Motor

Den 2,6 liter store V6-motoren i C 240 T 4MATIC er sterk, kultivert - og tørst.

Motor


240-motoren, som altså har et slagvolum på 2,6 liter, er den minste V6-motoren i Mercedes-sortimentet. Det betyr ikke at den er en motor man skal kimse av. Vi har tidligere kjørt motoren i nye E-klasse og opplevde den da som både sterk og sprek.

170 hestekrefter

Nå skal det riktignok nevnes at motoren som sitter i E 240 er utrustet med spesielle balanseaksler som sørger for at den yter 177 hestekrefter. C 240-motoren mangler disse balanseakslene og utvikler derfor ikke mer enn 170 hestekrefter. Det skal også nevnes at stasjonsvognutgaven av C 240 4MATIC veier hele 1.680 kilo, nesten 100 kilo mer enn sedan-utgaven av E240 vi hadde på test.

Sprek

Til tross for færre hester, høy vekt og firehjulsdrift er vår konklusjon klar - denne motoren gjør en svært god jobb også i C-klasse 4MATIC. Den klassiske V6-motoren leverer mer enn nok kraft til at C 240 T 4MATIC oppleves som sprek. Motoren er stor nok til at den leverer skikkelig skyv også i høye hastigheter, noe som blant annet resulterer i at forbikjøringer overhodet ikke er noe problem.

Kvikk respons

Motor


Effektkurven er jevnt stigende, i den forstand at effekten øker med gasspådraget. Motoren trives derfor aller best når turtallet passerer 4.000 omdreininger. Deretter går det så det suser helt opp til rødmerkingen ved 6.000 o/min. I turtallsområdet mellom 4.000 og 6.000 o/min er gassresponsen svært kvikk, noe som innbyr til aktiv kjøring.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stillegående

Vår motor var koblet sammen med en femtrinns automatkasse. I femtegir la turtallet seg pent på 2.500 o/min i 100 kilometer i timen, noe som betyr at man knapt hører motoren. Dette medvirker til et svært lavt støynivå i kupeen. Motorrommet er faktisk så godt isolert at motoren knapt høres ved høye turtall heller. Dette er nesten litt synd. Vi ville i hvert fall satt pris på å høre mer til den deilige V6-lyden ved aktiv kjøring.

Flott automatkasse

Motor


Automatkassen er et kapittel for seg. Fordi vi har omtalt denne girkassen flere ganger tidligere, nøyer vi oss med å fortelle at den skifter gir både raskt og komfortabelt og at den sannsynligvis er blant de beste girkassene på markedet.

1,26 liter per mil

Vi har kun én innvending mot C 240-motoren - den er tørst. Vår motor drakk hele 1,26 liter per mil ved aktiv blandet kjøring. Oppgitt forbrukt ligger ikke så mye under - 1,16 liter per mil. Et slikt forbruk gir et ganske stivt drivstoffbudsjett, i hvert fall for den som kjører mye.

Vi har tidligere testet en rekke C-klasser, både sedan- og stasjonsvognutgaver. I disse testene vil du finne grundige beskrivelser av interiør, seter og plass.

Vi hopper derfor over plass og komfort-kapittelet denne gangen, og går rett over til konklusjon og konkurrenter.