Motor og sjøegenskaper

Maxum 1900 er en sjødyktig båt, liten tvil om det. Likevel var det ikke til å unngå at en av passasjerene fikk slått seg stygt.

Denne skipperen har vel noe å lære med tanke på å trimme drevet riktig? Vis mer

Den norske importøren av Maxum, Ultra Marine Scandinavia, leverer bowrideren 1900 SR med motorer som yter fra 135 hk til 210 hk. Eksemplaret vi testet var utstyrt med et 190 hestekrefters hekkaggregat, en motor som ifølge Ultra Marine skulle være det ideelle alternativet.

Harmoniske muskler

Noen timer etter at vi hadde kastet loss måtte vi nikke samtykkende; V6eren fra MerCruiser likte seg godt i hekken på 1900 SR. Maskineriet viste muskler i vannet og skjøv skroget på 19 fot rett opp i plan. Etter litt jobbing med trimmen viste GPS-måleren godt over 40 frydefulle knop. Og båten hadde ingenting i mot å være med på fartsleken: Skroget løftet seg fra vannskorpen og baugen skar mykt gjennom de små bølgene. Vektfordelingen mellom skrog og motor var rett og slett harmonisk.

Lavt turtall i høye bølger

Etterhvert som sjøen vokste seg større vokste erkjennelsen av at 1900 SR faktisk er en liten båt. Og drøye 1.200 kg er ganske enkelt ikke nok vekt til å skjære større bølger på en måte som kan beskrives som myk. All den tid et nyrebelte ikke befant seg innefor rekkevidde var det bare å slå av på gassen. Etter grundig uttesting mener vi 2.600 o/min er det optimale turtallet når vannet ikke lenger er paddeflatt. Farten var fortsatt snaue 20 knop, og sjøgangen ble radikalt forbedret. Forbedret ble også drivstofforbruket, og støynivået sank proporsjonalt med bensinutgiften; dialogen kunne bæres frem i et normalt stemmevolum.

Med en forslått vestlending i baugen

En liten historie til slutt: På andre siden av veggen sitter dataredaksjonen og tester ut nyskapninger fra Bill Gates og hans likesinnede. På varme sommerdager er det ikke fritt for at disse svette herrer kaster et og annet misunnelig blikk utover fjorden der vi boltrer oss i det våte element.

Turtall Fart Støy ved førersetet
1000 o/min 4,4 knop 73 db
2000 o/min 7,2 knop 76 db
3000 o/min 23,0 knop 81 db
4000 o/min 32,6 knop 87 db
4800 o/min 43,3 knop 89 db

Fra tid til annen får motorredaksjonen derfor besøk av dataredaktør Torvald Kvamme, en vestlending hvis lidenskap for båt ikke står tilbake for vår egen. Når han entrer, liksom helt tilfeldig, med et bedende utrykk i øynene er det vanskelig å ikke ta gutten med på en liten seilas. Og med Maxum 1900 SR ved havnen skjedde det igjen: Med ett var motorredaksjonen preget av hørbar bergensdialekt.

Vel ute i fjorden har Torvald lagt sin elsk på sitteplassen i baugen. Og jammen liker han ikke fart også. Jeg presser gasspaken ned, mens fartsmåleren kryper opp mot 40 knop. Oslofjorden en sommerdag i 40 knop, da har vi det bra. En liten stund. For plutselig bølger kjølvannet fra Nesoddbåten mot oss. Med et smell treffer baugen første bølge, og den unge, fremadstormende Kvamme sitter ikke lenger. Han flyr. En meter opp i luften, og rett ned på dørken, godt hjulpet av en hardtslående tyngdekraft. Motorduren overdøves straks av vestlandske uttrykk vi velger å ikke gjengi. Herr Kvamme mener et øyeblikk at ryggen er brukket, men konstaterer heldigvis raskt at den bare har fått seg en smertefull omgang pryl.

Hvorfor denne erindringen fra en ettermiddag sammen med dataredaktør Kvamme? Bare som en påminnelse om at baugen kan være et lite behagelig sted å oppholde seg hver gang skipperen finner på noe uklokt. Det bør man ikke glemme når man teller sitteplassene på små bowridere, Maxum 1900 SR inkludert.