Motorer og girkasser

Nye A3 blir i første omgang tilgjengelig med tre motorer. Dessverre er kun en av dem økonomisk overkommelig for de fleste av oss.

Motorer og girkasser


Når A3 kommer på markedet i månedsskiftet mai/juni, vil den blant annet bli tilgjengelig med en helt ny 2,0-liters dieselmotor. Denne motoren yter 140 hestekrefter og leverer imponerende 320 Nm ved 1.750 omdreininger. Den nye motoren tilfredsstiller EU4-kravene og er både mer stillegående og turtallsvillig enn 1,9-literen Audi har brukt til nå.

Med denne motoren under panseret blir A3 en svært sterk og frisk bil. 0 til 100 går unna på respektable 9,5 sekunder, men det som er mer interessant, er at motoren sørger for at man alltid har masse kraft på lager. Problemet er at A3 2.0 TDI vil koste 319.000 kroner og dermed havner i samme prisklasse som store stasjonsvogner.

309.000 kroner

Det samme problemet oppstår med det andre motoralternativet, en direkteinnsprøytet 2,0-liters motor som i A3 vil yte 150 hestekrefter. A3 2.0 FSI vil koste snaue 309.000 kroner, noe som for de fleste vil oppleves som en stiv sum for en tredørs kombikupé. Men denne motoren under panseret klarer A3 0-100 på 9,1 sekunder og er dermed bare ubetydelig raskere enn dieselutgaven. Vi opplevde 2,0-literen som en grei motor, men synes den med fordel kunne hatt en mykere gange. Vi ville heller ha foretrukket den 1,8 liter store turbomotoren som finnes i den utgående modellen, og ble overrasket over å høre at denne ikke vil bli å finne i nye A3.

240.000 kroner

Motorer og girkasser


Den som drømmer om en ny A3, kan glede seg over at bilen i likhet med forgjengeren blir tilgjengelig med en 1,6-liters motor. Med 1,6-literen under panseret koster bilen snaue 240.000 kroner, noe som etter vårt syn er en god pris. Som vi skal komme tilbake til kan A3 skilte med mye utstyr, et flott interiør og nydelige kjøreegenskaper, noe som betyr at den etter vårt syn er verdt 20.000 til 30.000 kroner mer enn konkurrentene i kompaktklassen.

11,9 sekunder

1,6-literen yter ikke mer enn 105 hestekrefter og blir dermed ingen racer. Men 0 til 100 går tross alt unna på 11,9 sekunder og hvis man bruker girkassen aktivt, er det fullt mulig å ha det morsomt også med denne motoren under panseret.

I motsetning til de to andre motoralternativene, som er koblet sammen med en flott sekstrinns girkasse, må du nøye deg med en femtrinns kasse om du velger 1,6-literen. Denne kassen kunne med fordel hatt et litt høyere femtegir - i 100 kilometer i timen legger turtellernålen seg på 3.000 omdreininger. Dermed blir bilen litt mer anstrengende og støyende i høye hastigheter enn med de andre motoralternativene. Bortsett fra det er girkassen fin. Blant annet er den tettere og mer presis enn det som er vanlig i klassen.

Tiptronic og DSG

Motorer og girkasser


Om ønskelig kan begge bensinmotorene kombineres med automatkasse, eller Tiptronic som Audi kaller den. Vi fikk ikke testet denne girkassen, som har hele 6 trinn.

2.0 TDI-motoren kan til høsten også leveres med den nyutviklede DSG-girkassen, en halvautomatisk girkasse med to kløtsjer. Denne spennende girkassen skal sørge for svært raskt giring, noe som sørger for at lite krefter går tapt og at man dermed får mer ut av kraftkilden.

250 hestekrefter

Til høsten kommer også to nye motoralternativer, en 105-hesters turbodieselmotor med 1,9 liter slagvolum, og verstingalternativet - en 3,2-liters V6-motor som yter 250 hestekrefter. Med denne motoren under panseret vil A3 bli en ordentlig råtass som blant annet skal klare null til hundre på 6,6 sekunder. Denne motoren leveres med DSG-kasse og kan også kombineres med firehjulsdrift, quattro, i likhet med 2.0 TDI-motoren.

Vi forteller deg mer om kjøreegenskapene her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.