Multi Wagon i praksis

Det flere gode ting å si om Stilo, men vi synes ikke den er blant de beste i klassen. Kjøreegenskapene har skylden for det.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Multi Wagon i praksis
image: Multi Wagon i praksis
image: Multi Wagon i praksis
image: Multi Wagon i praksis
image: Multi Wagon i praksis
image: Multi Wagon i praksis


Vi har kjørt basismotoren som er en 1,6-liter med 105 hestekrefter. Den gjør en grei jobb og har akkurat så mye effekt bilen trenger. Den trenger litt turtall for å kvikne til, men italiensk temperament er det ingen spor etter.

Utrivelig styring

Historien om styringen blir en delt affære. Servostytringen er elektrisk og utstyrt med en City-knapp som vi også har testet i Punto. Den gjør at du kan velge en ekstremt lett styring til bykjøring. Den er kanskje litt vel lett for noen, men vi regner med at de fleste vil sette pris på funksjonen. På motorveien får du en tyngre styring, uansett om du har valgt City eller ikke, for å forbedre retningstabiliteten. Der slutter solskinnshistorien om den lettkjørte Stilo Multi Wagon. I svingene er dette en ekkel bil og håndtere. I svingene krenger det mye og det blir vanskelig å holde sporet i veibanen. Det virker som Fiat har bommet veldig med hjulopphenget foran. Morske blikk ble mottat fra sidepassasjeren flere ganger, og det skjønner vi godt. Til tider lå vi nesten i døra når det stod på som verst. En rask manøver for å komme seg unna eventuelle elger vil kanskje gjøre at du ikke treffer elgen, men vil i stedet antagelig forårsake at bilen snurrer. Dette er ikke godkjent.

Merkelig interiør

Dashbordet i Fiat er av Alfa Romeo-typen. Det er mykt å ta på og har ingen likehtestrekk med hardplast. Men, så begynner vi å lure. Tyskere klarer for eksempel å lage fine overganger fra dashbord til dører. I Stilo har ikke dashbord og dører en gang det samme plasmateriale. Dette gjør at det ser ut som dashbordet kommer fra en fabrikk og døra fra et helt annet sted. Setene er også et kapittel for seg. Nok en gang er det passasjerene som klager mest, og bøyer og strekker på seg. Det er lagt inn en permanent korsryggstøtte i setene som sitter altfor lang opp.

Plass

Nå har vi kommet til paradegrenen til Stilo. Plass er det mye av og bagasjerommet er stort. Det rommer hele 510 liter i normal utførelse og legger du ned bakseteryggen får du 1.480 liter til disposisjon. Bakseteryggen er også delt, noe som gjør at du kan frakte lange gjenstander og enten en eller to personer i baksetet. På vår testbil kunne man også åpne bakruten inn til bagasjerommet. Foran er det også god plass og takhøyden er veldig god. Rattet kan justeres både i høyde og lengde, og det er mulig å få til en fin førerposisjon. Hadde bare setene vært bedre.

Skal du velge denne?

Prisen på bilen er ikke så gal, men den er ikke god nok. Ford Focus er en mye bedre bil og koster det samme. Den har også enda større bagasjerom. Fiat Stilo Multiwagon er omtrent 20.000 kroner rimligere enn tilsvarende Toyota Corolla, Peugeot 307 og Volkswagen Golf. Fiat Stilo Multiwagon koster 205.900 med klimaanlegg. Vi tror plassen vil apellere til mange, men de som oppdager det neagtive med kjøreegnskapene vil vegre seg. Vi enige med de siste.

Tekniske data finner du her.