Mye nytt i Golf V

22.000.000 produserte biler sier sitt. Golfen har vært en dominerende bilmodell i tysk bilindustri, og nå kommer den femte utgaven.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Mye nytt i Golf V

Mye nytt i Golf V

  1. Store bilder
image: Mye nytt i Golf V
image: Mye nytt i Golf V


Det er lett å se at dette er en Golf. Selv om dette er en helt ny bil ser du fort at de typiske Golf kjennemerkene er er der. Den nye Golfen skal være mer sportslig enn den forrige og den typiske kraftige C-stolpen er på plass.

Motor og gir

Golfen blir levert med elektronisk stabilitetspragram (ESP) og nytt hjuloppheng både foran og bak. Den vil også få elektrisk servostyring. Det blir spennende å se hvordan den vil fungere. Det er litt opp og ned hvor godt disse servostyringene er i praksis. På motorsiden vil Golfen få både FSI bensinmotorer og TDI dieselmotorer. Du kan også velge mellom fem og sekstrinns manuelle girkasser og den nye Direct Shift Gearbox (DSG) som også kommer på Audi TT og A3.

I oppstarten vil Golf bli tilgjengelig med to bensin- og to dieselmotorer. Bensinmotorene er en 75 hester som vil få logoen 1,4 på bakluken og 115 hester med 1,6 FSI på bakluken. Dieselvenner vil først få tilgang til en 105 hesters motor basert på den eksisterende 1,9 literen. Den nye toliteren som vi akkurat har kjørt i Audi A3 kommer også. Den yter 140 hestekrefter, men vil nok også bringe prisen ganske høyt. Audi A3 med denne motoren koster godt over 300.000 kroner. Alle disse motorene tilfredsstiller utslippskravene til EU4.

Rett etterpå kommer det ytterligere fire motorer. To FSI bensinmotorer på henholdsvis 90 og 150 hesterkefter og en den gode gamle 1,6 literen med 102 hestekrefter. Dieselmotoren med toliters slagvolum og 75 hestekrefter passer dårlig i det norske avgiftssystemet. Toppmotorene kommer enda senere. Da er 3,2 literen fra nåværende Golf R32 aktuell.

Genialt klimaanlegg

Golf har også blitt ustyrt med flere nyheter. Volkswagen skryter av sine nye moduldører som kan repareres på en mye billigere måte hvis de blir skadet. Videre hevder de å ha konstruert ett trekkfritt klimaanelgg. Det har også funksjoner som automatisk resirkulering av luft når du rygger, og når du bruker spylervæske på frontruten. Fireveis korsryggstøtte er også på plass.

Tørre tall

Bilen har også blitt større. Den har blitt 24 millimeter bredere, 39 millimeter høyere og hele 55 millimeter lenger. Lengden i kupeen er også forlenget med 54 millimeter i forhold til nåværende modell. Baksetepassasjerene har fått 55 millimeter ekstra til beina og 24 millimeter til hodet. Foran er det 8 millimeter ekstra til hodet. Bagasjerommet har blitt 20 liter større.

Vi kommer med den første prøvekjøringen av Golf i begynnelsen av oktober.

En stor serie med bilder finner du her.

Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder