Motorer, girkasser og kjøreegenskaper

Golf V kan skilte med nydelige kjøreegenskaper, et særdeles bredt motorutvalg og flotte girkasser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motorer, girkasser og kjøreegenskaper


Det er ikke mange bilmodeller som kan leveres med fem ulike bensinmotorer, tre dieselmotorer og fire forskjellige girkasser. Men det kan nye Volkswagen Golf.

Gjerrig 1,6-liter

Vi testet tre av motorene, deriblant den vi antar vil bli den mest populære, den direkteinnsprøytede 1,6-literen som yter 115 hestekrefter. Denne såkalte FSI-motoren holder lenge til hverdagsbruk og er i tillegg gjerrig.

Men vi tror nok vi i stedet ville valgt en av dieselvariantene. 1,9-literen yter 105 hestekrefter og 250 Nm ved 1.900 o/min, mens 2,0-literen produserer hele 140 hestekrefter og 320 Nm ved 1.750 o/min. Førstnevnte byr på mer enn nok kraft for de fleste, mens 2,0-literen gjør Golfen så sterk at det er en fryd. Vi vil selvsagt komme tilbake til de ulike motorene etter hvert som testbiler blir tilgjengelige.

Fine girkasser

Nye Golf blir altså også tilgjengelig med hele fire forskjellige girkasser, en femtrinns, en sekstrinns en automatkasse (Tiptronic) og en halvautomatisk (DSG). Vi fikk stiftet bekjentskap med alle utenom Tiptronic-kassen og gledet oss over samtlige. De manuelle fem- og sekstrinnskassene er både kortstegede og presise og er en nytelse å sjalte. I tillegg er kløtsjpedalen svært lett.

Revolusjonerende DSG-kasse

image: Motorer, girkasser og kjøreegenskaper


DSG-kassen, er en historie for seg. Denne helt spesielle girkassen har to kløtsjer og girer derfor utrolig raskt ved sportslig kjøring. I tillegg gjør den en flott jobb i automatfunksjon. Vi vil komme tilbake med en grundig evaluering av Volkswagen-konsernets DSG-kasse i løpet av høsten.

Elektromekanisk styring

Men det som kanskje imponerer enda mer enn motorene og girkassene, er kjøreegenskapene. Nye Golf oppleves nemlig som både særdeles komfortabel og sportslig på en gang. En flott elektromekanisk styring med en rekke elektroniske funksjoner sørger blant annet for å effektivt forhindre sporing, samtidig som den automatisk korrigerer for sidevind. Den presise styringen gir svært god kontakt med forhjulene, noe som gjør aktiv svingkjøring til en fryd.

Kan presses hardt

image: Motorer, girkasser og kjøreegenskaper


Det nye bakhjulsopphenget, som i prinsipper er det samme som det vi finner i Audi A3, gjør en svært god jobb og medvirker til at nye Golf sitter usedvanlig godt på veien. Bilen kan presses svært hardt før den reagerer med understyring og kjører på en måte som minner om større og mer sportslige biler. Volkswagen hevder at nye Golf er 80 prosent stivere enn forgjengeren, noe som høres voldsomt ut. Men det er ingen tvil om at Golf V er fast i fisken. Våre testeksemplarer produserte ingen ulyder selv ved svært hard kjøring, noe som resulterer i en høy kvalitetsfølselse. Vi opplevde at bremseredskapen lever opp til fartspotensialet.

Høy komfort

Samtidig er bilen altså svært komfortabel. Hjulopphenget sluker de fleste ujevnheter lenge før de når opp i setene og kun behagelige, dumpe lyder produseres når bilen forserer broskjøter og brosteinslegemer.

Veier de flotte kjøreegenskapene opp for det manglende utstyret? Se prisene og les vår konklusjon her.