Motor og sjøegenskaper

Flaggskipet fra Goldfish kan motoriseres med opptil 1.000 hk. Vi testet båten med et mer moderat motoralternativ.

Turtall Fart
800 o/min 4,9 knop
1.000 o/min 6,6 knop
2.000 o/min 21,1 knop
3.000 o/min 35,4 knop
3.700 o/min 46,3 knop

I hekken buldret 2 x 225 hk dieselmotorer fra MerCruiser. En fornuftig motorisering. Toppfarten ble riktig nok aldri høyere en snaue 47 knop, men 47 knop er heller ingen snekkefart. Og så lenge dieselen fortsatt er avgiftsfri kan man leke seg i adskillige timer for kongerikets gjeveste seddel – 1.000 kroner.

Horten - Oslo

Fotografen ringer og, huff da, båten skal fotograferes om en drøy halvtime. I Oslo. Goldfish 32 og den lykkelige skipper cruiser langs Vestfolds kystlinjer, og i det telefonen ringer angir kartplotteren skipets posisjon til å være rett nord for Horten. Kursendring og høyt turtall sporenstreks: En gretten fotograf er ingen spøk.

Marsjfarten legges på litt i overkant av 45 knop. Ikke én gang trakk vi av på gassen. Hvorfor skulle vi? Skroget med 24 graders V-bunn og 3.500 kg skar sjøen med den største letthet. Ofte markedsføres forskjellige småbåter som myke i bølgene. Dikt og forbannet løgn! For mens Goldfish duvet fremover i nesten 50 knop skjønte vi hva myk gange egentlig betyr. Og det har intet med nyrebelte og blåmerker å gjøre, slik produsentene av skjærgårdsjeeper gjerne vil ha oss til å tro.

Vel fremme i Tigerstaden etter en behagelig transportetappe på snaue 40 minutter senere forsto vi hvilken rekkevidde denne båten egentlig har. Høyt fartspotensial paret med eksellente sjøegenskaper gjør norskekysten rett og slett mindre. Båtbyggerne fra Drøbak har dessuten utstyrt båten med 600 liters drivstofftank. Dermed kan du kjøre langt, og lengre enn langt, før du må begynne å speide etter en åpen marina.

Skipperens uutholdelige letthet

Til tross for at Goldfish 32s voksne størrelse er den ingen vanskelig båt å føre. Så lenge du har nybegynnerens kunnskaper om ”gjøre/ikke gjøre” til sjøs er du kvalifisert til å titulere deg som skipper om bord. Skroget er følsomt for trimming, men det kan du utnytte til å rette opp krengingen i sidesjø. