For 15. året på rad skal World Car of the Year (WCOTY) kåres. I 2018 var det Volvo som for første gang stakk av med den gjeve prisen, med SUV-en XC60.
Hele 85 internasjonale jurymedlemmer skal kjøre de 35 bilene som denne gangen er nominert - ingen av disse jurymedlemmene er norske, i motsetning til i den europeiske konkurransen (ECOTY), hvor Dinside har Norges eneste jury-medlem. Forøvrig vant svenskene også ECOTY i år, men med en helt annen bil.
Nå er imidlertid lista over kandidatene til verdens beste bil for 2019 klar. I tillegg til å kåre «Årets Bil», skal også «Årets luksusbil», «Årets Ytelsesbil», «Årets Miljøbil», «Årets bybil» og «Årets Design» kåres blant kandidatene.
Tidligere vinnere
2019 | ....................... | 2018: | Volvo XC60 |
2017: | Jaguar F-PACE | 2016: | Mazda MX-5 |
2015: | Mercedes-Benz C-klasse (W205) | 2014: | Audi A3 |
2013: | Volkswagen Golf VII | 2012: | Volkswagen Up |
2011: | Nissan Leaf | 2010: | Volkswagen Polo |
2009: | Volkswagen Golf VI | 2008: | Mazda 2 |
2007: | Lexus LS 460 | 2006: | BMW 3-serie |
2005: | Audi A6 |
Dobbel Volvo-nominasjon
I år som i fjor har Volvo to kandidater med i konkurransen. Denne gangen er det deres minste SUV, XC40, samt S60/V60 (sedan/stasjonsvogn) som skal representere Sverige.
Det er likevel Audi som har flest kandidater av alle på lista, med hele fire nominasjoner, mens BMW, Kia og Toyota har fått tre hver.

Volvo med dobbel- sjanse til å vinne «Årets Bil»
Hyundai, Jaguar, Jeep, Lexus (Toyota), Nissan og nevnte Volvo har to kandidater med i konkurransen.
Flere elbiler
Mer oppsiktsvekkende: Aldri før har så mange rene elbiler vært med å kjempe om å bli Årets Bil i verden.
Kun én gang tidligere, i 2011, har en elbil vunnet Årets Bil i verden.
Den bilen - Nissan Leaf - var også den eneste elbilen som ble nominert i fjorårets konkurranse, da med andre generasjon.
At utvalget av elbiler blir større, gjenspeiler seg altså ikke bare på norske veier lenger. Det ser man også på de som kan vinne WCOTY.
I denne omgang er SUV-ene Audi e-tron, Jaguar I-Pace og Kia Niro Electric med i konkurransen, samt hydrogenbilen Hyundai Nexo. Det er også Kia Soul, som også finnes i elektrisk utgave. I tillegg kommer mange av de andre kandidatene også som hybrider og ladbare hybrider.
- På tide med elbilseier
Norske elbilforenings kommunikasjonsrådgiver, Ståle Frydenlund, er godt fornøyd med kandidatene.
- Dette viser hvilken retning verden heldigvis går i, og innebærer samtidig en liten oppsving fra 2017, sier han til Dinside.
- Spesielt 2015 og -16 var relativt uinteressant sett fra et nullutslipps-perspektiv.
- Betyr disse nominasjonene at det blir flere elektriske biler framover?
- Absolutt. Først og fremst blir det stadig tydeligere at de etablerte produsentene ikke lenger motvillig produserer elbiler, men har innsett at de må gjøre det for å henge med i utviklingen - og dermed møte etterspørselen. Det er varslet et høyt antall helelektriske modeller de kommende årene.
Andre generasjon Nissan Leaf vant fjorårets miljøbil-konkurranse, og ikke siden 2011 har en ren elbil vunnet hovedkonkurransen. Ståle Frydenlund mener det er på tide at det skjer igjen i 2019.
- Vi ser at elbilene øker sterkt i en rekke markeder - også i Europa. Alle årets kandidater er spennende, så det er absolutt på høy tid at en elbil tar pokalen igjen, sier kommunikasjonsrådgiveren.


Nekter å stille i konkurranse
Tesla ikke med
Mange reagerer nok på at Tesla Model 3 ikke er nominert til konkurransen. I fjor nektet Elon Musk å levere testbil til juryen i den nordamerikanske versjonen.
Årsaken denne gangen skal ikke være så dramatisk. For selv om Model 3 er på det amerikanske markedet allerede, sier «World COTY»-reglene at bilen også må være lansert i Europa innen 1. mai 2019.
Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla sier han ikke har noen kommentar til Dinside angående dette. Det kan imidlertid godt hende at Tesla greier å skipe bilen over Atlanderhavet til nevnte dato, men elbilprodusenten har ikke offisielt bekreftet eller lovet at det vil skje.
Kandidater «Green Car of the Year»
Audi e-tron | BMW i8 Roadster |
Honda Clarity PHEV | Honda Insight |
Hyundai Nexo | Jaguar I-Pace |
Kia Niro EV | Lexus ES hybrid |
Lexus UX hybrid | Toyota Avalon hybrid |
Toyota RAV4 hybrid |

Ny Volvo-modell viser vei mot en dieselfri fremtid
Ukjente kandidater
Som vanlig er det flere av bilene på lista som ikke selges i Norge.
Blant dem kan vi nevne Acura RDX - en SUV som er bygd på samme plattform som Hondas C-RV og Civic - og Cadillac (XT4), som aldri har vært noen stor slager på det norske markedet. I tillegg er ikke Toyota Avalon, Nissan Altima og Nissan Kicks heller noen Norges-favoritter.

Elbilfavoritt blant verdens beste interiør
De litt ukjente, som derimot har gjort entré på vårt marked, er Norges billigste SUV (Dacia Duster) og Seat, med sin Arona. Og selv om verdens mest solgte bil, Toyota Corolla, lenge har vært borte, er den nå bekreftet tilbake til det norske markedet.
De fire bilene som er markert med grønt i tabellen er el- og hydrogenbiler. I tillegg kommer Kia Soul med elektrisk utgave. Vinneren av WCOTY blir annonsert på bilmessa i New York, i april 2019.
Kandidater World COTY
Acura RDX | Audi e-tron | Audi A1 | Audi A6 |
Audi Q3 | BMW 3-serie | BMW i8 Roadster | BMW X2 |
Cadillac XT4 | Citroën C5 Aircross | Dacia Duster | Ford Focus |
Honda Clarity PHEV | Hyundai Santa Fe | Hyundai Nexo | Infiniti QX50 |
Jaguar E-Pace | Jaguar I-Pace | Jeep Cherokee | Jeep Wrangler |
Kia Ceed | Kia Niro Electric | Kia Soul | Lexus ES |
Lexus UX | Nissan Altima | Nissan Kicks | Seat Arona |
Subaru Forester | Suzuki Jimny | Toyota Avalon | Toyota Corolla |
Toyota Rav4 | Volvo S60/V60 | Volvo XC40 |

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.