Motor og sjøegenskaper

Noen lærer aldri. Jeg er en av dem – det var uklokt å be om å teste den vesle Beveren med det største motoralternativet.

For en femti hesters firetaktsmotor er ikke fjærlett. Og på en båt på 14 til 15 fot, som så vidt veier over 300 kilo blir den rett og slett for tung.

Å slippe Fanden ut av skapet

Den naturlige oppholdsstedet i en skjærgårdsjeep er akter i båten. Og bak styrekonsollen finner vi Bevers sosiale sofa, et behagelig sted for et forelsket par eller gode venner. Men to storvokste nordmenn og en tung sumobryter fra Suzuki representerer sine tyngende kilo.

Turtall Fart Støy ved førersetet
1000 o/min 2,3 knop 65 db
2000 o/min 4,4 knop 75 db
3000 o/min 5,6 knop 77 db
4000 o/min 14,2 knop 81 db
5000 o/min 22,2 knop 83 db
6000 o/min 29,1 knop 89 db
6300 o/min 30,2 knop 90 db

I det vi trykker gasspaken til bunns gir for første gang båten uttrykk for sin uvilje mot motoren. Skroget reiser seg kontant opp fra vannflaten og sikten fra førerposisjonen begrenser seg til synet av baugen til Bever. Med nesa i været brøyter vi oss gjennom sjøen. Etter noen sekunder, litt for mange sekunder, flater båten ut og vi er i plan.

Med trimmen helt inne og små, søte krusninger på fjorden ligger båten stabilt i vannet, og i en hastighet på drøye 20 knop skjærer den mykt gjennom de få og små bølgene. Men idet vi trimmer motoren ut er det som om Nøkkens vrede blir kastet over oss, som om Fanden endelig slippes ut av skapet: Baugen hopper og slår manisk i en nervøs dødsdans rundt i bølgene. Det er bare å trimme inn igjen så fort fingeren finner trimknappen.

Stille og beskjeden

Så mye fra en nervøs erindring midtfjords. Når alt kommer til alt er 50-hesteren fra Suzuki en god motor. For du behøver ikke å kjøre den på fullt turtall, og du behøver ikke å trimme den helt ut. Suzuki-motoren har et svært beskjedent drivstofforbruk, og den brøt aldri 90 desibelgrensen på støyskalaen. Dette til tross for at motoren vi hadde på hekken var en prototype, som etter produsentens sigende støyer noen desibel mer enn produksjonsmodellen. Positive ord til tross: Jeg tviholder på at en 30-hester hadde vært et bedre alternativ.

Liten, men sjødyktig

Etter mitt korte, men intensive forhold til Bever 445 sitter jeg igjen med inntrykket av en sjødyktig båt, størrelsen tatt i betrakting. Et skrog på snaue 15 fot er ikke veldig stabilt, og skrogets spisse V-bunn gjør båten litt vinglete når den ligger stille eller kjører på lave hastigheter. Det den taper av stabilitet her tar den imidlertid igjen under røffere kjøring: Båten har en myk og fin gange i høyere fart, bare du tilpasser trimmen og gjerne også flytter noe av vekten fremover (la for eksempel et av mannskapet sitte på en av de fremre toftene).