Test: Mini Cooper SE

Én god grunn for å kjøpe den

Og det er ikke rekkevidden.

NO COMMENT: Miniens munn er lukket i den elektriske versjonen, for å bedre luftmotstanden. Den blir også desto lettere å kjenne igjen. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Mini har endelig kommet med sin første helelektriske bil. Fra før har de den ladbare firehjulsdrevne hybriden Countryman Cooper SE, som forøvrig også er bestselgeren deres.

VELKJENT: Siluetten kjennes igjen. Den elektriske versjonen kommer kun i tredørsutgave, angivelig på grunn av stivheten i karosseriet. Foto: Rune M. Nesheim
VELKJENT: Siluetten kjennes igjen. Den elektriske versjonen kommer kun i tredørsutgave, angivelig på grunn av stivheten i karosseriet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den elektriske versjonen er bygget på eksisterende Mini Hatch som kom allerede for 6 år siden. Med den nye modellen vokste den ganske kraftig, hele 9,8 cm lengre og 4,4 cm bredere. Man fikk til og med en enda lengre 5-dørsversjon.

Som før

Mini Cooper SE, som den elektriske versjonen heter, fås kun i 2-dørsutgave og skiller seg svært lite fra bensinutgaven. Den har lånt fake luftinntak i panseret fra Cooper S og grillen er helt tett med den karakteristiske elektriske logoen, som du også finner på siden av framskjermene, tanklokket og bakluka.

Ellers vil et trenet øye se at den er hevet 1,4 cm for ikke å ødelegge bakkeklaringen etter at den har fått en batteripakke på 32,6 kWt i tunnelen mellom setene og under baksetet.

Selv om bilen er blitt rundt 300 kilo tyngre, er fjæringskarakteristikken ganske så lik den man vinner i ordinær Mini.

Innvendig er heller ikke forandringene særlig store, men man har fått en annen girspak, et par andre funksjoner i mediesystemet og på et par vippebrytere … og det mest iøynefallende, nemlig det nye «flytende» instrumentpanelet som står fast på rattstammen istedenfor de fast monterte analoge målerne i fossilversjonene.

FAKE: Luftinntaket på panseret er obligatorisk, siden de har gitt den elektriske versjonen bokstaven S, men den har ingen funkjon utover å se kul ut. Foto: Rune M. Nesheim
FAKE: Luftinntaket på panseret er obligatorisk, siden de har gitt den elektriske versjonen bokstaven S, men den har ingen funkjon utover å se kul ut. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mange grunner til å skygge unna

Det finnes egentlig bare en grunn til å kjøpe Mini Cooper SE, og den kan være god nok i seg selv, Men vi begynner med det som ikke imponerer.

Plassen: Det er forsåvidt åpenbart. Det ligger i navnet. Mini. Den er vel nesten programforpliktet til å være liten. Bagasjerommet rommer 211 liter. Det er med det ekstra gulvet fjernet. Det er ikke mye. Og to dører begrenser bruken kraftig også.

De kan best betegnes som nødseter, men alle tre passasjerseter har Isofix, så barneseter, trolig helst foran, er mulig med kompromisser.

NØDSETER: Jo kortere du er, desto mer praktisk er Mini. Lange personer må glemme bruk av baksetene til det de opprinnelig er ment for. Tilgangen som varerom er også litt begrenset uten bakdørene. Foto: Rune M. Nesheim
NØDSETER: Jo kortere du er, desto mer praktisk er Mini. Lange personer må glemme bruk av baksetene til det de opprinnelig er ment for. Tilgangen som varerom er også litt begrenset uten bakdørene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Rekkevidden: Dette er en urban bil, men Norge er ikke urbant. Vi kjører ofte litt distanser. Rekkevidden er blant de korteste på markedet i dag. Vi kom kun 18,5 mil under pen kjøring. Det er på nivå med forrige generasjon VW Golf, men dårligst blant elbiler i dag.

28,9 kWt nettokapasitet er såpass kort at man får kjenne på rekkeviddeangsten litt for ofte og utelukker den til pendlerbil for ganske mange dersom man ikke har lademulighet på jobben.

LITE: Bagasjerommet er blant de minste i klassen, men tar man ut den nederste plata, er det utrolig hva man kan få inn i små biler også. Og til daglige handleturer funker det mer enn nok, hvertfall sammen med setene. Foto: Rune M. Nesheim
LITE: Bagasjerommet er blant de minste i klassen, men tar man ut den nederste plata, er det utrolig hva man kan få inn i små biler også. Og til daglige handleturer funker det mer enn nok, hvertfall sammen med setene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dessuten er ladehastigheten på hurtiglader lav. 50 kW er lite når andre rimelige småbiler i dag tilbyr det dobbelte.

Men de fleste lader hjemme. Med 11 kW ombordlader, får du ladet raskt dersom du har en trefase boks hjemme.

BORTE BRA, HJEMME BEST: 50 kW hurtiglading er ikke noe å skryte av i dag, men batteriet er uansett så lite at det er lite å hente på større kapasitet. Hjemme derimot, kan det gå unna. Foto: Rune M. Nesheim
BORTE BRA, HJEMME BEST: 50 kW hurtiglading er ikke noe å skryte av i dag, men batteriet er uansett så lite at det er lite å hente på større kapasitet. Hjemme derimot, kan det gå unna. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Batteriet kan lades fra til 80 % på 2 timer og 30 minutter gjennom Type 2-kontakt med 11 kW-kapasitet. Fra 0 til 100 % er tiden 3 timer og 30 minutter. Med hurtiglading gjennom CSS og 50 kW-kapasitet lades batteriet til 80 % på 35 minutter.

DIGITALT: Denne ovalen med tredelt skjerm i matt finish er særegen for den elektriske versjonen og er egentlig ikke så kul som man hadde håpet på. Det kunne både vært mer info der og hvorfor ikke en litt nøyaktig måler på batterikapasitet i stedenor stårt graverte felter? Foto: Rune M. Nesheim
DIGITALT: Denne ovalen med tredelt skjerm i matt finish er særegen for den elektriske versjonen og er egentlig ikke så kul som man hadde håpet på. Det kunne både vært mer info der og hvorfor ikke en litt nøyaktig måler på batterikapasitet i stedenor stårt graverte felter? Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Selvsagt har den en app-styring av bilen på mobiltelefonen som blant annet enkelt lar deg planlegge oppvarming og starttidspunkt med fulladet bil. Den vil brukes ofte dersom du kjører mye.

Kjøregleden: Mini var synonymt med kjøreglede. Det mistet den på mange måter med siste generasjon Mini. Jo, den er fortsatt liten, men den føles ikke snerten, slik de fleste andre småbiler gjør. Man sitter sporty dypt langt bak i kupeen med en frontrute langt der fremme og har ingen oversikt over hvor bilen slutter.

VIPP: Ved siden av den pulserende startknappen finner du knappen for regenerering, enten lite eller mye. Lengst til høyre velger du kjøreprogram. Foto: Rune M. Nesheim
VIPP: Ved siden av den pulserende startknappen finner du knappen for regenerering, enten lite eller mye. Lengst til høyre velger du kjøreprogram. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men det største problemet er styring og kraftoverføring. Vår bil sto riktignok på sommerhjul, men vi har kjørt såpass mye Mini at vi vet den er ganske lik på sommerhjul også. Styringen er tight, men ufølsom.

Og den styrer betraktelig mer enn biler man kan sammenligne den med, spesielt når underlaget blir sporete. Dynamikken og gleden blir borte. Og det er en av kjerneverdiene for Mini.

FRAM ELLER TILBAKE: Egen girspak med grønn design minner deg på miljøvalget. Foto: Rune M. Nesheim
FRAM ELLER TILBAKE: Egen girspak med grønn design minner deg på miljøvalget. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Da hjelper det ikke stort at bilen faktisk er ganske lett til elbil å være. Kun 1365 kilo, og at tyngdepunktet er 3 cm lavere enn vanlig Mini, selv om den faktisk er hevet 1,4 cm på grunn av batteripakka.

Bare passe sprek: Siden det spilles på «gokart-følelsen», hadde vi forventet noe mer power også. 184 hester og 270 Nm er ikke noe man løfter øyenbrynene for hos elbiler i dag.

Selv snusfornuftige Kia e-Soul spinner av gårde så blårøyken står rundt deg, hvis du ønsker det, så her kunne Mini ha tatt i hakket mer. 0-100 km/t på 7,3 føles ikke imponerende etter å ha prøvd selv den svakeste Tesla.

VELG FELG: Du trenger heldigvis ikke binde deg til de veldig sære felgene som er spesielt designet for den elektriske versjonen. Foto: Rune M. Nesheim
VELG FELG: Du trenger heldigvis ikke binde deg til de veldig sære felgene som er spesielt designet for den elektriske versjonen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Man har tre kjøreprogram å velge mellom. Den starter alltid på Mid, men du kan vippe bryteren opp på Sport, eller ned på Green og Green+-

Forskjellene begrenser seg stort sett til graden av gassrespons samt at i et gjerrigste modusen stenger man klimaanlegget.

Du kan velge mellom to regenereringsnivåer. Tyskerne, det gjelder alle bilmerker, liker ikke mye regenerering når man går av gassen, derfor ligger lite regenerering inne som standardprogram.

KOMPROMISS: Rundingen ble til i 2001, da med markedets største speedometer. Senere ble det flyttet foran føreren og erstattet med en widescreen skjerm. Men man har i det minste funksjonaliteten fra BMW og den er bra.
KOMPROMISS: Rundingen ble til i 2001, da med markedets største speedometer. Senere ble det flyttet foran føreren og erstattet med en widescreen skjerm. Men man har i det minste funksjonaliteten fra BMW og den er bra. Vis mer

Ønsker du noe, tilnærmet en-pedalskjøring, må du vippe på bryteren hver gang du skal ut å kjøre.

Personlig liker jeg lite regenerering, men for de som liker mye, hadde det vært bedre om den startet i det modusen man stoppet i.

Derfor skal du ha en?

Mange biler handler om Image og følelser. Fiat 500, VW Beetle, utallige cabrioleter, gjerne små og snertne, handler mer om image og følelser enn praktisk nytte.

PREMIUM: Mellom de litt smale men gode og sportslige forsetene, styrer man skjermen på BMW-vis. Foto: Rune M. Nesheim
PREMIUM: Mellom de litt smale men gode og sportslige forsetene, styrer man skjermen på BMW-vis. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mini er et av disse merkene. Etter at BMW tok over roret og lanserte første generasjon Mini i 2001 har image vært prioritet nummer en.

Og Mini-en er kul. Det er attention til details som er temaet. Det er ingen som ligner, hverken innvendig eller utvendig. Du kan nær sagt bestille din Mini akkurat som du vil ha den. Derfor er den premium og derfor koster det.

Billigst

Den er hårfint billigste Mini man før kjøpt. Ser man bort fra ulempene vi har nevnt over, er det ikke prisen avskrekkende. Den legger seg pent under DS3 ETense, som også satser på premiumkundene.

Du får den i tre standardpakker fra Essential fra 273800, Via Experience til 293.800 og Maximise for 313.000.

Det beste valget er Experience. Da får man blant annet navigasjon i sanntid, parkeringssensorer foran og bak, Adaptive LED-frontlykter, trådløs lading for mobilen og bedre lyd fra Harman Kardon, Akkurat som testbilen vi kjører.

Mini Cooper SE

Motor:Elektrisk
Effekt:184 hk (135 kW)
Dreiemoment:270 Nm
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet brutto:32,6 kWh
Batterikapasitet netto:28,9 kWh
Forbruk WLTP:Ca. 1,3 kWh/mil
Rekkevidde:234 km
Ombordlader:11 kW
Hurtiglader:50 kW
0-100 km/t:7,3 sek.
Toppfart:150 km/t
Bremser foran/bak:skiver/skiver
Dekkdimmensjon195/55 R16
L/B/H (mm):2845/1727/1432
Akselavstand (mm):2495
Dekkdimensjon:195/55 R16
Pris fra kr.:273.800
Pris testbil:293.800

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!