Motor og sjøegenskaper

Motoralternativene til Skibsplast 555 HT spenner seg fra 70 til 115 hestekrefter. Prototypen hadde en Suzuki firetaktsmotor som ytet 70 hester på hekken, en motor som har høstet applaus fra mang en journalist tidligere.

Motor og sjøegenskaper

70 hestekrefter. Kanskje ikke imponerende stor motor for en 18 foter. Allikevel ble jeg raskt glad i påhengeren fra Japan. Den våknet rolig til liv på først forsøk, og fortsatte å male med rolig røst, uansett hvor hardt den jobbet.

Full gass

Hvor avbalansert du enn er; det er alltid knyttet en viss spenning til toppfarten. Etter å ha passert noen lumske skjær innerst i fjorden, åpnet havet seg. Bølgene var ikke mye å skrive hjem om, derfor presset vi gasspaken til bunns. Etter å ha trimmet motoren helt ut, tittet vi spent på GPS-måleren: I overkant av 30 knop.

Nyforelsket par

Det tok ikke mange minuttene før vi skjønte at firetakteren fra Suzuki og Skibsplast 555 HT var et velfungerende par. De to nyforelskede gjorde begge en imponerende jobb: Støynivået lå på behaglige 82 på desibelskalaen, og skroget til 555 HT lå som klistret til de små bølgene, harmonisk og mykt.

Turtall Fart Støy ved førersetet
1000 o/min 3,7 knop 65 db
2000 o/min 5,8 knop 72 db
3000 o/min 9,3 knop 78 db
4000 o/min 19,4 knop 80 db
5000 o/min 26,8 knop 82 db
5600 o/min 30,4 knop 82 db

Under testperioden fikk både skroget og motoren større utfordringer å bryne seg på. Dønninger fra Nordsjøen og oppisket farvann innenskjærs. I det store og hele klarte paret seg bra, svært bra. Så lenge vi tilpasset farten og trimmen etter forholdene, hadde V-skroget en myk og komfortabel gange. Og selv under ekstreme manøvre var det aldri fare for liv eller helse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor satt vi igjen med inntrykket av at 70-hesteren er perfekt til nyheten fra Skibsplast - til tross for at vi ikke har prøvd større motoralternativer enda.

En motor til å leve med

Ingeniørene fra Suzuki hadde fremtidens miljøkrav i bakhodet da de utviklet sine firetaktsmotorer med direkte innsprøyting. Det merker du på lommeboken. Med et forbruk på snaue 20 liter i timen i over 30 knops fart, har du fortsatt til smør på brødet selv om du ”grisekjører” litt.

Tung på rattet?

Styringen på 555 HT er av det mekaniske slaget. For de ekstremt kresne, eller de av oss som ikke vet å trimme motoren etter farten, kan båten føles litt tung på rattet under en styrbordmanøver (noe som skyldes proppelens rotasjonsretning). Når Skibsplast ikke finner det nødvendig å utstyre en båt med 70 hk med hydraulisk styring, er det en beslutning vi kan støtte. Er du uenig i dette, kan du få montert hydraulikk, en installasjon som vil løse hele ”problemet”, til en kostnad av 15.000 kroner.