Motoren

Det er rått, suggererende og ikke minst komfortabelt når en sterk dieselmotor er montert i nesa. Og motoren i Xantia HDi er sterk. Veldig sterk.

Motoren

Tallenes tale er klar. For med et dreiemoment på 250 Nm ved 1.750 omdreininger og 110 hestekrefter fra et slagvolum på to liter er det ikke mye som skiller denne motoren fra ren tabasco.

Noe det da heller ikke er vanskelig å merke ute på veien. Fra omlag 1.500 omdreininger er akselerasjonen kraftig, trass i at motoren brummer høylytt. Brummingen gir seg imidlertid når motoren treffer dreiemomentstoppen ved 1.750 omdreininger, og fra 1.750 og opp til 4.000 omdreininger leverer HDi motoren kreftene lytefritt og effektivt.

Seig, ikke spurtsterk

Det er likevel en forskjell på å være seig og spurtsterk, og Xanitaen er definitivt av den seige sorten. For å bruke 12,5 sekunder fra 0-100 kilometer i timen er ikke akkurat imponerende. Da er det mer imponerende å kjenne hvor standhaftig motoren er. Når Xantia HDi først har kommet opp i fart er det nemlig lite som greier å stoppe den. Motbakker fnyser den av, sålenge de påtreffes langs landeveien, og i byen går det fint å lunke avgårde i fjerde.

Høye utvekslinger

Grunnen til at akselerasjonen er på den slappe siden skyldes selvfølgelig at Citroën har valgt høye utvekslinger i Xantia HDi - til stor fortvilelse for vårt eget oljefond. Under vår test målte vi et forbruk på 0,56 liter per mil, eller - omsatt i kilometer - at man kan kjøre omlag 1.200 kilometer på en tank. Slik blir det økonomi av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Endelig en presis gearkasse

En annen gledelig overraskelse med Xantia HDi er at Citroën endelig ser ut til å ha fremskaffet en gearkasse som både er presis og lettsjaltet. Her smetter gearene på plass uten den minste anstrengelse, og med en presisjon som kan få et sveitsisk urverk til å skjerpe seg litt ekstra.