Motorer og priser

Til Norge kommer C5 med fem motoralternativer. To er nykomlinger.

Motorer og priser
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tre bensinmotorer og to dieselmotorer blir valget i Norge. Fra produsenten lanseres også en ny direkteinnsprøytet bensinmotor, 2.0 Hpi, men denne er ikke klargjort for kalde land ennå – og vil dermed ikke bli å se i Norge med det første.

Ny diesel med partikkelfilter

Diselalternativene er den gamle 2,0-liters HDi-en med 110 hestekrefter, og den nye 2,2-liters HDi-en som vi fikk et flyktig møte med i Spania. 2,2-literen kan by på 136 hestekrefter ved 4.000 omdreininger i minuttet, og 317 newtonmeter ved 2.000 omdreininger i minuttet. Denne nyvinningen er utstyrt med PSA sitt partikkelfilter, som sørger for at partikkelutslippet blir betraktelig lavere. Du kan lese mer om dette partikkelfilteret her.

Bensinmotorene

Den andre nye motoren er V6-eren. Helt ny er denne imidlertid ikke – det er en videreutvikling av 3.0 V6 som allerede sitter i Peugeot 406 og 607. Ytelsene er imidlertid forbedret. 3,0-literen i C5 får 210 hestekrefter ved 6.000 omdreininger i minuttet, og maksimalt dreiemoment er på 285 newtonmeter ved 3.750 omdreininger i minuttet.

De øvrige bensinalternativene blir 1,8-literen med 117 hestekrefter og 2,0-literen med 138 hestekrefter.

Prisene

1,8-literen i laveste utstyrsnivå blir billigste utgave – 247.400 kroner. Dette er også eneste varianten i utstyrsnivå X. Vil du ha 2,0-liters bensinmotoren må du opp i SX nivå – og prisen med manuell girkasse blir da 298.900 kroner. V6-eren blir dyreste alternativ, som fås i høyeste utstyrsnivå – og koster formidable 540.900 kroner.

Dieselmotorene begynner på 302.900 kroner for minstemann i SX-utførelse – og den nye 2,2-literen i SX utførelse med automatgir koster 380.000 kroner.