Motorer

Stasjonsvognen blir tilgjengelig med seks ulike drivkilder, fire bensin- og to diesel-motorer.

Motorer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den minste bensinmotoren blir en 1,1-liter som yter 60 hestekrefter og som ifølge Peugeot skal drikke 0,65 liter bensin per mil. Neste steg blir en 1,4-liters 75 hester. Denne skal klare seg med 0,64 liter.

Fin 1,6-liter

Den mest interessante bensinmotoren blir nok imidlertid 1,6-literen, som ble lansert i november 2000 og som yter 110 hestekrefter. Vi har testet denne motoren under panseret til storebror 307 og var svært godt fornøyd med både skyv, gassrespons og forbruk. Vi tror derfor det blir vel verdt å betale noen tusenlapper ekstra for denne motoren, fremfor de noe svakere alternativene. Peugeot oppgir selv et forbruk på 0,67 liter per mil, noe som er fullt ut akseptabelt.

GTI-motor

Den som ønsker fart og spenning skal satse på 2,0-literen. Denne yter respektable 136 hestekrefter og er den samme motoren som vi finner under panseret i 206 GTI. Selv om stasjonsvognen veier noe mer enn kombien, vil nok denne motoren sørge for at stasjonsvognen blir en svært morsom bil å kjøre. Ifølge Peugeot skal den i hvert fall klare 0-100 på 9,6 sekunder. Oppgitt forbruk er 0,79 liter per mil.

Spennende mini-diesel

Som vi har skrevet hundre ganger før - dagens dieselmotorer er langt mer interessante enn 80-tallets "traktormotorer". Dette gjelder ikke minst den nye 1,4-literen i aluminium som blir å finne under 206 SW-panseret. Motoren er et resultat av samarbeid mellom Ford og PSA-gruppen (Peugeot og Citroën).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi prøvekjørte denne motoren under et nytt Fiesta-panser for en måneds tid siden og likte motoren svært godt. Du kan lese mer om våre inntrykk av motoren her.

1,4-literen leverer 68 hestekrefter og yter 150 newtonmeter (Nm) allerede ved 1.750 omdreininger (o/min). Forbruket er oppgitt til lave 0,44 liter per mil.

2,0-liters diesel

206 SW vil også bli tilgjengelig med en stor 2,0-liters dieselmotor. Denne er imidlertid ikke like avansert som 1,4-literen og mangler blant annet ladeluftkjøler. 2,0-literen yter 90 hestekrefter og leverer 205 Nm ved 1.900 o/min. Oppgitt forbruk er 0,51 liter per mil ved blandet kjøring.

X, XS og S16

Den nye stasjonsvognen kommer i tre utstyrsnivåer - X, XS og S16. Forskjellene mellom de ulike utstyrsnivåene ser ut til å bli relativt beskjedne og begrenser seg til elementer som skinntrukket ratt, aluminiumspedaler og lignende.

Ifølge den norske Peugeot-importøren vil 207 SW være på plass hos norske bilforhandlere i løpet av kommende høst. Dermed kommer den noen måneder senere enn en annen ny og spennende bil - stasjonsvognutgaven av storebror 307 - som vil bli introdusert i løpet av juni eller juli.

Spørsmålet er dermed om 207 vil havne litt i skyggen av storebror, eller om bilene er ulike nok til at de unngår å bli hverandre som sine argeste konkurrenter.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Peugeot-nyheter
  • Her finner du våre Peugeot-tester