SVÆRING: Ford Explorer har kommet med en sprek ladbar hybrid og er plutselig blitt aktuell for Norge. Med stor plass, mye power og masse utstyr vil Ford friste Nordmenn til å kjøre stor Amerikansk SUV. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Test: Ford Explorer Plug in Hybrid

MYE BIL!

Men er den verdt 900.000?

Publisert

Ford er Explorer en bestselger i hjemlandet USA. Takket være hybrid drivlinje er den blitt aktuell for Norge også.

<strong>LITT RANGE ROVER:</strong> Tilbakelent høy front, kraftig tak og kantete linjer kan få den til å minne litt om den engelske luksus-SUV-en og den hår såpass størrelse at folk snur seg. 20 tommer ser standard både på ST-Line og platinum. Foto Rune M. Nesheim
LITT RANGE ROVER: Tilbakelent høy front, kraftig tak og kantete linjer kan få den til å minne litt om den engelske luksus-SUV-en og den hår såpass størrelse at folk snur seg. 20 tommer ser standard både på ST-Line og platinum. Foto Rune M. Nesheim Vis mer

Selv om dette er normal størrelse for en familiebil på andre siden av Atlanteren, blander den seg inn sammen med de store luksus-SUV-ene i Europa, og skal man tro oppmerksomheten man får når man kommer rullende i denne, har den samme appell også.

<strong>TYPISK FORD:</strong> Ford bygger globale modeller. Derfor har Explorer akkurat den samme designen som alle andre Forder har for tiden. Foto: Rune M. Nesheim
TYPISK FORD: Ford bygger globale modeller. Derfor har Explorer akkurat den samme designen som alle andre Forder har for tiden. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den kan ved første øyekast forveksles med en Range Rover Sport og det er denne, samt Audi Q7, BMW X5 Mercedes GLE og Volvo XC90 som blir de nærmeste å sammenligne seg med, enten man vil det eller ikke. Det er flere grunner til det.

Plass til sju

Den er svær. Faktisk noe større enn de nevnte bilene. Med sin 504 cm i lengde, har den fått drøyt 10 cm mer å rutte med.

Det kommer alle til gode. Man sitter bra på andre seterad og er man under 175 cm høy, sitter man ikke så verst på en av de to stolene på tredje seterad heller, dersom midtraden skyves frem.

Blant de nærmeste konkurrentene er det kun Volvo som tilbyr sju seter i kombo med ladeledning.

<strong>GODE VILKÅR:</strong> Egen klimasone, varme i setene og både 12 og 220 volt er på plass. Kontakten er universal, så den passer vanlig norske stikkontakter. Foto: Rune M. Nesheim
GODE VILKÅR: Egen klimasone, varme i setene og både 12 og 220 volt er på plass. Kontakten er universal, så den passer vanlig norske stikkontakter. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dessverre og merkelig nok, er ikke midterste sete på skinner, og det gir en litt skrå sittestilling bakerst. Litt dypere fotbrønn hadde heller ikke skadet. Men det er ikke verre enn at vi testet det på en 16-timers tur under testperioden, uten protester fra de som satt bakerst.

Mye bagasjeplass

Med alle sju seter oppslått har man fortsatt hele 330 liters bagasjerom inntakt. Det er omtrent hva man finner i en Fiesta.

Trykker man på knappen for å felle ned setene elektrisk på 3. seterad, har man hele 635 liter til rådighet. Med alle seter nedslått, får man over 2 meter lengde og 2274 liter. Det er voldsomt og klart størst i klassen.

Man må opp på BMW X7, lang Range Rover og Mercedes GLS for å finne samme størrelse. Da til dobbel pris.

Lasterommet blir flatt hele veien, men det finnes konkurrenter som gir et jevnere tettere gulv når setene felles ned. Her kan du risikere å måtte lete både her og der, dersom du laster med det småting.

<strong>ELEKTRISK:</strong> Rask elektrisk nedfelling av baksetene er standard. Foto: Rune M. Nesheim
ELEKTRISK: Rask elektrisk nedfelling av baksetene er standard. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den elektriske bakluka kan åpnes med knapp innenfra og utenfra, fra nøkkel og med sparking under fangeren, selv om akkurat det aldri funket mens vi hadde bilen.

Spreking

Den svære bilen er bare noen kilo unna 2,5 tonn, men når V6-motoren på 3 liter med 357 hk og 555 Nm får hjelp av en elektrisk motor på 100 hk og 270 Nm, blir det brått liv i leiren.

Forbikjøringer går som en lek, og i land med fri fart, kan man glede seg over rask akselerasjon langt opp mot 200 km/t. Toppfarta er 230, noe som er bedre enn de fleste hybridkonkurrenter. 0-100 gjøres på 6 sekunder blank.

<strong>V6:</strong> 3-literen har 357 hk og 555 Nm alene, men blir litt tørst på langkjøring. Egen panserstøtte og oransje tape på høyspent-ledningene er noen av mange detaljer som viser at Ford sparer penger der man kan. Foto: Rune M. Nesheim
V6: 3-literen har 357 hk og 555 Nm alene, men blir litt tørst på langkjøring. Egen panserstøtte og oransje tape på høyspent-ledningene er noen av mange detaljer som viser at Ford sparer penger der man kan. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kjører bra

Den kjører faktisk ganske bra også. Selv om bilen har hele sju forskjellige kjøreprogrammer, påvirkes ikke understellet. Den har bare stålfjærer og tradisjonelle dempere. Men det er lite amerikansk gynging å spore.

FØRSTE GANG: Den ble vist for det europeiske markedet i Frankfurt i fjor. Video: Jamieson Pothecary Vis mer

Den er tvert imot ganske stram, noe som gir den relativt snertne kjøreegenskaper til tross for størrelsen.

Dempingen er fint avstemt, men understellet klarer ikke helt å unngå småstepping fra de store tunge hjulene. Men det er vanlig i så store SUVer og ikke spesielt for Explorer.

<strong>STÅENDE:</strong> Skjermen er bare på 10,1 tommer, men det er forsåvidt stort nok. Man undres bare hvorfor man ikke bruker potensialet bedre.
STÅENDE: Skjermen er bare på 10,1 tommer, men det er forsåvidt stort nok. Man undres bare hvorfor man ikke bruker potensialet bedre. Vis mer
Bildet fra fugleperspektivet kunne dekket hele skjermen og fungert godt helt alene. Her er det så lite at det nesten er ubrukelig. Foto: Rune M. Nesheim
Bildet fra fugleperspektivet kunne dekket hele skjermen og fungert godt helt alene. Her er det så lite at det nesten er ubrukelig. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Styringen er også godt avstemt til biltypen og den er lettkjørt og enkel å plassere, selv på trange vestlandsveier, som vi blant annet testet den på. Så er den da heldigvis ikke særlig bredere enn sine konkurrenter.

Rykk og napp

Da er det desto mer synd at den spreke drivverkspakka ikke helt holder samme stilen. For den halter en smule.

Det mest irriterende er at det så å si er umulig å ta i gang normalt med den. Gasspedalresponsen er dårlig og man har en liten forsinkelse når man tar i gang, så det er lett å trå litt for langt ned. Og når den først kommer, blir det for mye. Det gjelder uansett om den går på strøm eller bensin.

<strong>LITE:</strong> 3,7 kW er ikke mye, selv for en ladbar hybrid, men til gjengjeld er batteriet bare på 13,6 kWt, så du bruker bare 3 timer og 40 minutter på å lade det opp. Med 10 ampere tar det 5 timer og 30 min. Foto: Rune M. Nesheim
LITE: 3,7 kW er ikke mye, selv for en ladbar hybrid, men til gjengjeld er batteriet bare på 13,6 kWt, så du bruker bare 3 timer og 40 minutter på å lade det opp. Med 10 ampere tar det 5 timer og 30 min. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det kan virke som om hybridsystemet, der elmotoren er montert mellom bensinmotor og girkasse, ikke jobber optimalt sammen, hverken med måten den doserer effekt på eller kobler inn og ut de to motorene.

Girvekslingene fra 10-trinns-kassa, som vi kjenner godt fra både Mustang og Raptor, funker ikke like bra når den skal jobbe sammen med et hybridsystem.

Girvekslingene er ikke så silkemyke som man forventer dem og de merkes også mer enn forventet når bilen kjøres helelektrisk også.

<strong>FIRE:</strong> Det finnes fire store dyser til den tredje klimasonen. Det gir bra luftkvalitet for alle. Foto: Rune M. Nesheim
FIRE: Det finnes fire store dyser til den tredje klimasonen. Det gir bra luftkvalitet for alle. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men når det er sagt, slike ting sliter Range Rover med også.

Og med mindre hverdagen består av småturer, blir den blant de dyrere ladbare hybridene å kjøre med, selv om den alltid starter elektrisk.

Du klarer fint de 42 kilometerne med elektrisk rekkevidde om sommeren, men på langtur ender du aldri under 0,7 liter på mila. Vi havnet på literen da vi ikke tenkte økonomikjøring over hodet. Og det selv om bilen regenererer som bare rakkeren når den får anledning.

Mye utstyr

Det er enkelt å bestille Explorer. Du velger stort sett farge, om du ønsker sporty ST eller luksuriøs Platinum og om du vil ha tilhengerfeste.

Uansett hvilken utstyrsvariant du velger, får du med alt tilgjengelig utstyr.

Det vil si 3- sones klimaanlegg, varme i baksetene, kjøling, varme, massasje og 10-veis elektrisk justering foran, elektrisk justering og varme i både ratt og frontrute, et Bang & Olufsen-stereoanlegg med hele 14 høyttalere, som formidler utrolig skuffende papp-bass, gjennom et helt ok infotainment med litt for kjip skjermdesign.

Alt styres fra en stående iPad-lignende skjerm på 10,1 tommer som kanskje ikke ser helt kult ut.

Særlig når man faktisk ikke bruker alt dens potensial for visning av det man ønsker å se.

For man bruker for eksempel bare en tredel av skjermen til ryggekameraet i fugleperspektiv, mens for eksempel Tesla bruker hele og gir dermed mye mer presis visning.

Men på den positive siden har både kameraet foran og bak spyling av linsene slik at de alltid er rene.

<strong>MOT TRENDEN:</strong> I dag designes stort sett alle biler med horisontale baklykter for å få bilen til å se bredere og lavere ut. Explorer ser voldsom ut uansett. Foto: Rune M. Nesheim
MOT TRENDEN: I dag designes stort sett alle biler med horisontale baklykter for å få bilen til å se bredere og lavere ut. Explorer ser voldsom ut uansett. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Explorer har Fords co-pilot 360 installert. I det daglige merkes det best med at du har adaptiv fartsholder med køasistent og filsentrering som funker helt ok, selv om den nøler litt med hvilke biler den skal følge på firefelts motorvei innimellom.

Testresultat

Ford Explorer Plug in-Hybrid

Feit stor SUV med god plass og mye power

Kul design, gode og kvikke kjøreegenskaper, god komfort, lavt støynivå, plass til sju, stort varerom, sprek motor, ladbar, firehjulstrekk.

Tørst bensinmotor, haltende ladbar drivlinje, vanskelig å ta igang på en fin måte, prisen ligger for nær opp til luksus SUV-ene.

Anti-kollisjonssystem med fotgjenger- og syklist-assistent, nedbremsing etter kollisjon, blindsoneversler og unnamanøverassistent er også på plass.

Bilen trekker 2,5 tonn på kroken og er utstyrt med tilhengerstabilisator. For de som synes bilen er voldsomt stor, noe den lett kan synes med det høye panseret, er det fint å venne seg til å bruke parkeringsassistenten.

Billig?

Den koster det samme i grunnpris som de fleste av konkurentene, men mens alt er standard her, blir det fort 200.000 kroner mer på luksuskonkurrentene.

Ford gir mer på en rekke ting, men er langt mer «folkelig» inni.

Materialvalg og løsninger inni er identisk med øvrig Ford-modeller og man får en langt høyere gummistøvel-følelse med rikelig med gummimatter og kjipere skinnkvaliteter i setene.

Det er forsåvidt ikke noe negativt i det for de aktive familene.

Men vi opplevde også å bli sittende med ventilasjonsdysa fra taket i hånda og plastdekselet til setefestet baki ramlet av ved første test av bakserste sete.

Når du får BMW X5 xDrive 45e, som kanskje er verdens mest komfortable bil for for øyeblikket, for bare 200.000 kroner mer, kan det være vanskelig å overtale deg til å kjøpe denne.

Men trenger du plassen har du derimot få andre valg. Da kan den absolutt være noe for deg.

Ford Explorer Plug in Hybrid

Bensinmotor:V6, 24v, bensin Turbo
Girkasse10-trinns Automat 4wd
Slagvolum:2998 ccm
Effekt - o/min :357 hk / 5750
Dreiemoment - o/min:555 Nm / 2500
Elmotor:100 hk / 270 Nm
Batteri:Litium-Ion 13,6 kW/t
Systemeffekt457 hk /825 Nm
0-100 km/t:6 sek
Toppfart:230 km/t
Forbruk:0,31 l/mil
CO2-utslipp NEDC:71 g/km
Tankvolum:68 liter
L/B/H:505/200/178 cm
Akselavstand:302 cm
Dekkdimensjon:255/55/R20
Bagasjerom:330/635/2274 liter
Egenvekt:2466 kg
Hengervekt:2500 kg
Pris fra kr.:887.500,-
Pris Test1:21bil:887.500,-

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer