Motor

Den 2,6 liter store V6-motoren i C 240 T 4MATIC er sterk, kultivert - og tørst.

Publisert
Sist oppdatert
Motor


240-motoren, som altså har et slagvolum på 2,6 liter, er den minste V6-motoren i Mercedes-sortimentet. Det betyr ikke at den er en motor man skal kimse av. Vi har tidligere kjørt motoren i nye E-klasse og opplevde den da som både sterk og sprek.

170 hestekrefter

Nå skal det riktignok nevnes at motoren som sitter i E 240 er utrustet med spesielle balanseaksler som sørger for at den yter 177 hestekrefter. C 240-motoren mangler disse balanseakslene og utvikler derfor ikke mer enn 170 hestekrefter. Det skal også nevnes at stasjonsvognutgaven av C 240 4MATIC veier hele 1.680 kilo, nesten 100 kilo mer enn sedan-utgaven av E240 vi hadde på test.

Sprek

Til tross for færre hester, høy vekt og firehjulsdrift er vår konklusjon klar - denne motoren gjør en svært god jobb også i C-klasse 4MATIC. Den klassiske V6-motoren leverer mer enn nok kraft til at C 240 T 4MATIC oppleves som sprek. Motoren er stor nok til at den leverer skikkelig skyv også i høye hastigheter, noe som blant annet resulterer i at forbikjøringer overhodet ikke er noe problem.

Kvikk respons

Motor


Effektkurven er jevnt stigende, i den forstand at effekten øker med gasspådraget. Motoren trives derfor aller best når turtallet passerer 4.000 omdreininger. Deretter går det så det suser helt opp til rødmerkingen ved 6.000 o/min. I turtallsområdet mellom 4.000 og 6.000 o/min er gassresponsen svært kvikk, noe som innbyr til aktiv kjøring.

Stillegående

Vår motor var koblet sammen med en femtrinns automatkasse. I femtegir la turtallet seg pent på 2.500 o/min i 100 kilometer i timen, noe som betyr at man knapt hører motoren. Dette medvirker til et svært lavt støynivå i kupeen. Motorrommet er faktisk så godt isolert at motoren knapt høres ved høye turtall heller. Dette er nesten litt synd. Vi ville i hvert fall satt pris på å høre mer til den deilige V6-lyden ved aktiv kjøring.

Flott automatkasse

Motor


Automatkassen er et kapittel for seg. Fordi vi har omtalt denne girkassen flere ganger tidligere, nøyer vi oss med å fortelle at den skifter gir både raskt og komfortabelt og at den sannsynligvis er blant de beste girkassene på markedet.

1,26 liter per mil

Vi har kun én innvending mot C 240-motoren - den er tørst. Vår motor drakk hele 1,26 liter per mil ved aktiv blandet kjøring. Oppgitt forbrukt ligger ikke så mye under - 1,16 liter per mil. Et slikt forbruk gir et ganske stivt drivstoffbudsjett, i hvert fall for den som kjører mye.

Vi har tidligere testet en rekke C-klasser, både sedan- og stasjonsvognutgaver. I disse testene vil du finne grundige beskrivelser av interiør, seter og plass.

Vi hopper derfor over plass og komfort-kapittelet denne gangen, og går rett over til konklusjon og konkurrenter.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer