Motor og sjøegenskaper

I følge Skibsplast er 605 Offshore konstruert med tanke på de som er glad i fart og liker litt spenning på sjøen. Av og til ble det litt for spennende.

Motor og sjøegenskaper

150 hk er ikke mye. Og Suzukis totakts konstruksjon med elektronisk innsprøytning virket heller ikke skremmende der den lå tiltet opp av vannskorpen.

Fly til sjøs

Men 150 hk er relativt mye effekt til et skrog som ikke veier mer enn 750 kg. Vårt forhold til 605 Offshore ble sterkt preget av den lave vekten, både på godt og vondt. Først på godt. Veldig godt. For vannet var flatt som gulvet i leiligheten hjemme. Full gass, og sakte ble motoren trimmet maksimalt ut. Skroget svarte med å løfte seg frydefullt fra vannet, og vi fikk mer følelsen av å fly enn å teste båt på Sørlandet. Til tross for at vi følte at det gikk styggfort viste ikke GPSen mer enn 44 knop.

Skremt skrog i hardt vær

Når man først har Skagerrak rett på utsiden av nærmeste holme er det ikke lett å dy seg. For i lengden blir det gjespende kjedelig å kjøre i 44 knop på flatt vann. Vi trengte dønninger og opp-piskede bølger. Og Skagerrak skuffer sjelden i så måte, særlig ikke i stiv kuling.

Vi fløy av gårde, kjepphøye og glade. Av og til møtte vi små bølger fra andre båter. Skroget skar gjennom dem med største selvfølge, nesten som det fnøs av de små utfordringene vi ga det.

Men hovmod står for fall: Etter at første demonske bølge hadde tilkjennegitt seg hoppet skroget liksom litt skremt tilbake. De 750 kiloene hadde lite å stille opp mot Skagerraks krefter.

Men båten skulle testes, og vi satte kursen sørover i de voldsomme bølgene. Skroget var godt det. Liten tvil om det. Det slo aldri, men jeg skal skrive under på at det både hoppet og gynget.

I rettferdighetens navn -- kulingen og de metershøye bølgene kunne skremt vannet av de fleste småbåter. Og det faktum at 605 Offshore i det hele tatt brakte oss trygt inn til Arendal Gjestehavn må vel betraktes som et tegn på at båtens sjødyktighet. Likevel tror jeg ferden hadde vært mer behagelig for vårt svært sjøsyke mannskap om Skibsplast hadde spandert noen ekstra (hundre) kilo på 605 Offshore. Toppfarten hadde sannsynligvis blitt lavere og flyfølelsen fra tidligere på dagen hadde kanskje ikke vært like oppløftende, men båten hadde blitt mer komfortabel. Men båtkonstruksjon er ofte et kompromiss.

Sint totakter

Turtall Fart Støy ved førersetet
1000 o/min 4,8 knop 68 db
2000 o/min 7,4 knop 77db
3000 o/min 24,5 knop 82 db
4000 o/min 32,5 knop 86 db
5000 o/min 42,2 knop 87 db
5200 o/min 44,3 knop 88 db

Vel i havn oppsummerte jeg møtet med 605 Offshore som positivt og lekende. Båten var morsom å kjøre, men trolig ikke for deg med vannskrekk. Suzuki-maskineriet i hekken var også et hyggelig bekjentskap. Med et forbruk på under 30 liter i timen og lite støy er det gøy å kjøre totakter -- raske, villige og sinte som de er. Motoren var heller ikke for stor for båten, til tross for at 150 hk er det største motoralternativet. Skroget føltes ikke baktungt, og 150 hk er godt å ha når det befinner seg mer enn en person om bord.