MPV eller STV

Flerbruksbilene blir stadig mer populære og dette har skapt en bølge med varianter i kompaktklassen.

MPV eller STV
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Citroen har sin Xsara Picasso, Nissan har Almera Tino og Renault har Megane Scenic. Toyota Corolla har kastet seg på bølgen og laget en flerbruksbil av Corolla.

Veldig likt

Vi har kjørt en Corolla 1.6 Sol stasjonsvogn til 228.000 kroner og Corolla Verso 1.6 Sol til 255.000 kroner. Ut i fra de tekniske dataene ser vi at Verso er 27.000 kroner dyrere, 15 centimeter kortere og 9 centimeter høyere. Den er kun marginalt tyngre og ytelsene er litt svakere enn på stasjonsvognen.

Små forskjeller

Når du setter deg inn disse bilene er det ikke tvil om at de har utgangspunkt i den samme lesten. Utstyrsnivået er helt likt, men setene er litt forskjellige. I Verso har Toyota valgt et fastere sete med hardere sidestøtter. Du får mye bedre støtte og særlig på svingete veier har du det best i Versoen. Du har også en mye bedre sitteposisjon siden du sitter høyere i forhold til gulvet. Begge bilene mangler lengdejusteringen av rattet og det er blant annet med på å forringe førerplassen i stasjonsvognen mer enn på Verso.

Baksetet i Corolla Verso.
Baksetet i Corolla Verso. Vis mer

Totalt sett sitter vi bedre i Verso og det er mye takket være den ekstra høyden. Når du sitter i Verso får du en følelse av å sitte i en stor bil. Du sitter litt høyere og den gode takhøyden gir en god romfølelse. Inn- og utstigning går også lettere i Verso på grunn av de høyere setene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fleksible bakseter

I stasjonsvognen kan sitteputen vippes opp og bakseteryggen kan da felles helt ned. Du får da et helt flatt bagasjeromsgulv som også har god lengde. Du slipper også å slepe store tunge seter ut av bilen for å utnytte plassen maksimalt.

Setene på Verso kan også vippes opp slik at du slipper å ta de ut, men Verso er kortere og setene tar mye plass når de er vippet opp. Verso kommer mye bedre til sin rett for de som, under enkle forhold, kan fjerne setene fullstendig.

Med alle setene på plass har Verso kun 15 liter større bagasjerom. Med den ekstra høyden trodde vi forskjellen skulle være større, men Verso mister nok en del på grunn av at den er 15 centimeter kortere enn stasjonsvognen. Vi er ikke helt sikre på hvorfor, men hadde Verso hatt den samme lengden som stasjonsvognen, ville den hatt det beste fra begge bilene.

Baksetet

Bakseteplassen i stasjonsvognen er imponerende. Bedre seter har vi prøvd, men plassen er formidabel. Det kommer nok litt av at det er trangt foran, men denne bilen duger fint som familiebil. Det er ikke noe verre i Verso, og her kan du i tillegg justere baksetene frem og tilbake. Du kan med andre ord velge å prioritere baksetepassasjerene i stedet for bagasje, eller omvendt.

Konklusjon

Bagasjerom i Corolla stasjonsvogn.
Bagasjerom i Corolla stasjonsvogn. Vis mer

Vi kan ikke kåre noen vinner, men hvis budsjettet er stramt klarer du deg veldig godt med stasjonsvognen. Vi ville valgt den, og det er en enkel måte å spare 27.000 kroner på. Hvis forholdene er slik at du gjerne vil bruke 27.000 kroner ekstra, og at du enkelt kan lagre fjernede seter er Verso også et greit valg. Men til samme prisen får du også en Ford Mondeo 1.8 med 110 hestekrefter. Barnefamilien er etter vår mening mye mer tjent med en stor stasjonsvogn enn en liten flerbruksbil.

Test: Toyota Corolla 1.6 stasjonsvogn

Test: Toyota Corolla 1.6 Verso