se et grønt skifte også på lakken, i hvert fall her i Europa. Det er nemlig store forskjeller på hva vi liker i de forskjellige verdensdelene. Foto: Nissan
SPENNENDE: Carine Giachetti tror vi vil se et grønt skifte også på lakken, i hvert fall her i Europa. Det er nemlig store forskjeller på hva vi liker i de forskjellige verdensdelene. Foto: Nissan Vis mer

- Grønt var populært, sammen med oransje toner, på 70-tallet. Vi ser trenden allerede. Rødt går tilbake. Både solide farger, metallic og de sotede fargene. Farger over mot oransje tar noe over, eller så ser vi at blå i flere varianter selger mer og mer og faktisk er nummer én i Europa nå, forklarer hun.

Giachetti tror imidlertid at ny lakkteknologi, mer enn fargene i seg selv, vil gi oss flere overflatevalg.

- Matte farger er stadig mer populære, men er foreløpig vanskelige å vaske, er uholdbare og vanskelig å lakkere etter skader. Men der håper vi teknologien vil hjelpe oss, sier Giachetti og legger til at de også har begynt å teste selvreparerende lakk.

Så får vi bare se hva norske bilkjøpere velger ...