Under lanseringen på bilmessen i Chicago nylig.
Under lanseringen på bilmessen i Chicago nylig.Vis mer

MR-S: Rimelig roadster

MR-S skal kjøres ut på det europeiske markedet rundt januar år 2000. Med denne roadsteren satser Toyota hardt på å ta rotta på Mazdas MX-5. De er ute etter den unge bilkjøperen, så i likhet med MX-5 vil også MR-S bli en rimelig roadster.

Toyota Norge antyder at prisen på MR-S vil komme til å ligge rundt dagens Celica-pris. En 3-dørs Celica med like stor motor som det MR-S får, koster i dag 265.000 kroner. En Mazda MX-5 med samme motor koster 298.000 kroner. Det er dermed duket for et spennende race om kundene.

Edderkopp?

MR-S blir lansert på bilutstillingen i Chicago i disse dager, under det fengende navnet MR-Spyder. I følge den norske importøren blir bilen -- når den kommer på markedet, hetende MR-S. Den er basert på MR-S-studien som ble vist på bilmessen i Tokyo for 2 år siden.

MR-S som vist i Tokyo for 2 år siden.
MR-S som vist i Tokyo for 2 år siden. Vis mer

Like stor

Roadsteren har en 1,8-liters motor med to overliggende kamaksler og variable ventiltider, og med 140 hesters ytelse. Dette er akkurat samme størrelse og krefter som i det minste motoralternativet i MX-5. Med sine i underkant av 1.000 kilo egenvekt, blir MR-S rundt 25 kilo lettere enn sin hovedmotstander. Det kan jo bli litt i en tvekamp; akselerasjonstiden 0-100 hos Mazdas roadster er oppgitt til 8,5 sekunder -- Toyotas MR-S skal greie dette på rundt syv sekunder.

Fra MR-S-studien vist i Tokyo.
Fra MR-S-studien vist i Tokyo. Vis mer

Raskere i avtrekkeren

Toyota har utstyrt roadsteren med en halvautomatisk sekvensiell girkasse, som gir føreren muligheten til enten å benytte den vanlige gearspaken i midtkonsollen til gearskifte, eller eventuelt å skifte gear ved hjelp av knapper på sidene av rattet. Systemet har ingen clutch-pedal; noe som korter ned den tiden det tar å skifte gear betraktelig.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Bilen er 388,6 centimeter lang, og har en akselavstand på 243,8 centimeter -- den er omtrent ti centimeter kortere enn MX-5'en, og har nesten 17 centimeter lengere akselavstand. Den er utstyrt med en sammenfoldbar top som må tas av og på manuelt.