Motor

Boksermotor, V6-er og rekkefirere. Joda, motorutvalget var stort – men hvilken motor var den beste?

RAV4 er vinneren på motor Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

6. Land Rover Freelander

Land Rover Freelander har minst motor av testbilene. Fire sylindere, 1,8 liter slagvolum, 120 hester og et dreiemoment på 165 Nm ved 2.750 omdreininger blir lite. Når girkassen i tillegg er upresis og forbruket er såpass høyt som 1,02 liter per mil blir det jumboplass på Freelander.

5. Renault Megane RX4

140 hester lovet Renault oss fra RX4 sine to litre med slagvolum. Sjeldent har 140 hester virket tammere, heller ikke motorens 188 Nm ved 3.750 omdreininger bringer frem smilet. Det overrasket oss stort, i og med at den samme motoren i en standard Scenic uten firehjulsdrift blir for rene racerbilen å sammenligne selv om akselerasjonen fra 0 - 100 km/t bare er sekundet tregere på RX4. Vekten har nok sitt å si, RX4 er den tyngste bilen i testen og den veier også 175 kilo mer enn sin søster med fremhjulsdrift.

Det mest positive vi kan si om motoren i Megane er at den har et lavt forbruk, for med tanke på ytelsen er et snittforbruk på 0,95 liter per mil akseptabelt. Og girkassen? En tunggiret og upresis opplevelse.

4. Suzuki Grand Vitara 2.5 V6

Under panseret på Suzuki Grand Vitara hviler en 2,5-liters V6 motor som yter 144 hestekrefter og har et dreiemoment på 208 Nm ved 3.500 omdreininger. For å være en V6 motor er effektuttaket lavt, noen racerbil er Grand Vitara slett ikke. Likevel er det komfortabelt med en V6-er under panseret, og Grand Vitara 2.5 har det høyeste dreiemomentet av testbilene.. Høyt forbruk, 1,15 liter per mil, trekker imidlertid ned - og gjør at Grand Vitara havner øverst på nedre halvdel av resultatlisten.

3. Honda CR-V

Med 127 hester, og et dreiemoment på 170 Nm er heller ikke motoren i Honda CR-V blant de sterkeste. Likevel slår den mer motorsterke konkurrenter, for fleksibiliteten er bra - og når du må gire er en lettsjaltet og presis girkasse lett tilgjengelig. Hadde motoren hatt et lavere snittforbruk, CR-V bruker 0,97 liter per mil, kunne CR-V ha hevdet seg mot Subaru Forester.

2. Subaru Forester

For boksermotoren i Forester er nøysom (i alle fall i denne sammenhengen) med et forbruk på 0,9 liter per mil. Sterkere enn CR-V er den også, for et dreiemoment på 184 Nm ved 3.600 omdreininger er nesten 10 prosent mer enn hva Honda kan varte opp med, og da spiller ikke de to hestekreftene (CR-V 127 Hk, Subaru Forester 125 Hk) Honda kan varte opp med ekstra noen rolle. Litt kritikk får likevel Subaru for girkassen, som godt kunne vært mer presis.

1. Toyota RAV 4

Den ubestridte vinneren hva gjelder motor er RAV4. Med 150 hester, og et dreiemoment på 192 Nm ved 4.000 omdreininger er den sprekest - og med VVT-i (variable ventiltider - intelligent) er den også mest fleksibel. Når motoren i tillegg er den gjerrigste, 0,88 liter per mil, er det ikke vanskelig å utkåre vinneren. Det eneste vi kunne ha ønsket oss var muligheten til å kunne bruke girkassen oftere, en mer lettsjaltet og presis kasse er det lenge mellom hver gang vi trakterer i en standard bil..