Multimedia-bilen Omega V8.com

Opel presenterer stadig nye konsepter spekket med teknisk utstyr. I fjor presenterte de Omega MV6 med et fullt utstyrt kontor i baksetet. I år viser de Omega V8.com -- en fremtidsrettet multimedia-studie.

Studien vil vises under bilutstillingen i Frankfurt som braker løs om få uker. Bilen er bygget på basis av den nye Omega stasjonsvogn -- bare forlenget med 13 centimeter for å få plass til alle de tekniske løsningene. Til å dra dette kommunikasjonssenteret fremover, har Opel plassert en 5,7-liters V8 aluminiumsmotor under panseret -- for øvrig den samme motoren som sitter i Chevrolet Corvette.

Vil du lese mer om Omega MV6 med et fullt utstyrt kontor i baksetet, kan du klikke her.

Asosial

Med all mulig respekt for Chevrolet, så er det ikke det som befinner seg under panseret som er det mest interessante her. Kupéen i Omega er omgjort til et rullende kommunikasjonssenter med plass til fire, og utstyrt med det mest moderne av teknisk apparatur. Alle setene i Omega V8.com er frittstående og separat justerbare.

Det er tre uttrekkbare videoskjermer i bilen: en på dashbordet, og på baksidene av begge forsetene. I tillegg er alle hodestøttene utstyrt med høyttalere, slik at alle fire i bilen kan lytte til sine egne ting. Har du slikt utstyr i bilen, er det i alle fall ikke fare for at man behøver å være særlig sosial med sine medpassasjerer…

Masse underholdning…

Det bør ikke være mulig å kjede seg i Opel sin multimedia-studie. Du kan se på TV, surfe på internett, se på video (DVD-film), eller kanskje prate i telefonen og samtidig se den du prater med? PC'en er også utstyrt med tastatur, som ikke er koblet sammen via ledninger, men ved hjelp av infrarøde stråler. Heldigvis for vår alles sikkerhet er det mulig for sjåføren å styre alle systemene ved å prate. Mottar du e-post mens du kjører, kan du kommandere datamaskinen til å lese opp meldingen til deg.

…og masse tekniske hjelpemidler

Omega V8.com tilbyr også det nyeste av teknikk til hjelp for sjåføren. Den er utstyrt med Opel sitt nattsyn-system "Night Vision" med Head Up Display (HUD). Dette består av et kamera på grillen som kan oppfatte farer i mørket som ligger utenfor frontlyskasternes rekkevidde, og som ikke er så lett å se med det blotte øye. Hvis kameraet fanger opp noe, projiseres dette på frontruta (HUD kan du lese mer om her).
Film og kameraer er tydeligvis i vinden, for Omega V8.com er også utstyrt med et kamera bak, plassert rett ved vindusviskerarmen. Dette direkteoverfører hvordan det ser ut bak bilen når du rygger til et display på dashbordet.

Bilen er også utstyrt med et mer avansert frontlys-system enn det de fleste av oss kjenner til: Advanced Frontlighting System (AFS). Frontlyskasterne tilpasser lyskjeglen etter vær- og føreforhold, slik at veien alltid er best mulig opplyst. Og ved hjelp av Opel sitt navigasjonssystem "OnStar" finnes det ikke lenger noen unnskyldning for å rote seg bort. Dette systemet innebærer at du, når du trenger det, kobles direkte opp mot en sentral hvor en hyggelig hjelper gir deg informasjon om reiseruter, trafikk og assistanse langs veien.