Motor og sjøegenskaper

Paret 635 WA og 225 hk Mercury Optimax byr på sjødyktighet, så vel som fart. Spørsmålet er om du trenger en så kraftig motor.

Motor og sjøegenskaper

En journalist påpekte tidligere i år hvor ubehagelig det var å kjøre 635 WA med fullt turtall i hekken.

Pest, kolera eller snue?

Og han har så rett. Men hvilket skrog på rundt 20 fot ivaretar mannskapets komfort i over 45 knop gjennom bølgene? Intet. Heller ikke 635 WA.

Ofte blir valget av skrog valget mellom pest eller kolera med tanke på komfort i høye bølger og høy fart. Likevel - skroget til Askeladden gjør så godt det kan i tverr sjø. Og det kan mye. For selv om du ikke sitter som i din egen stue skjærer 635 bølgene på en måte som gjør at liv og helse bevares på en tilfredsstillende måte. Dette er mer enn vi kan si om mange av Askeladdens konkurrenter. Dermed føles hard kjøring i bølger verken som pest eller kolera, snarere som en lett snue – slettes ikke behagelig, men i høyeste grad til å leve med.

Imponerende sjødyktighet

Vi sluttet aldri å la oss imponere over sjødyktigheten til 635 WA. Den gikk mykt når bølgene kom forfra, den krenget minimalt i sidesjø, og gikk udramatisk godt i medsjø. Også ekstremmanøvrer og provokasjoner taklet båten bra. Sett bort fra at Askeladden har konstruert et svært sjødyktig skrog, skyldes trolig opplevelsen av nærmest perfekte sjøegenskaper vekten. For 635 WA er 150 kg tyngre enn tvillingbroren 635 Freestyle. Og de ekstra kiloene sitter i all hovedsak forut. Stjeler vekten noen knop, gir den generøst tilbake tyvegodset i form av eksemplarisk adferd i sjøen.

Turtall Fart Støy ved førersetet
1000 o/min 5,0 knop 73 db
2000 o/min 8,9 knop 79 db
3000 o/min 24,1 knop 84 db
4000 o/min 31,2 knop 86 db
5000 o/min 38,2 knop 87 db
5650 o/min 45,3 knop 89 db

Motor med krefter

Da vi steg om bord i 635 WA fyltes sjelen med skrekkblandet fryd over motoren akter. 225 hk er ikke snaut på en båt som 635 WA. Mon tro om den ikke var en tanke overmotorisert. Faktum er likevel at båten tålte 225 hk Mercury Optimax. De 235 kiloene til Mercury i hekken var ikke mer enn 635 WA med letthet kunne bære. Motoren imponerte også skipperen med god akselerasjon og lite støy.

635 WA trives utvilsom med Mercury Optimax 225 på akterspeilet. Likevel trenger neppe båten en så kraftig motor. Vi har snakket med mennesker som har kjører 635 WA med motorer som ikke yter mer enn 90 hk. Og de trives med det. Toppfarten ligger på drøye 30 knop, og lommeboken skånes for nærmere 100.000 kroner.

Spesiell propell

Askeladden lovte oss 52 knop med 225 hesters Mercury Optimax på hekken. Dette var vi aldri i nærheten av. 45.3 knop var det vi klarte å presse ut av motoren. I følge mekanikeren, som hadde gjort klar båten for oss, snøt en firebladers propell oss for de siste knopene. Uten at vi følte oss nevneverdig snytt. For det propellen tapte i toppfart, vant den i akselerasjon og sjødyktighet. Skal du hente alt tospannet 635 WA og Mercury Optimax har å by på bør du likevel bruke en propell med tre blader, som da også er propellen 635 WA leveres med som standard.

Innredingen i 635 WA kan du lese om på denne lenken.