Motor og sjøegenskaper

White Shark 175 Club trives godt i det våte element. Men det gjør ikke nødvendigvis skipperen.

Motor og sjøegenskaper

Motoren av type Evinrude Ficht 115 knurrer velvillig i det vi vrir om tenningsnøkkelen. Noen nautiske mil senere: Vi trimmer og gasser, gasser og trimmer. Likevel; skroget vil ikke bryte den magiske 40 knopsgrensen.

Bensingjerrig støy

Men 38 knop var intet problem. Skroget lå godt i vannet den stille formiddagen. Derfor lot vi 115-hesteren fortsette å jobbe på oppunder 6.000 o/min. I møtet med Oslofjorden utenfor Drøbaksundet ble bølgene for store. Vi dro av gassen og evaluerte. Den amerikanske motoren i hekken var svært god – akselerasjonsvillig og relativt bensingjerrig. Likevel var støyen på godt over 90 desibel i overkant av hva vi finner behagelig.

Alt i alt var 115-hesteren fra Evinrude et godt motorvalg. Vektfordelingen var harmonisk, og vi mener de 115 hestekreftene gir båten tilstrekkelig sprut. Trolig er nok 90 hk også et brukbart alternativ.

Sjødyktig

White Shark 175 Club mestrer både motsjø og bølger bakfra på en svært tilfredstillende måte. I moderate bølger er det bare å tilpasse trimmen, og skroget hever seg luftig over vannskorpen, og skjærer bølgetoppene bra. Med bølgene fra siden krenger den imidlertid mer enn vi er vant til fra tilsvarende båter. Derfor er det ikke fritt for at man fra tid til annen har våte drømmer om trimflaps.

Turtall Fart Støy ved førersetet
1000 o/min 3,5 knop 74 db
2000 o/min 5,9 knop 79 db
3000 o/min 109 knop 85 db
4000 o/min 23,5 knop 86 db
5000 o/min 30,6 knop 88 db
6000 o/min 38,7 knop 92 db

Tidskrevende styring

Under krappe manøvrer sitter skroget godt i vannet. Problemet er bare at du må gi det digre rattet nærmere tre omdreininger før du oppnår maksimalt svingutslag. Dette likte vi dårlig. Hva med en eventuell nødmanøver? Undertegnede måtte ved flere anledninger avbryte kontramanøvrer fordi objektet vi ønsket å gå klar av nærmet seg fortere enn vi klarte å snurre rattet. En slik styring egner seg godt på havseilere og store seilskip, men på en skjærgårdsjeep i nærmere 40 knop? Neppe.

Veloppdragent vått

Selv i metershøye bølger bestod skroget til White Shark prøven. Hvis vi ser bort fra et punkt: Skipperens våte klær. For White Shark er tydeligvis svært glad i vann, og solidarisk ønsker den å dele gleden med deg. For i grov sjø står sjøspruten over rekka. Og det er verken mannskapet forut eller akter som får møte det fuktige element. Nei, det er skipperen, og eventuell førstestyrmann. White Shark hiver kort og kontant sjøspruten rett i fanget på de to som oppholder seg der man helst oppholder seg i en skjærgårdsjeep; rett bak konsollen.

Konsollen gir deg forøvrig heller ikke veldig god beskyttelse, verken mot sjøsprut eller vind. Den skulle enten vært større, eller trukket lengre tilbake.

Lurer du fortsatt på hvordan det er å være om bord i White Shark 175 Club? Les mer i Plass og innredning.