Car of the Year 2019 - Finale

Én av disse blir Årets bil i Europa

Dinside har én stemme når de sju kandidatene skal sluttvurderes i Paris.

VINNEREN SKAL VELGES: Dinsides Rune Korsvoll er i Paris sammen med 60 andre motor-journalister, for å kåre Car of the Year 2019. Her står han ved sportsbilen Alpine A110, som er én av de sju finalekandidatene. Foto: Rune Korsvoll
VINNEREN SKAL VELGES: Dinsides Rune Korsvoll er i Paris sammen med 60 andre motor-journalister, for å kåre Car of the Year 2019. Her står han ved sportsbilen Alpine A110, som er én av de sju finalekandidatene. Foto: Rune KorsvollVis mer

- Vi tester de sju finalistene på lukket bane og på landeveier rett utenfor Paris, forteller Rune Korsvoll.

Bileksperten og Dinside-journalisten er i dag sammen med 60 andre europeiske motor-journalister og jurymedlemmer i Frankrike, for å teste og stemme fram bilen som til slutt skal få hedersbetegnelsen «Car of the Year 2019». Vinneren skal avsløres siste kvelden før bilmessa i Genève åpner, mandag 4. mars.

I utgangspunktet var det 50 kandidater i konkurransen. Anerkjente Car of the Year i Europa er den eldste og mest prestisjetunge utmerkelsen i bilverdenen.

AVGJØRES: Jurymedlemmene er i Paris for å kjøre de siste testene før Car of the Year 2019 skal bestemmes. Foto: Rune Korsvoll
AVGJØRES: Jurymedlemmene er i Paris for å kjøre de siste testene før Car of the Year 2019 skal bestemmes. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Gir signaler til bransjen

Juryen legger mye vekt på ny teknologi, miljø og sikkerhet. I tillegg skal bilen være praktisk, samtidig som man får mye bil for pengene.

- Spesielt i Norge er det viktig, med tanke på våre høye avgifter og høye bilpriser. Gjennom voteringen vår forsøker vi å gi bilprodusentene klare signaler om hva som er viktig for tiden framover, forklarer Rune Korsvoll.

I fjor var det Volvo XC40 som stakk av med seieren, mens XC60 vant den globale konkurransen. I år ble Volvo, med Norges-aktuelle V60, strøket fra finalelista.

Elbil-favoritt

Enda mer oppsiktsvekkende er det at Norges mest solgte bil, nye Nissan Leaf, heller ikke er blant finalistene. Første generasjon ble tidenes første elektriske vinner av Car of the Year.

- Det er synd. Leaf var helt klart én av bilene jeg hadde i mitt finaleheat. Det er litt spesielt at ikke flere elbiler er med i årets finale, sier Korsvoll.

Han tror likevel det kan bli en elbil-vinner i 2019.

- Ja, jeg tror Jaguar i-Pace er en favoritt til å vinne prisen. Men ikke alle land i Europa bryr seg like mye om elektriske biler, så det er vanskelig å si.

- Hva er din favoritt da?

- Jeg tipper jeg kommer til å ha I-Pace på topp. Det er den eneste bilen med helt ny teknologi. Og for et norsk marked, hvor elbiler er så viktig, vil den kanskje være favoritt. Jeg tar hensyn til slike forhold i Norge - og at det er vinter hjemme.

- Har du merket noen stemning, med tanke på hva kollegene dine vil stemme på?

- Nei, men jeg tror som sagt I-Pace vil være en sterk kandidat. Og så er det Citroën C5 Aircross - en ganske rimelig og stor SUV, med utrolig god kjørekomfort - som er helt i toppen. Det er en SUV for vanlige folk.

- Hva med sportsbilen Alpine?

- Den er i finalen ene og alene på grunn av kjøreegenskapene. Du smiler fra øre fra øre med én gang du har startet den. Samtidig er den helt upraktisk og selges ikke i Norge, så jeg kommer neppe å gi den en stemme i det hele tatt.

Nedenfor videoen kan du se Korsvolls presentasjon av de sju kandidatene.

Car of the Year 2018

1. Peugeot 508

Hos Peugeot 508 er det første og fremst eleganse i fokus, mener Rune Korsvoll.

- Stasjonsvogn-utgaven blir mest spennende for Norge, spesielt når den kommer som plugg-in hybrid i 2020. Da får den rekkevidde på 50 kilometer og CO2-utslipp på under 49 g/km.

ELEGANT: Peugeot 508. Foto: Rune Korsvoll
ELEGANT: Peugeot 508. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

2. Ford Focus

Ford Focus er en familiebil med sportslige og trygge kjøreegenskaper

- Det gjelder også på snø og is. Den er best i klassen på mye utstyr og ny teknologi. Også her blir stasjonsvogn mest spennende for Norge. Den kommer som hybrid, men vi vet ikke når ennå, sier Korsvoll.

BEST PÅ UTSTYR OG TEKNOLOGI: Ford Focus. Foto: Rune Korsvoll
BEST PÅ UTSTYR OG TEKNOLOGI: Ford Focus. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

3. Kia Ceed

Kia Ceed er en spennende bil - også for det norske markedet. Korsvoll mente i sin test av bilen at Proceed var en «bil for dem som drømmer om Porsche, men kun har råd til Kia».

- Kia øker kraftig i Europa. Nye Ceed er utviklet og bygget i Europa. Kommer både som femdørs, stasjonsvogn, Prooceed (shooting break), og XCeed (crossover/SUV). Bilen er mer komfortabel enn Focus, og har nesten like gode kjøreegenskaper. Sju års garanti er viktig i Norge. Den kommer dessuten som plug-in hybrid, forteller det norske jury-medlemmet.

