Motor

E 200 Kompressor oppleves aldri som undermotorisert. Tvert i mot, vi tror de fleste vil klare seg lenge med denne minste E-klasse-motoren under panseret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Motor


En normalt aspirert 1,8-liter ville selvsagt vært en katastrofe under et E-klasse-panser. Årsaken til at E 200 Kompressor går så bra som den gjør, ligger i bilens navn - kompressor. Denne presser luft med høyt trykk inn i motoren, noe som sørger for at den produserer 163 hestekrefter ved 5.500 o/min og 240 Nm allerede ved 3.000.

Dette oppleves i praksis ved at motoren er sterk helt fra bunn. Motoren trekker godt allerede fra 1.500 o/min og produserer et fint skyv oppover i registeret. Det som gjør motoren ekstra morsom, er at den oppleves som en totrinns rakett. Når turtellernålen passerer 4.500 o/min blir plutselig skyvet mer påtagelig og herfra og ut til rødmerkingen ved 6.000 o/min oppleves den store bilen faktisk som svært rask. I dette øvre turtallsområdet er gassresponsen nærmest umiddelbar, noe som gjør aktiv svingkjøring overraskende morsomt - det sparsomme slagvolumet tatt i betraktning.

Kompressor-hvin

image: Motor


Lydbildet kan selvsagt ikke sammenlignes med snerret som skapes av Mercedes-seksere og brummingen fra åtterne. Likevel, i den grad den motorlyd makter å trenge inn i den svært godt lydisolerte kupeen, oppleves lydbildet som hissig, friskt og moderne. Hvis du lytter, vil du ved høye turtall legge merke til at stempellyden utfylles av kompressorens hvining, selv om denne er mindre fremtredende enn i kompressorvariantene av Mini.

Forbruket er også lavt. På papiret skal den store bilen klare seg med 0,87 liter per mil ved blandet kjøring - med automatgirkasse. Vi målte et forbruk på nøyaktig 1,0 liter ved svært aktiv blandet kjøring. Dette er rett og slett imponerende.

Flott automatkasse

image: Motor


Vi tror nok automatgirkassen har en stor del av æren for både de gode ytelsene og det lave forbruket. Denne femtrinnskassen, som er standardutstyr i E-klasse, er nemlig blant de aller beste på markedet. Ved normal kjøring girer den så mykt og behagelig at man glemmer at den er der. I tillegg takler den sportslig kjøring svært godt og sjalter raskt og effektivt, både opp og ned.

Kickdownvilligheten er det heller ingenting å si på. Kassen tillater nedgiring fra tredje- til andregir helt opp til 3.000 o/min (70 km/t). Da treffer man andregiret helt oppe ved 5.500 o/min. Dette er friskt med tanke på at rødmerkingen ligger ved 6.000 o/min.

9,9 sekunder

Mercedes-Benz E 200 Kompressor klarer 0 til 100 på 9,9 sekunder. Dette til tross for at førstegiret gir seg i 50 og andregiret i 85 km/t. Hadde andregiret vært litt høyere drevet hadde bilen klart denne klassiske øvelsen enda raskere.

Et annet alternativ ville ha vært å dreve tredjegiret litt lavere. Slik tredjegiret nå er drevet, treffer man tredjegir ved 4.000 o/min etter å ha dratt andregiret helt ut. Dermed bruker motoren litt tid på å nå opp i 4.500 o/min, der motorens hovedstyrke som nevnt ligger.

Deilig spak

image: Motor


Men dette blir flisespikkeri. For girkassen imponerer. Den deilige spaken ligger godt i hånden og den ukompliserte sjaltegaten sørger for at automatkassen blir en god samarbeidspartner i det daglige. Det høye femtegiret resulterer i at turtellernålen legger seg på behagelige 2.400 o/min i 100 kilometer i timen, noe som gjør motorveikjøring til en relativt lydløs opplevelse. Hadde girkassen i tillegg hatt et eget "manuelt" sjaltespor, slik de fleste konkurrentene tilbyr, hadde den vært perfekt.

Dette er ikke første gangen vi har testet E-klasse. Ønsker du mer informasjon om kjøreegenskaper, plass og interiør vil du finne masse informasjon i denne testen.

Men denne gangen går vi rett på konklusjon og konkurrenter.