Nordmenn i vintertrafikk:

Én av tre tar sjanser på sommerdekk

– Høye tall som overrasker meg, mener UP-sjefen.

ULYKKES-UTSATT: Med den første snøen blir det alltid et hopp i antall trafikkulykker, som her i en kollisjon mellom buss og bil i krysset Høybråtveien og Folkvangveien i Oslo. Foto: NTB Scanpix
ULYKKES-UTSATT: Med den første snøen blir det alltid et hopp i antall trafikkulykker, som her i en kollisjon mellom buss og bil i krysset Høybråtveien og Folkvangveien i Oslo. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Mer enn hver tredje nordmann (36 %) har vært innblandet i en bilulykke vinterstid. Det viser en ny undersøkelse Dinside har fått tilgang til.

På vinteren har hele 17 prosent av alle nordmenn kjørt av veien, mens én av ti har kollidert med andre biler. Fire prosent har kollidert med dyr.

Har du noen gang vært innblandet i en trafikkulykke som bilist i vinterhalvåret?

Svar Andel
Nei, jeg har aldri vært innblandet i en trafikkulykke som bilist i vinterhalvåret68 %
Ja, jeg har kjørt av veien17 %
Ja, jeg har kollidert med andre biler10 %
Ja, jeg har vært innblandet i en annen type ulykke5 %
Ja, jeg har kollidert med et dyr4 %

Tar sjanser med sommerdekk

Brorparten av alle nordmenn med bil mener det er viktig å legge om til vinterdekk i god tid før den offisielle fristen for å gjøre det - hovedsakelig for ikke å bli overrasket av været. Dette med god grunn, for i mange av de overnevnte ulykkene er nemlig været medvirkende årsak.

Derfor er det kanskje fornuftig at hele 48 prosent oppgir at de unngår å kjøre i kraftig snøvær.

Det som kanskje gir mer grunn til bekymring er at hver tredje nordmann sier de har kjørt med sommerdekk på bilen, selv om det er vinterføre - hele sju prosent har til og med gjort det flere ganger. 20 prosent mener dessuten at de ikke synes det er viktig å bytte til vinterdekk i god tid.

Overraket

Utrykningspolitiet (UP) mener tallene bekymrer.

- HØYE TALL: UP-sjef Steven Hasseldal mener det er overraskende mange som har kjørt med sommerdekk på vinterføre i Norge. Foto: Politiet
- HØYE TALL: UP-sjef Steven Hasseldal mener det er overraskende mange som har kjørt med sommerdekk på vinterføre i Norge. Foto: Politiet Vis mer

- Det er en kjent problemstilling at mange i forbindelse med første snøfall venter i det lengste med å legge om til vinterdekk. Men dette er høye tall som overrasker meg litt, sier UP-sjef Steven Hasseldal til Dinside.

- Man kan bli overrasket over at noen alltid blir overrasket av den første snøen, men det er like sikkert som julekvelden på kjerringa at det blir vinterføre.

Har du noen gang kjørt med sommerdekk selv når det er påbudt med vinterdekk?

Svar Andel
Nei64 %
Ja, det har nok skjedd en gang eller to24 %
Ja, det har jeg gjort flere ganger7 %
Vet ikke4 %

- Ikke undervurder

Tallene bekymrer også dekkprodusenten Goodyear, som mener det med snø, is eller underkjølt regn er livsviktig å ikke undervurdere behovet for vinterdekk.

– På vinteren i Norge er faren for ulykker høyere. Det føles derfor uroende at så mange som fire av ti nordmenn en eller flere ganger har kjørt med sommerdekk på vinterføre. Ønskemålet er selvfølgelig at dette tallet skal være null, og at flere skal ta dekkenes funksjon på alvor, ved å bytte i god tid, sier Jenny Wahlsten i Goodyear til Dinside.

Synes du det er viktig å bytte til vinterdekk i god tid, før lovpåbudt dato?

