Motor og sjøegenskaper

En 20 fots båt med et aggregat som yter 220 hestekrefter i hekken. Mye motor på liten båt. DinSide testet den råsterke dvergen både i speilblankt farvann og i rom sjø med sinte bølger.

En hastighet på nærmere 50 knop er voksent. Særlig når du sitter i et skrog som ikke kan skilte med mer enn 20 fot. Båten skal være sjødyktig, meget sjødyktig for at dette skal føles behagelig.

Nyrebelte

Full gass og trimmen maksimalt ute. Visst er det gøy. For de fartsglade av oss. Så lenge sjøen holder seg i ro. En tidlig formiddag i Oslofjorden strekker havskorpen seg som et blankt speil mot horisonten. Solen steker og hvitt skum står som en fontene ut fra hekken. Skroget skjærer gjennom vannflaten som en kniv - og du føler deg som en av havets guder med overflod av krefter.

Et par voldsomme manøvrer: Skroget legger seg fint over, akkurat nok til at det ikke føles ubehagelig, og sitter som klistret i vannet. Visst er det gøy. Helt til tanken er tom etter to timer. To timer til en pris på nærmere 1.000 kroner per stykk.
Det blikkstille havet er heller unntaket enn regelen. I hvertfall langs den værbitte norskekysten. Med Skagerrak kom dønningene. Og vinden. Her får vi bekreftet våre bange forutanelser. Capri 2052 får ikke utnyttet en brøkdel av sitt motorpotensial. Selv med trimmen helt inne og snaue 30 knops fart hoppet og danset båten rundt i den opp-piskede sjøen. Det var aldri fare for liv eller helse, men komforten forsvant som dugg for solen. Hoppende rundt fra bølge til bølge i full galopp bør nyrebelte være en naturlig del av antrekket.

220 hk - Til bry for både økonomien og sjøegenskapene?

Et legitimt spørsmål er hvorvidt det tunge hekkaggregatet fra MerCrusier er det beste motoralternativet. Vi synes mye taler for at det ikke er det. Her er noen av årsakene:

Turtall Fart Støy ved førersetet
1000 o/min 4,5 knop 73 db
2000 o/min 7 knop 74 db
3000 o/min 9 knop 83 db
4000 o/min 32 knop 86 db
4800 o/min 47 knop 90 db

- Etter vår vurdering er det ytterst sjelden du får utnyttet deg av motorens enorme effekt.

- Aggregatet på over 400 kg gjør båten unødvendig tung i hekken. Dette gjør båten for lett forut til at skroget skjærer godt igjennom bølgetoppene. Sjøegenskapene forringes og komforten blir ikke-eksisterende der båten galopperer hardt fra bølge til bølge. Dessuten blir planingstekselen høyere enn ved et lettere motoralternativ.

- Kjører du motoren på full gass, og det tror jeg de fleste gjør fra tid til annen, blir drivstofforbruket astronomisk høyt.

- Båten vibrerer og skrangler høylydt under litt hard kjøring. Dette fenomenet kan muligens til dels tilskrives innredningen innredningen.

I rettferdighetens navn skal jeg ikke ta patent på sannheten. Det finnes også argumenter som forsvarer motorens størrelse: Hvis du holder deg trygt under maksimalt turtall blir både støyen og forbruket lavere enn i tilsvarende antall knop ved en mindre motor. Dette til tross, den overnevnte gevinsten er etter vårt skjønn minimal i forhold til ulempene. Og så var det prisen da, du sparer nærmere 60.000 kroner ved å velge en 135 hk.

Nåde går for rett

Helhetsinntrykket av Bayliner Capri 2052 med den testede motorkonfigurasjonen var, som den skarpe leser sikkert allerede har forstått, ikke udelt positivt. Men rett skal være rett – Capri 2052 er intet et sjøudyktig skrog. Det satt godt klistret til vannskorpen også ved ekstreme manøvrer. Og når rett skal være rett, og vi samtidig lar nåde gå for rett, er det trolig at våre negative erfaringer hadde blitt kraftig modifisert hvis testobjektet hadde hatt en annen motorkonfigurasjon.