Motoralternativer

Galaxy kommer med fem motoralternativer, tre av dem er fra VW og to er gjenlevninger fra siste generasjon Galaxy.

Begge TDI-motorene har samme sylindervolum, på 1.896 ccm, men de har forskjellig effekt. De som kjenner motoralternativene hos diverse VW-produkter, deriblant Golf, vil vite at den ene har 90 hestekrefter og den andre 115 hk. Dreiemomentet som tilbys under panseret på Galaxy er imidlertid noe kraftigere: På 90-hesters motoren er maksimalt dreiemoment 240 Nm ved 1.900 omdreininger i minuttet, mens på alternativet med 115 hester er maksimalt dreiemoment 310 Nm ved 1.900 o/min.

Den minste dieselmotoren kommer i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse, mens den større TDI'en kan fåes enten med en 6-trinns manuell, eller en 5-trinns automatkasse.

Manuell eller automat

Du vil altså kunne velge mellom tre bensinmotorer, største - og dyreste - blir en 2,8-liters V6 med 204 hestekrefter. Denne kan også fås i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse, eller en 5-trinns automatkasse.

For de som synes at dette kanskje blir litt vel "over the top", kommer Galaxy med to mindre og velkjente bensinmotorer: en 2,0-liter og en 2,3-liter. Begge er de samme som sitter i Galaxy i dag: 2,0-literen har 115 hestekrefter og et dreiemoment på 170 Nm ved 2.300 omdreininger i minuttet. 2,3-literen har 145 hestekrefter og et dreiemoment på 203 Nm.

Tregere

Galaxy har ikke blitt verken større eller mindre i omkrets. Men den har likevel lagt på seg en del i vekt. Med 2,3-literen som jo er den samme - kun med visse modifiseringer som går på utslipp og støynivå - er kommende generasjon Galaxy 55 kilo tyngre. Dette resulterer i at bilen med denne motoren også blir ganske mye tregere: Mens forrige generasjon brukte 10,7 sekunder fra 0-100 kilometer i timen, bruker den nye generasjonen 12,3 sekunder på samme prestasjon.