MANGE MULIGHETER: Kia Ceed. Foto: Rune Korsvoll
MANGE MULIGHETER: Kia Ceed. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

4. Alpine A110

Det skal en del til for at sportsbilen Alpine A110 skal vinne, mener Korsvoll.

- Dette er en ren kjøremaskin, som er utrolig morsom å kjøre. Den har bare 252 hester, men er meget lett, og det gir sportsbil-egenskaper. Det må imidlertid mer til for å bli Car of the Year. Den er upraktisk og selges ikke i Norge. Nærmeste forhandler er i Stockholm.

VINNER NEPPE: Alpine A110: Foto: Rune Korsvoll
VINNER NEPPE: Alpine A110: Foto: Rune Korsvoll Vis mer

5. Citroen C5 Aircross

C5 Aircross er en ny SUV fra franske Citroën.

- De kommer sent med SUV i denne klassen, men har fått til et design som skiller seg ut. Den er også praktisk, med klassen største bagasjerom. Mye komfort, med nytt fjæringssystem og spesielle komfort-seter. Kommer bare med forhjuls-trekk, men med plug-in hybrid i 2020, sier Rune Korsvoll.

FAVORITT: Citroën C5 Aircross. Foto: Rune Korsvoll
FAVORITT: Citroën C5 Aircross. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

6. Jaguar i-Pace

Dette er den eneste elektriske bilen i årets finale.

- En SUV med sportsbilegenskaper på grunn av mye hestekrefter og 0-100 på 4,8 sekunder. Praktisk bil med flatt gulv, god beinplass bak og stort bagasjerom. Rekkevidden er 470 km etter WLTP, forteller Korsvoll.

STOR FAVORITT: Elbilen Jaguar I-Pace. Foto: Rune Korsvoll
STOR FAVORITT: Elbilen Jaguar I-Pace. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

7. Mercedes-Benz A-klasse

A-klasse er den minste bilen fra Mercedes.

- Den har svært gode kjøreegenskaper på dårlige vinterveier og godt lys. Men vår vintertest, som publiseres om kort tid, viser at den har dårlige varmeapparater, forteller Korsvoll.

MERCEDES-BENZ A-KLASSE: Foto: Rune Korsvoll
MERCEDES-BENZ A-KLASSE: Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Car of the Year i historien

ÅR ÅRETS BIL ANDRE PLASS TREDJE PLASS
2018Volvo XC40Seat IbizaBMW 5-serie
2017Peugeot 3008Alfa Romeo GiuliaMercedes-Benz E-klasse
2016Opel AstraVolvo XC90Mazda MX5
2015VW PassatCitroën C4 CactusMercedes-Benz C-klasse
2014Peugeot 308BMW i3Tesla Model S
2013VW GolfToyota GT86/Subaru BRZVolvo V40
2012Opel AmperaVolkswagen up!Ford Focus
2011Nissan LeafAlfa Romeo GiuliettaOpel Meriva
2010Volkswagen PoloToyota iQOpel Astra
2009Opel InsigniaFord FiestaVolkswagen Golf
2008Fiat 500Mazda 2Ford Mondeo
2007Ford S-MaxOpel CorsaCitroën C4 Picasso
2006Renault ClioVolkswagen PassatAlfa Romeo 159
2005Toyota PriusCitroën C4Ford Focus
2004Fiat PandaMazda3Volkswagen Golf
2003Renault MeganeMazda6Citroën C3
2002Peugeot 307Renault LagunaFiat Stilo
2001Alfa Romeo 147Ford MondeoToyota Prius
2000Toyota YarisFiat MultiplaOpel Zafira
1999Ford FocusOpel AstraPeugeot 206
1998Alfa Romeo 156Volkswagen GolfAudi A6
1997Renault Mégane ScenicFord KaVolkswagen Passat
1996Fiat Bravo/BravaPeugeot 406Audi A4
1995Fiat PuntoVolkswagen PoloOpel Omega
1994Ford MondeoCitroën XantiaMercedes C-Class
1993Nissan MicraFiat CinquecentoRenault Safrane
1992Volkswagen GolfOpel AstraCitroën ZX
1991Renault ClioNissan PrimeraOpel Calibra
1990Citroën XMMercedes SLFord Fiesta
1989Fiat TipoOpel VectraVolkswagen Passat
1988Peugeot 405Citroën AXHonda Prelude
1987Opel OmegaAudio 80BMW 7-Series
1986Ford ScorpioLancia Y10Mercedes 200-300E
1985Opel KadettRenault 25Lancia Thema
1984Fiat UnoPeugeot 205Volkswagen Golf
1983Audi 100Ford SierraVolvo 760
1982Renault 9Opel AsconaVolkswagen Polo
1981Ford EscortFiat PandaAustin Metro
1980Lancia DeltaOpel KadettPeugeot 505
1979Chrysler HorizonFiat Ritmo (Strada)Audi 80
1978Porsche 928BMW 7-SeriesFord Granada
1977Rover 3500 SD1Audi 100Ford Fiesta
1976Simca 1307-1308BMW 3-SeriesRenault 30TS
1975Citroën CXVolkswagen GolfAudi 50
1974Mercedes 450SFiat X19Honda Civic
1973Audi 80Renault 5Alfa Romeo Alfetta
1972Fiat 127Renault 15/17Mercedes 350SL
1971Citroën GSVolkswagen K70Citroën SM
1970Fiat 128Autobianchi A112Renault 12
1969Peugeot 504BMW 2500/2800Alfa Romeo 1750
1968NSU Ro80Fiat 125Simca 1100
1967Fiat 124BMW 1600Jensen FF
1966Renault 16Rolls-Royce Silver ShadowOldsmobile Toronado
1965Austin 1800Autobianchi PrimulaFord Mustang
1964Rover 2000 P6Mercedes-Benz 600Hillman Imp