<strong>NEI TIL ELBIL-FORSLAG:</strong> Både Frp og opposisjonen på Stortinget uttrykker bekymring og sier nei til forslaget om å fjerne elbilfordelene. Foto: NTB scanpix
NEI TIL ELBIL-FORSLAG: Både Frp og opposisjonen på Stortinget uttrykker bekymring og sier nei til forslaget om å fjerne elbilfordelene. Foto: NTB scanpix Vis mer

Motstand mot nye elbilanbefalinger

Nye elbilforslag får stor motstand både fra regjeringspartiet Venstre og opposisjonen på Stortinget. - Rapporten bør få alarmen til å gå, advarer NAF.

Publisert
Sist oppdatert

Nye anbefalinger kan føre til større bompengekostnader for elbilister, men regjeringspartiet Venstre sier de slår ring om elbilfordelene.

Mandag fikk Samferdselsdepartementet overlevert en bompengerapport som anbefaler å fjerne elbilfordelene og vurdere veiprising.

Inntektene fra bompenger vil minske med 1,4 milliarder kroner med dagens ordning, og spørsmålet er hvordan man skal finansiere samferdselsprosjekter.

Regjeringens støtteparti Frp la umiddelbart press på regjeringen ved å uttrykke bekymring for enda hardere skattlegging av bilister, mens opposisjonen i stor grad avviste forslaget om å fjerne elbilfordelene.

- Utfordring

De samlede årlige inntektene fra bomringene i Trondheim, Bergen, Nord-Jæren og Oslo vil falle med 23 prosent mot 2030, tilsvarende 1,4 milliarder kroner.

Det kommer fram i rapporten fra et ekspertutvalg som Samferdselsdepartementet har bedt om å se på det norske bompengesystemet.

– Dette er en reell utfordring framover. Vi har i dag et system som ikke er bærekraftig, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til NTB etter at han mandag fikk overlevert rapporten.

Polestar 2 er nemlig billigere, har større batterikapasitet, er sterkere, trekker mer på hengerkroken og laster mer. Men Tesla biter tilbake med at den er lettere, går lenger og er raskere både i aks og i toppfart. Vis mer

Inntektsgap

Hovedårsaken til fallende bompengeinntekter er fritak og rabatter i bomringene for elbiler og at andelen elbiler stadig øker, skriver utvalget i sin rapport.

– Dersom bompengeinntektene skal opprettholdes på dagens nivå og elbilfordelene opprettholdes, må takstene for bensin- og dieseldrevne kjøretøy nær dobles fram mot 2030, heter det.

Derfor foreslår ekspertene at dagens fritak og reduserte takster for elbiler i bompengeprosjekter avvikles.

– Det vil styrke inntektsgrunnlaget i bomringene, nullvekstmålet blir lettere å nå og elbilister får riktigere signaler om kostnadene ved bruk av veikapasitet, skriver utvalget i sin anbefaling.

Nullvekstmålet innebærer at all trafikkvekst i byene skal skje med kollektiv, sykkel eller gange.

Forslagene

Dette er noen av rapportens øvrige anbefalinger:

  • Bompengetakstene bør endres slik at de så langt som mulig reflekterer de samfunnsøkonomiske kostnadene for transporten.
  • Timesregel og passeringstak bør avvikles.
  • Bruk av andre typer kjøretøy bør prises etter samfunnsøkonomiske prinsipper.
  • Alle bruksrelaterte elbilfordeler bør gjennomgås.
  • De praktiske og juridiske løsningene for innføring av elektronisk veiprising bør utredes nærmere.

Slår ring om elbilfordelene

SV-politiker Arne Nævra sier myndighetene ikke vil klare omstillingen til en grønnere bilpark dersom de økonomiske fordelene for elbilister forsvinner.

– Det er forskjellene i kostnader ved å kjøre og eie en elbil i forhold til fossilbil som er avgjørende. Dersom elbileiere skal betale mer, må fossilbileiere betale enda mer. Ellers vil skiftet til nullutslipp ikke skje raskt nok, sier Nævra, og legger til at SV er for satellittbasert veiprising.

Regjeringspartiet Venstre sier de slår ring om elbilfordelene.

– Elbilfordelene må være så gode som nødvendig for at Norge skal nå nullutslippsmålet for alle nye biler i Norge fra 2025, sier finanspolitisk talsperson Ola Elvestuen.

– Målet er innen rekkevidde, og vi ser at politikken virker. Luften har aldri vært renere i norske kommuner, og klimautslippene går ned for fjerde året på rad, sier han.

De beste insentivene

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) uttalte for kort tid siden til Dinside at insentivene har vært svært viktige for at vi er der vi er i dag, når det kommer til elbiler i Norge.

Insentivene som han pekte på blant de viktigste for å få folk til å velge elbil, er nettopp fritak i bomringen.

– Vi har hatt virkemidler som har gjort at man har kunnet velge nullutslippsbiler, og det har vært økonomisk mulig å velge det og det har fungert i dagliglivet, sier ministeren til Dinside.

– Jeg tror avgiftene har vært veldig viktige. I tillegg har (fritak i) bomringen vært avgjørende i noen områder. Ladestruktur og parkering i storbyene er også viktige virkemidler.

– Hvilke insentiver mener du vi bør fortsette med?

– Det finnes ikke ett svar på det. Jeg tror det er helheten. Det skal være gode grunner til å velge nullutslippsbiler og at vi har en helhetlig politikk for å nå målet i 2025 er det viktigste, uttaler Hareide til Dinside.

Han peker på avgiftene som han tror vil være det viktigste insentivet for å fortsette framgangen i Norge.

Advarer

Interesseorganisasjoner på begge sider av saken har uttrykt skepsis til konklusjonene i rapporten.

Bilistorganisasjonen NAF mener myndighetene bør gå inn med mer penger i bypakkene i stedet for å øke prisene i bomringene. De er også sterkt kritiske til at regningen for tapte inntekter sendes til bilistene og advarer mot at dette vil ramme usosialt og bli for dyrt å for de som allerede har minst

- Inntektene i bomringene svikter, men her velger man å sende hele den regningen direkte videre til bilistene. Det er en utvikling vi advarer mot, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.

- Rapporten bør få alarmen til å gå hos politikere som er opptatt av at det ikke skal bli for dyrt å kjøre bil. Her flikker man videre på et dårlig system, i stedet for å ta tak i de grunnleggende problemene og selvmotsigelsene med bompenger. Bompenger skal både skaffe store inntekter og redusere trafikken. Det går ikke opp, sier Ryste.

Norsk elbilforening sier regjeringen ikke må avvikle god miljøpolitikk fordi den virker.

Også Miljøorganisasjonen Bellona advarer sterkt mot å røre elbilfordelene nå.

– Hareide må ikke la seg friste til kortsiktig gevinst. Alt som kan bremse omstillingen, gjør at det går lengre tid før elbiler kan inngå fullt og helt i et bilavgiftsregime, sier Benjamin Strandquist i Bellona.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer