Audi med ladbar Q5

Nå blir den norgesvennlig

Audi Q5 generasjon to har aldri slått særlig an her i landet, i motsetning til forgjengeren. Men nå kommer modellen som kan forandre på det.

LADEKABEL OG EKSOSRØR: Som ladbar hybrid kan den smått selgende mellomklasse-SUV-en til Audi få en tiltrengt boost her i landet. Q5 generasjon 2 ble lansert i 2016 og i 2018 ble det bare registrert 247 stykker (Volvo XC60: 3687 biler). Men nå innvier Audi, med denne<b> <b>Q5 55 TFSI e quattro</b></b>, en ny generasjon plug-in hybrid drivlinje. Den kommer det flere varianter av fremover. Foto: Audi AG
LADEKABEL OG EKSOSRØR: Som ladbar hybrid kan den smått selgende mellomklasse-SUV-en til Audi få en tiltrengt boost her i landet. Q5 generasjon 2 ble lansert i 2016 og i 2018 ble det bare registrert 247 stykker (Volvo XC60: 3687 biler). Men nå innvier Audi, med denne Q5 55 TFSI e quattro, en ny generasjon plug-in hybrid drivlinje. Den kommer det flere varianter av fremover. Foto: Audi AGVis mer

Første generasjon Audi Q5 fantes også som hybrid, men den var ikke ladbar. Nå som produsenten fra Ingolstadt starter utrullingen av en ny generasjon ladbar hybriddrivlinje, passet det bra å starte med denne modellen, Audis konkurrent til BMW X3, Mercedes-Benz GLC, Volvo XC60 og Jaguar F-Pace.

Modellens fulle navn er Q5 55 TFSI e quattro, der tallet 55 indikerer at bilen har mer krefter enn ikke-hybride 45 TFSI, som har den samme 2,0-liters bensinmotoren under panseret - i dette tilfellet med 152 hestekrefter.

Esset i nykommerens erme er selvsagt elmotoren, som er integrert med S-tronic-girkassen og bidrar med opptil 143 hestekrefter.

KLIN LIK: Det er ingen klar visuell identifiseringsmulighet av den ladbare Q5-versjonen. Foto: Audi AG
KLIN LIK: Det er ingen klar visuell identifiseringsmulighet av den ladbare Q5-versjonen. Foto: Audi AG Vis mer

Totalt 367 hester

Den elektriske motoren henter sin energi fra et litiumion-batteri bestående av 104 prismatiske celler. Det har en maksimal spenning på 381 volt med en kapasitet oppgitt til 14,1 kWt.

Total systemeffekt er 367 hestekrefter. Det er dette som forklarer at bilen har fått samme versjonsbetegnelse som elbilen Audi e-tron - som utvikler opptil 408 hestekrefter.

Forbruket ved blandet kjøring oppgis å være fra 0,21 liter per mil, med CO2-utslipp fra 46 gram per kilometer.

Rekkevidden på bare strøm oppgis til «mer enn» 40 kilometer etter WLTP-målemetoden.

En kommende konkurrent til denne hybriden, i tillegg til modellene nevnt innledningsvis, vil også være DS 7 Crossback e-tense. Det er nettopp blitt kjent at denne for sin del har en rekkevidde, målt etter WLTP, på ganske anselige 58 kilometer.

TEMMELIG KVIKK: Med sine 367 hester og hele 500 newtonmeter tilsammen - fra 1250 omdreininger - klarer Q5 55 TFSI e sprinten fra 0 til 100 på 5,3 sekunder. Tysklandsfarere kan eventuelt klare å nå maks hastighet som er 239 kilometer i timen. Foto: Audi AG
TEMMELIG KVIKK: Med sine 367 hester og hele 500 newtonmeter tilsammen - fra 1250 omdreininger - klarer Q5 55 TFSI e sprinten fra 0 til 100 på 5,3 sekunder. Tysklandsfarere kan eventuelt klare å nå maks hastighet som er 239 kilometer i timen. Foto: Audi AG Vis mer

«Av/på»-firehjulsdrift

Transmisjonen er det altså en 7-trinns S tronic-automat som tar seg av, sammen med quattro, firehjulsdrift med ultra-teknologi, som vi har beskrevet tidligere i vår artikkel om prøvekjøringen av Audi SQ7 TDI. Den går sømløst over til forhjulsdrift ved å koble fra bakakselen når denne ikke er nødvendig; slik vil man redusere drivstofforbruket.

Systemet kan koble akselen inn igjen allerede før den trengs takket være såkalt prediktiv programvare. Det betyr sterkt forenklet at bilens «hjerne» sammenstiller data fra navigasjon, sensorer og kameraer - i tillegg til førerens kjørestil - for å fortelle bilen hva slags innstillinger som er mest effektive til enhver tid, eksempelvis når drift også på bakhjulene er nyttig, når elmotoren bør kobles inn for drift eller når regenerering bør få prioritet.

VENSTRE BAK: Ladeporten på Q5 55 TFSI e sitter på venstre bakskjerm - på motsatt side av tanklokket. Foto: Audi AG
VENSTRE BAK: Ladeporten på Q5 55 TFSI e sitter på venstre bakskjerm - på motsatt side av tanklokket. Foto: Audi AG Vis mer

2 1/2 times lading mulig

Audi Q5 55 TFSI e quattro leveres standard med det de kaller det kompakte ladesystemet, som er vanlig ladekabel/støpsel med kontrollenhet, og med en Mode 3-kabel med type 2-støpsel til bruk ved offentlige ladestasjoner.

Ombordladeren har en kapasitet på 7,4 kW. Oppgitt ladetid er to og en halv time med veggboks og 32 ampere kurs og seks timer på en vanlig 220V stikkontakt.

En app, myAudi, inkluderer muligheten for å fjernkontrollere lade- og forbruksdata og å forhåndsinnstille oppvarming/kjøling av bilen før avreise. Bilen er utstyrt med varmepumpe som standard.

Den nye ladbare hybriden til Audi kan bestilles fra juni kommer på markedet fra tredje kvartal i år.

Godt utstyrt til 663.900,-

Competition-modellen får en startpris på 663.900 kroner. Den leveres blant annet med følgende utstyr utover standard: 3-soners klimaanlegg, Advanced key, LED-hovedlys, baksete som kan flyttes i lengderetningen og har vinkeljustering av seteryggen, S line eksteriørpakke, 18-tommers felger, og sportsseter i kombinasjonen skinn/kunstskinn. Veiledende pris på ekstrautstyret som er inkludert i Q5 TFSI e Competition, om man skulle bestilt det separat, er 57.660 kroner.

– Vi vet at mange har gledet seg til en ladbar utgave av Audi Q5. Den prisen og de egenskapene som vi nå kan offentliggjøre, gjør at vi forventer stor interesse for denne bilen når vi åpner for bestilling om få uker, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge hos importøren Harald A. Møller AS.