Motoralternativer

1,1-liter, 1,2-liter, 1,3-liter – sistnevnte er diesel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motoralternativer


Mest spennende er en ny 1,3-liters common rail dieselmotor. Den yter 70 hestekrefter, og dreiemomenter er på 145 Newtonmeter (Nm) ved 1.500 o/min. Med denne motoren var Panda fleksibel og fin i bytrafikk, og selv om den ikke ga inntrykk av enorme kreftressurser fungerte den godt også i litt høyere hastigheter. Forbruket er oppgitt til lave 0,43 l/mil.

Den andre motoren vi fikk prøve var en 1,2-liters bensinmotor på 60 hestekrefter. Den var fleksibel, men manglet det italienske temperamentet ved høye turtall. Denne motoren kan leveres med Dualogic-girkassen.

4x4 og tredørs

Neste høst dukker en versjon med firehjulsdrift opp. Det er i pakt med tradisjonene, i de italienske alper er forgjengeren i 4x4-versjon et vanlig syn. Senere vil det også dukke opp en mini-SUV med utgangspunkt i Panda.

Samtidig med Panda 4x4 dukker en tredørs versjon opp, den skal appellere til de litt yngre. Litt lenger frem i tid vil andre varianter også dukke opp med utgangspunkt i nye Panda.

Både høst og kanskje vinter

Når nye Panda dukker opp i Norge er noe usikkert, men antakelig vil det skje i løpet vinteren. Panda lanseres i de fleste land i Europa i løpet av høsten.

Prisene er heller ikke klare, de vil vi komme tilbake til.

Motoralternativer
VolumYtelse ForbrukAks. - toppfart
1,154 hk - 5.000 o/min88 Nm - 2.750 o/min0,57 l./mil15 sek. - 150 km/t
1,260 hk - 5.000 o/min102 Nm - 2.500 o/min0,56 l./mil14 sek. - 155 km/t
Diesel    
1,370 hk - 4.000 o/min145 Nm - 1.500 o/min0,43 l./mil13 sek. - 160 km/t