Motor og ytelser

Motoren i den nye Audien går inn i historien som en virkelig revolusjon. Den er like kompakt som en V8 og ytelsen overgår det som hittil har vært tilgjengelig i luksussedaner.

Motor og ytelser


Vi begynner med noe av det viktigste. Ytelsen er 420 hester ved 6.000 omdreininger i minuttet og dreiemomentet er 550 Nm ved 4.250 omdreininger. Det som er vesentlig i denne sammenhengen er at 90 prosent av dreiemomentet er tilgjengelig fra 2.500 omdreininger og oppover.

Brutal akselerasjon

Ifølge Audi går 0-100 km/t unna på 5,8 sekunder og den bruker ikke mer enn 38 sekunder for å nå hastighetssperra på 250 kilometer i timen. Dette er målt med en femtrinns tiptronic girkasse som blir standard på A8 L 6.0. Motoren har totalt 48 ventiler, fire per sylinder, og to overliggende kamaksler per sylinderbank.

Dette er i tillegg den eneste bilen i dette segmentet med permanent firehjulsdrift, og det gjør det enkelt og greit å omforme hestekrefter til fart under varierende forhold. Festet til underlaget besørges av 18 tommer felger med 255/45 dekk.

Kompakt og lett

Motoren er i hovedsak bygd i aluminium og magnesium. Dette har gjort at vekten på motoren har blitt beskjeden. I tillegg har sylindrene fått en svært spesiell konfigurasjon. Motoren er en fusjon mellom to VR6 motorer. Dette betyr at det er fire rekker med sylindre. To rekker på hver side som har en vinkel på 15 grader. Disse to sekserne har en vinkel på 72 grader, og dette til sammen gjør motoren kompakt og mye lettere enn en "normal" V12 motor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Heftig lyd

Audi har gjort store anstrengelser for å at W12 kunder skal få den rette lyden - fra motoren. Den skal utrykke kraft og ha en viss akustikk. En egen avdelig har jobbet med lyden og det skal være god harmoni mellom ytelser og motorens lydbilde.