Motor og sjøegenskaper

Hunter 445 er intet stort skip. Derfor er båten også følsom for vekt. Med de drøye 100 kiloene til påhengeren, kombinert med nærmere det dobbelte fra et mannskap på to, setter den nesen fornærmet i været.

Tung i hekken og nesen til værs: Firetakters påhenger og en vektig journalist er ingen god kombinasjon Vis mer

Nye båter utstyres i stadig større grad med firetaktsmotorer. Ikke ufornuftig. For firetaktsteknologien er mindre bensintørst enn totakteren, dessuten skaper den mindre støy. Men medaljen har sin bakside -- en firetaktsmotor er både tyngre og litt tregere enn en totakter.

Våt og blid

I småbåter kan dette gi mindre heldige utsalg. Når vekten av påhengeren presser akterspeilet ned i vannet, godt hjulpet av nærmere 200 kilo menneskelig ballast, må i hvert fall propellen ha nok sprut til å skyve skroget raskt opp i plan. Det hadde ikke firetakteren fra Mercury, 40 hestekrefter til tross. Resultatet ble at båten fikk en unødvendig høy planingsterskel. Kanskje motoren hadde vært lykkeligere med en 11 tommers proppell enn den 12-tommeren som satt på vårt eksemplar?

Med en person gikk det imidlertid bedre. Skroget gled nærmest umerkelig opp i plan. Bølgeslagene i motsjø, med tilhørende vannsprøyt, var ikke verre enn at de kan kategoriseres under betegnelsen ”gøy”. Og GPS-mottakeren viste at vi beveget oss i ikke mindre enn 30 knop.

Turtall Fart Støy ved førersetet
1000 o/min 4,1 knop 66 db
2000 o/min 6,3 knop 78 db
3000 o/min 8,0 knop 79 db
4000 o/min 12,5 knop 88 db
5000 o/min 20,5 knop 89 db
6000 o/min 29,4 knop 91 db
6300 o/min 33,5 knop 91 db

Uoppdragent barn

Det var med trimmen helt inne det. Og med kurs så rett som en linjal. Etter hvert som vi trimmet motoren utover begynte Hunter 445 å oppføre seg som et barn uten nevneverdig oppdragelse. Den ble ikke mindre trassig under krappe manøvrer. Liv og helse var det nok aldri fare for, men jeg skal heller ikke skryte på meg full kontroll: Skroget gjorde stort sett det som passet seg selv, og ikke meg.

Små båter er gjerne litt uoppdragne. Hunter 445 er derfor ikke klassens problembarn, med befinner seg i en problemklasse. Opplevelsene midtfjords gjorde likevel at vi begynte å lengte tilbake til totakts-æraen. Eller begynte å filosofere om en 30-hester. For trolig hadde en mindre motor eller en lett totakter holdt bedre kustus på den vesle båten.

Stabil

Et trekk Hunter 445 fortjener skryt for er stabiliteten når den ikke er i fart eller i lave hastigheter. Vi kunne bevege oss problemløst rundt i båten, uten en hemmende følelse av at båten skulle kantre. En trygghetsfølelse vel egentlig alle vet å verdsette, men kanskje særlig fiskeentusiasten og småbarnsfamilier. Les mer om bruksmulighetene her.