Motor og sjøegenskaper

Et skrog på drøye 20 fot er intet digert skrog, la så mye være sagt. Og sjødyktigheten synker oftest proporsjonalt med størrelsen. Likevel lar man seg fra tid til annen imponere av hvor godt en liten båt i stor fart klarer å hamle opp med trassige bølger. Nidelv 610 Sport er en slik båt.

Motor og sjøegenskaper

Skroget til Nidelv 610 Sport er kort og godt til å stole på. Time etter time, bølge etter bølge – vi ble stadig mer imponert. Trygghetsfølelsen grenset opp mot positiv kjedsommelighet. Og komforten? Ja, den var der hele tiden. Selv om GPSen viste over 30 knop i tunge Skagerrakdønninger.

Dieselmotor – pro et contra

Først noen ord om motoren. Vår testbåt var utstyrt med hekkaggregat AD31P fra Volvo Penta. Noen tekniske spesifikasjoner for de uinnvidde: Motoren er en turbomatet rekkefirer på 2,4 liter som serverer 139 hk til propellen.

Toppfarten på snaue 33 knop passet godt til skroget. Godt passet også vekten – vektfordelingen mellom motor og mannskap var harmonisk og riktig. Hva dieselmotoren kan briske seg mest av, er likevel måten den behandler lommeboken din på: En hel dag cruisende rundt på fjorden gjorde oss ikke mer enn 260 kroner fattigere, et tap de fleste som har råd til en slik båt sannsynligvis klarer å bære.

Er det i det hele tatt noen grunn til å vurdere noe annet motoralternativ?

Ja, det er det. Av to grunner: For det første er båten nesten 100.000 kroner dyrere i innkjøp med dieselmotor enn med tilsvarende bensinmotor. Du skal tilbringe noen timer i skjærgården før denne engangsinvesteringen er dekket inn i form av reduserte drivstoffutgifter.

For det andre kommer effekten på turbodieselen lovlig sent: Akselerasjonen før turboen begynner å jobbe får deg til å tro at Nidelv har snytt deg for de 139 hestekreftene de lovte deg, og i stedet servert deg 9.9 hester, eller der omkring.

Av og til vil bare ikke skroget samarbeide...
Av og til vil bare ikke skroget samarbeide... Vis mer

Sjødyktighet eller totalhavari

Fra førersetet i båten fant vi to mystiske knapper, som vi ikke klarte å la være å fikle med. Resultatet ble en krengning babord så kraftig at andrestyrmann Jogrim Aabakken forberedte seg på totalhavari og den sikre svømmetur. Så ille var det neppe, men heller ikke behagelig. Trimflaps skal man nemlig holde seg langt unna så lenge man ikke vet å beherske dem.

Trimflaps leveres som ekstrautstyr til Nidelv 610 Sport, mot et tillegg på 7.170 kroner. Og så lenge man er villige til å sette seg inn i hvordan de fungerer, eller bærer på denne kunnskapen fra før, er de absolutt å anbefale: Mye av sjødyktigheten og stabiliteten til Nidelv 610 Sport skyldes nettopp disse. Men igjen; de må brukes riktig!

Provosert skrog

Selv om Nidelv 610 Sport i det store og hele var sjødyktigheten selv, hadde den en lei særegenhet under krappe manøvrer: Baugen gravde seg ned og båten la seg mer over enn godt var. Dette skyldes trolig at skroget med sine 230 cm er relativt smalt. I rettferdighetens navn skal det understrekes at dette kun skjedde når vi provoserte skroget skikkelig.

Turtall Fart Støy ved førersetet
1000 o/min 5,1 knop 68 db
2000 o/min 8,2 knop 79db
3000 o/min 21,4 knop 82 db
4000 o/min 31,5 knop 83 db
4200 o/min 32,5 knop 83 db

Hvordan Nidelv 610 Sport er innredet kan du lese om i Plass og innredning.