TRAFIKKFARLIG: Sjåfører som ser dårlig er en farlig kombinasjon med vinter og mørke. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX
TRAFIKKFARLIG: Sjåfører som ser dårlig er en farlig kombinasjon med vinter og mørke. Foto: Kyrre Lien / SCANPIXVis mer

Trafikkfarlig

Én av fem har følt seg utrygge på grunn av synet

Og nesten fem prosent sier de har vært i farlige trafikksituasjoner fordi de ikke brukte briller eller linser.

20,3 prosent - eller én av fem - av alle nordmenn har opplevd å være usikker på sitt eget syn mens de har kjørt bil. Det viser en undersøkelse Specsavers har foretatt i Norge, Sverige, Danmark, Finland og i Nederland.

Det er imidlertid finnene som har minst tro på egne øyne under bilkjøring. I Finland har hele 46,2 prosent av alle respondentene svart at de har følt seg usikre på eget syn under kjøring med bil.

Nordmenn er faktisk det landet med det laveste prosenttallet blant landene i undersøkelsen, som har et snitt på 25,9 prosent - mye takket være Finlands høye tall.

Nordmenn mest skremt

Norge kommer imidlertid dårligere ut i andre deler av undersøkelsen. Hele 4,6 prosent av nordmennene svarer at de har vært i en farlig trafikksituasjon fordi de ikke brukte briller eller linser. Det er det høyeste tallet av alle de fem landene.

Det er kanskje ikke så rart, da Norge også kommer dårligst ut blant brukere som alltid bruker briller eller linser bak rattet.

Specsavers betrakter 77,8 prosent som vesentlig lavere enn de andre landene, som sammen med Norge har et samlet snitt på 82,3 prosent.

- Dette er betenkelig. En sjåfør har eget ansvar for å ha tilstrekkelig god helse til å kjøre bil. Det gjelder både syn, reaksjonsevne og metodikk. Vi bilførere har ansvar for å sjekke ut at vi har det, sier sjef for Utrykningspolitiet (UP) Runar Karlsen til Dinside.

Et tillitsforhold

UP-sjefen vil imidlertid ikke bruke ressurser på å få bukt med problemet.

- Egentlig burde det vært tester på reaksjonsevne og tilstrekkelig motorikk også, men det blir for omfattende og kostbart å innføre tiltak og kontroller. Det får forbli et tillitsforhold med de som kjører bil, sier han.

Kun 30 prosent av de norske som har vært i farlige situasjoner har bestilt seg time hos optikeren etterpå. 40 prosent har gått til innkjøp av nye briller eller linser, mens bare 22 prosent oppgir at de alltid bruker briller/linser etter den farlige situasjonen.

Fra 1. oktober 2016 ble helsekravene for å ta førerkort strammet inn. For yrkessjåfører betyr det at man må ha syn på begge øynene for å ta lappen.

Burde ikke kjørt bil?

I en spørreundersøkelse YouGov gjorde for Krogh Optikk i 2016, kom det fram at nærmere 25 prosent av de spurte kjente en bilist som hadde så nedsatt syn at de ikke burde sette seg bak rattet.

– Det er oppsiktsvekkende og bekymringsfullt at det er så mange som kan være en fare i trafikken fordi de ikke ser godt nok, sa optiker og fagsjef Rita Aadne Ludviksen i Krogh Optikk.

– Som sjåfør har du et ansvar for å sørge for at du ser godt nok for å ferdes forsvarlig i trafikken. Du er ikke ansvarlig bare for deg selv hvis det skulle skje noe, men også for dem rundt deg i trafikken.

PS: Specsavers´ nettundersøkelse er foretatt blant 5.168 respondenter over 18 år, fra Norge, Sverige, Danmark, Finland og Nederland, i perioden 8. til 23. juni i år.