Svar Andel
Ja, for å ikke bli overrasket av været57 %
Nei, det er ikke viktig i det hele tatt20 %
Ja, for så slippe ventetid på verkstedet16 %
Ja, for å ikke risikere å bryte loven14 %
Ja, for å ikke glemme det11 %
Ja, fordi jeg føler meg usikker angående dekkbyttet9 %
Vet ikke5 %

Vil ha påbud

Ifølge Tryg Forsikring viser undersøkelser at det er mange titalls tusen bilister som kjører med sommerdekk om vinteren. Derfor mener forsikringsselskapet at dette må bli forbudt.

- Vi ønsker et påbud om bruk av piggdekk eller piggfrie vinterdekk i vintermånedene. Med et påbud bør også strafferammen for å kjøre på sommerdekk på vinterføre øke i form av høyere bøter, prikkbelastning samt lavere toleranse for å inndra førerkortet på stedet. Vi kan ikke ha kamikaze-piloter på norske vinterveier, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

Den norske UP-sjefen er ikke fremmed for den ideen.

- Det er selvsagt noe å vurdere. Det blir kuldegrader på de fleste steder i Norge, så en slik lovendring kunne vært noe å se på, sier Steven Hasseldal.

I hva slags vær unngår du helst å kjøre bil?
Svar Andel
Når det snør kraftig48 %
Unngår ikke å kjøre bil i noe slags vær30 %
Når det regner kraftig7 %
På alt for kalde dager3 %
I tordenvær3 %
Annet3 %
På alt for varme dager2 %
Vet ikke4 %

Undersøkelsen er utført av opinions- og markedsundersøkelses-selskapet Yougov, på oppdrag av Goodyear. I løpet av perioden 20. september til 3. oktober 2019 har Yougov gjennomført 1025 intervjuer via internett, med menn og kvinner, med førerkort, over 18 år i Norge.

Sikrere vinterkjøring

Dette bør du være ekstra oppmerksom på langs veien i vinter:

  1. Plutselig glattis Glattisen synes ofte ikke, noe som gjør den vanskelig å oppdage og dermed farlig. Til tross for tørr veibane på enkelte strekninger, kan glattisen plutselig dukke opp. Dette gjør kjøringen ekstra risikabel, spesielt hvis bilen er utstyrt med sommerdekk. Denne typen glattis er vanlig ved skogspartier og broer eller veier langs vann.
  2. Underkjølt regn Vær observant når det gjelder underkjølt regn. Regnet fryser ved kontakt med den kalde bakken, og det blir glatt. En varsellampe kan være om regnet fryser på frontruten, en annen at det slutter å sprute fra bilen foran. Da må du passe på å være ekstra oppmerksom og forsiktig.
  3. Dype hjulspor Hjulspor betyr at det dannes spor med barmark i kjørebanen. Siden det er godt grep på barmarken, kan det føles trygt å kjøre der. Men ikke la deg lure. Hvis du skulle komme til å kjøre litt til siden og ut i snøen, blir veigrepet umiddelbart dårligere. I tillegg kan det dannes en voll av snø mellom sporene eller etter brøyting. Hvis du skal passere denne vollen, må du redusere farten, siden faren for sladd er stor.
  4. Blankpolert snø Hvis veien er dekket av snø, øker faren for å skli på steder der kjøretøyer starter og stopper, for eksempel ved kryss og rundkjøringer. Snøen blir da polert av dekkene, og det blir glatt.
  5. Hvis ulykken skulle skje Hvis det skulle skje en ulykke til tross for all forsiktighet, kan det være bra å ha enkelte ting i bilen. De tre viktigste tingene å ha i bilen om vinteren er, i henhold til Goodyears eksperter, refleksvest, snøskuffe og varme klær.

Goodyear har også samlet nesten 800 nordiske dekkeksperters meninger og tips når det gjelder svenske bilister og vinterkjøring. For å bidra til økt sikkerhet på veiene har Goodyears eksperter sammen med de spurte dekkekspertene satt opp en liste over sine beste anbefalinger angående bilkjøring i vinter.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer