Test: Toyota Camry Hybrid 2019

Mye storbil for pengene

Toyota Camry bekrefter mye bra, men sliter med et par ting.

GJENFØDT KLASSIKER: Mange godt voksne i Norge har et forhold til merkevaren Toyota Camry. I 1987 alene ble det registrert 5500 slike her i landet. I dag er bilen tidsriktig nok utstyrt med en elektrifisert drivlinje (Camry er en hybrid), men på andre områder er den mindre tidsmessig, har vi funnet ut. Likevel: Mye storbil for pengene - uten tvil. Foto: Knut Moberg
GJENFØDT KLASSIKER: Mange godt voksne i Norge har et forhold til merkevaren Toyota Camry. I 1987 alene ble det registrert 5500 slike her i landet. I dag er bilen tidsriktig nok utstyrt med en elektrifisert drivlinje (Camry er en hybrid), men på andre områder er den mindre tidsmessig, har vi funnet ut. Likevel: Mye storbil for pengene - uten tvil. Foto: Knut MobergVis mer

Etter at Corolla dukket opp igjen i Toyotas modellprogram, som erstatter for kompaktbilen Auris, er det nå - som tidligere annonsert - den gamle slageren fra 80-tallet, storbilen Camry, som er på plass på den norske prislisten.

Med hybriddrivlinje på 218 hestekrefter og godt med utstyr lyder prislappen på 429.900 kroner (Executive) til 475.500 for versjonen med alt av utstyr (Platinum). Det må sies å være temmelig gunstige priser.

Storbilen vi manglet?

En stor sedan er i utgangspunktet ikke det som etterpørres mest i Norge i dag, men det er tross alt registrert 110 Camry-er i løpet av de to første salgsmånedene, mai og juni.

Vi har allerede observert den som Asker- og Bærum-taxi, noe som ikke overrasker oss - det er denne bilen ypperlig egnet som. Dessuten koster stort sett andre store sedaner med disse ytelsene langt over en halv million ...

2019-modellen er altså 8. generasjon Camry, siden 1982. Etter at den forsvant fra Norge i 2004, har de påfølgende generasjonene hatt en anselig karriere i andre markeder - særlig i Nord-Amerika.

I størrelse overgår den de fleste i den øvre mellomklassen og er, med sine nesten 490 centimeter i lengden, nesten like stor som en BMW 5-serie. Som vi skal se er den imidlertid priset godt under en tilsvarende BMW 3-serie, uten sammenligning for øvrig …

ELEGANT: Klassisk og konservativ linjeføring preger silhuetten til Toyota Camry. Det er bra. Så finnes det en bil til godt under en halv million for dem som foretrekker det også. Foto: Knut Moberg
ELEGANT: Klassisk og konservativ linjeføring preger silhuetten til Toyota Camry. Det er bra. Så finnes det en bil til godt under en halv million for dem som foretrekker det også. Foto: Knut Moberg Vis mer

Oppgradert hybrid-løsning

Dette er fjerde generasjon hybriddrivlinje hos Toyota - den samme som vi fikk prøvekjøre i nye RAV4 (som nok vil selge adskillig bedre enn Camry). Teknologien er velkjent og velprøvd, men oppgradert med en rekke forbedringer. Den består av en elektrisk drivenhet som bistår bensinmotoren, som er en firesylindret 2,5-liter.

Bensinmotor pluss elmotor samarbeider for en mest mulig effektiv fremdrift, og man kan velge mellom kjøreprogrammene Normal - der forholdet ytelser/ drivstoffeffektivitet optimeres, Eco, der drivstoffeffektivitet får prioritet over ytelsene, og det noe misvisende Sport, der ytelsene får prioritet på bekostning av drivstofføkonomien.

Forbrenningsmotoren fungere med såkalt Atkinson-syklus, som er fornuftig med denne typen hybridsystem,. Det går ut på at inntaksventilene stenges sent i syklusen og forsinker kompresjonen, hvorav det skal bli mindre varmetap og mer effektiv forbrenning. Effekttapet det medfører kompenserer den elektriske motoren for.

HARMONISK DESIGN: Nei, den kan ikke kalles spennende, den nye Camry-en. Men vi gjentar vår karakteristikk fra lanseringen: Behersket kraftfull, sikker, stille av vesen og behagelig godmodig. Foto: Knut Moberg
HARMONISK DESIGN: Nei, den kan ikke kalles spennende, den nye Camry-en. Men vi gjentar vår karakteristikk fra lanseringen: Behersket kraftfull, sikker, stille av vesen og behagelig godmodig. Foto: Knut Moberg Vis mer

Bensinmotoren yter 178 hestekrefter og 221 newtonmeter, mens elektro-enheten kan produsere opptil 120 hester og 202 newtonmeter. Maksimal kombinert effekt, såkalt systemeffekt, er 218 hestekrefter, det samme som i RAV4 med forhjulsdrift. TNGA-plattformen er for øvrig fleksibel, og med en ekstra elmotor bak, oppnås firehjulsdrift på RAV4 (noe også Toyota Prius nå blir tilgodesett med). Det er imidlertid ikke snakk om noen 4x4-løsning for Camry i skrivende stund.

Den jevne fører av en Camry trenger egentlig ikke å vite alt dette. Når du skal kjøre avsted er det besnærende enkelt: Trykk på startknappen og bilen starter - uten en lyd.

TRAUST: I beste fall kan vi kalle interiøret i Camry funksjonelt. Layouten av førermiljøet er bra og multifunksjonsrattet er praktisk i bruk. Dessverre er multimedieopplegg/skjerm ikke opp til 2019-standard. Foto: Knut Moberg
TRAUST: I beste fall kan vi kalle interiøret i Camry funksjonelt. Layouten av førermiljøet er bra og multifunksjonsrattet er praktisk i bruk. Dessverre er multimedieopplegg/skjerm ikke opp til 2019-standard. Foto: Knut Moberg Vis mer

Tilfredsstillende ytelser

Det mangler ikke krefter. De 218 hestene stiller til start, selv om de ikke ønsker å være de kjappeste fra startlinjen. I sport-modus tar det likevel ganske heftig av, og bilen føles da ganske kvikk - men det bringer med seg (vel å merke i en mer moderat grad enn tidligere) rusing av motoren via CVT-transmisjonen. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig i det meste av det øvre mellomregisteret, hvilket gir komfortabel cruising på åpen vei.

Camry gjør unna 0-100 km/t på 8,2 sekunder. Det forteller ikke annet enn at bilen er rask nok for de fleste. Toppfarten på 180 kilometer i timen vil ikke imponere bilkortsamlere av den yngre garde - om slike finnes fortsatt i 2019. Kort sagt: Det holder.

Trinnløs transmisjon via planetgir (e-CVT), som overfører kreftene til forhjulene, er som vanlig på plass. Denne løsningen er fornuftig - både med hensyn til driftssikkerhet og begrenset energitap og, selv om dette aldri har vært denne motorjournalistenes favoritt, er den utvilsomt forbedret sammenlignet med tidligere generasjoner. Etter å ha kjørt bilen på norske veier i noen dager, finner vi ut at det er en slags «stressless»-løsning, som er ganske behagelig når men venner seg til det - og ikke har det altfor travelt.

De programmerte trinnene gjør at man – om man bruker gasspedalen med omhu – kan lures til å tro at den virkelig girer, men det gir en ganske kunstig følelse. Det har ellers lite for seg å tråkke «klampen i bånn», det blir det protesterende ulyd av. Men det er krefter nok til at det sjelden er nødvendig å belaste drivlinjen maksimalt, og under normal kjøring oppleves fremdriften uanstrengt behagelig, uten rykk og napp.

Gjerrig på drivstoff

Etter mange titalls mil med variert, men ikke spesielt sparsommelig, kjøring på norske landeveier, motorveier og i byen - dog både med bruk av kjøreinnstillingene sport, normal og eco, avhengig av forholdene, ga kjørecomputeren oss et snitt på 0,54 liter per mil.

Da vi fylte tanken, tydet alt på at det stemmer ganske bra - uten at vi har gjort dette helt vitenskapelig. Med andre ord tilsvarer forbruket det til en bra diesel i samme størrelseskategori - uten forsøk på å spare drivstoff. Camry kan altså vise seg riktig økonomisk fra den kanten - det er sikkert mulig å presse den under 0,5 på mila, med egg under gasspedalen.

LAMELLER: Grill og lykter presenterer en helt særegen lamelldesign - flere lag med langsgående striper - som gjør bilen umiddelbart gjenkjennbar, tross en svært klassisk design for øvrig. Foto: Knut Moberg
LAMELLER: Grill og lykter presenterer en helt særegen lamelldesign - flere lag med langsgående striper - som gjør bilen umiddelbart gjenkjennbar, tross en svært klassisk design for øvrig. Foto: Knut Moberg Vis mer

Behagelig kjøreopplevelse

Nettopp ordet behagelig er nøkkelen for å forstå det som kan gjøre Camry attraktiv. Den store sedanen er romslig, men gjør ikke mer av seg enn nødvendig, og oppleves både lettkjørt og overraskende smidig i trafikken.

TNGA-arkitekturen i denne GAK-versjonen har fordeler, både når det gjelder karosseristivhet og vektfordeling. Understellet er passe stramt og hjuloppheng og demping godt avpasset bilens formål og funksjon – med andre ord: Camry er en komfortabel bil.

Samtidig kan den også presses i svingene, uten at det oppstår unoter. Styringen er presis og rimelig direkte, selv om den ikke formidler stort av det som foregår nede på veien.

Lydnivået er stort sett behersket, og når man kommer opp i relativt høy hastighet gjør fraværet av motorstøy at man legger merke til andre lydkilder som rullestøy og vindsus. Hvordan bilen blir angående hjulstøy på norsk asfalt gjenstår å se. Vindsus oppleves i noen grad bare over 100 kilometer i timen. Vårt inntrykk er at bilen er hakket mer stillegående jevnt over, enn hva konkurrentene er.

Tidsriktig konstruksjon

En god nyhet er at nykommeren er basert på den globale plattformen Toyota introduserte i 2015 - TNGA (Toyota New Global Architecture), som vi opplevde første gang med dagens generasjon Prius. Det er storbil-versjonen av plattformen, GAK, vi har med å gjøre her, som i Toyota RAV4 og Lexus ES.

Den nye arkitekturen har medført en stivere og mer hensiktsmessig konstruert grunnstruktur, med blant annet lavere tyngdepunkt og mulighet for mer fleksibel utnyttelse av interiøret som resultat. Den mest merkbare positive effekten vi har merket ved tidligere anledninger, og som går igjen med Camry, er bedre kjøreegenskaper.

Utseendemessig har vi med pen, konservativ og klassisk sedandesign å gjøre – med unntak av fronten. Denne alene gjør at bilen vil bli gjenkjennelig i trafikken, med sin svære grill nedenfor skarpt designede hovedlykter (LED standard), bundet sammen med en smal øvre grill som omslutter Toyota-logoen i midten. Fronten domineres av lamelldesign i hele bilens bredde. Linjeføringen ellers finner vi harmonisk og ganske stilig, for å være ærlig.

GODSTOL: Hadde i tillegg sitteputen kunnet justeres i lengden, hadde sitteplass foran vært nær innertier. Komfortabelt er det uansett, og justeringsmulighetene mye bedre enn Toyota var kjent for tidligere. Foto: Knut Moberg
GODSTOL: Hadde i tillegg sitteputen kunnet justeres i lengden, hadde sitteplass foran vært nær innertier. Komfortabelt er det uansett, og justeringsmulighetene mye bedre enn Toyota var kjent for tidligere. Foto: Knut Moberg Vis mer

Romslig

Som nevnt er dette en langstrukket bil. Den har også lang akselavstand: 282,5 centimeter, noe som bør bety god innvendig plass. Det gjør det også her.

Angående plassforhold skuffer ikke Camry. Den har ikke like overdådig plass i baksetene som klasseledende Skoda Superb, men ellers er den i klassetoppen på rommelighet.

Også bak er det god plass for voksne, selv om takhøyden kan bli snau hvis man er 1,90 eller høyere. Bagasjerommet er romslig og dypt. Batteripakken er under baksetet og stjeler ikke bagasjeplass, men det forklarer hvorfor det ikke er mer takhøyde bak.

ROMSLIG: God benplass, men for de veldig høye, kan det bli litt snaut over hodet. Foto: Knut Moberg
ROMSLIG: God benplass, men for de veldig høye, kan det bli litt snaut over hodet. Foto: Knut Moberg Vis mer

500 liter er tilgjengelig, hvis man har en versjon med mulighet for å justere vinkelen på bakseteryggen; ellers er det 524 liter.

Setene er godt designet – skinn er standard – og gir tilstrekkelig støtte, selv om vi hadde ønsket oss muligheten til å tilpasse sitteputens lengde.

Justeringsmulighetene, for både seter og ratt, er merkbart bedre enn vi husker fra tidligere Toyota-modeller. Noen vil kanskje ønske å kunne senke førersetet enda mer, men å gjøre noe problem ut av det ville være å være særdeles kravstor.

Når det gjelder det praktiske, hadde det selvsagt vært å foretrekke å ha en kombiluke bak, i stedet for det separate koffertlokket. Den rene sedanløsningen har imidlertid noen fordeler angående karosseri-strukturens stivhet og lydnivået i interiøret.

Klart forbedret kvalitetsopplevelse

Førermiljøet er like konservativt designet som bilens ytre, men det er ikke nødvendigvis av det onde. Det meste av betjening finnes der man forventer å finne det. Man kan rynke på nesen over analoge instrumenter, men de er i det minste tydelige og lette å lese, noe som ikke alltid er tilfellet med en del av de digitale instrumentpanel-løsningene. Mellom dem er dessuten den store infoskjermen på syv tommer både informativ og tydelig.

Materialkvaliteten og kvalitetsfølelsen er helt akseptabel på dette nivået og står ikke tilbake for det vi finner i andre storbiler, som Opel Insignia, Ford Mondeo og Renault Talisman - selv om VW Passat fortsatt er mer gjennomført på dette planet. Myke overflater og pent utført detaljarbeid hever inntrykket godt over det vi husker fra Toyota-er fra noen år tilbake.

OPPSIKTSVEKKENDE? NEI: Når Camry nå er tilbake, er det litt som om den alltid hadde vært her. Takk til en ekstremt klassisk design. Foto: Knut Moberg
OPPSIKTSVEKKENDE? NEI: Når Camry nå er tilbake, er det litt som om den alltid hadde vært her. Takk til en ekstremt klassisk design. Foto: Knut Moberg Vis mer

Skuffende multimedialøsning

Derimot skuffer Camry på multimedia-siden. Skjermen på syv tommer, som er standard, (åtte tommer i testbilen), med begrenset oppløsning, bærer preg av å være forrige generasjon. Dette særlig tatt i betraktning av at vi så, da vi kjørte Lexus ES - premium-«fetteren» til Camry - at Toyota-konsernet har tilgang til tidsriktig teknologi på dette området.

Enn så lenge er denne altså åpenbart forbeholdt Lexus – Toyota RAV4 er foreløpig også belemret med denne aldrende teknologien. Ei heller kan smarttelefonen integreres via Apple CarPlay eller Android Auto, noe det visstnok skal bøtes på med tid og stunder.

Positivt er imidlertid at mye utstyr er standard, som vi skal se lenger ned.

Bra utstyrt som standard

Så til prisen. Og den er det ikke noe å si på. For 430.000 kroner får du en greit utstyrt bil i utførelse Executive. Standard er for eksempel LED-hovedlys, skinninteriøret, de elektrisk justerbare setene inkludert korsryggstøtte, nedfellbare bakseterygger i to deler (60/40), LED-belysning i midtkonsollen, parkeringssensor og ryggekamera og den tidsmessig omfattende Safety Sense-suiten med sikkerhetssystemer (kollisjonsvern med fotgjengergjenkjenning, fartsholder (Cruise control) for alle hastigheter og filskiftvarsling med styreassistanse.

Om innstegsnivået er aldri så bra utstyrt, viser erfaringen at nordmenn som handler i denne priskategorien, vil velge et høyere utstyrsnivå og gå for nivået Premium. Det er ingen dum avgjørelse: Den koster relativt marginale 20.000 kroner mer. For 450.000 kroner får du, utover det som er standard, elektrisk justering av rattet, 18-tommers lettmetallfelger (17-tommere er standard), LED på alle lamper – også tåkelys – 8-tommers skjerm, trådløs mobillading i konsollen, navigasjon og utvidet Safety Sense – med filskiftassistent, blindsonevarsling og krysstrafikkvarsling.

Toppnivået Platinum (475.700 kroner) gir en premium-opplevelse særlig for baksetepassasjerene, og kan være en relativt økonomisk midt-i blinken- løsning for taxi eller utleietjenester av bil med sjåfør.

Platinum inkluderer solskjerm i bakvindu, solskjermer i sidevinduene bak (mørke ruter er standard), 3-soners klimaanlegg i stedet for 2-soners, elektrisk justering av bakseteryggen, samt tre justerbare hodestøtter bak, midtarmlene bak med berøringsskjerm og koppholdere – med lokk – og, ikke minst, JBL-lydsystem med ni høyttalere og head-up display på 10,6 tommer.

Dette kan dessverre ikke velges separat: Vil du ha head-up display må du gå for Platinum-pakken.

Testresultat

Toyota Camry

Terningkast 4
For kundegruppen den er relevant for, er dette mye bil for pengene.

Velkjørende og romslig sedan med høyt komfortnivå og lite støy, til en meget konkurransedyktig pris.

Multimedia-løsningen er helt på grensen til utdatert. Ingen alternativer hva angår karosseriform eller drivlinje. Ingen firehjulsdrift tilgjengelig.

Mye bil for pengene

Sannsynligvis, utfra importørens beregninger, vil åtte av ti kunder velge Premium-graden. Det er uten tvil mye bil for 450.000 kroner – mens de øvrige 20 prosentene vil fordele seg likt på Executive og Platinum-utgaven. Ingen av dem vil sitte igjen med en dårlig utstyrt bil.

KLAR TIL TJENESTE: Allerede under første prøvekjøring tenkte vi at nye Camry passer ypperlig som taxi. Det har de åpenbart tenkt i Asker og Bærums taxitjeneste også ... Foto: Knut Moberg
KLAR TIL TJENESTE: Allerede under første prøvekjøring tenkte vi at nye Camry passer ypperlig som taxi. Det har de åpenbart tenkt i Asker og Bærums taxitjeneste også ... Foto: Knut Moberg Vis mer

Vi kan bare konkludere som etter førsteinntrykkene vi satt igjen med etter lanseringen: Nye Camry er en god bil, men den passer selvsagt ikke for alle. Den er langt fra trendy - men for en del kan nok nettopp det utgjøre dens sjarm.

Derfor tror vi en del bilkjøpere ville bli positivt overrasket over opplevelsen av en stor, temmelig stillegående og komfortabel bil med god plass og sannsynligvis god driftsøkonomi. Kort sagt, for kundegruppen den er relevant for, er dette mye bil for pengene.

Toyota Camry blir nok ikke en hit som forgjengeren var under jappetiden, men vi tror den definitivt har livets rett, og vel så det.

Tekniske data

Toyota Camry hybrid
Bensinmotor:R4, 2487 ccm
Transmisjon:E-CVT
Drivstoff:Bensin/el
Effekt v. o/min:177 hk/5700
Moment v. o/min:221 Nm/3600-5200
Elmotor:AC synkron, permanent magnet
Effekt:120 hk
Dreiemoment:202 Nm
Samlet effekt:218 hk
0-100 km/t:8,3 sek.
Toppfart:180 km/t
Forbruk:0,43-0,44 l/mil
CO2:98 g/km (119 g WLTP)
Vekt:1595-1660 kg
L/B/H:489/184/145 cm
Bakkeklaring:14,5 cm
Akselavstand:283
Dekk, standard:215/55-17
Tankvolum:50 l
Tilhengervekt:-
Bagasjerom:500/524 *) l
*) 500 med individuelt justerbare seterygger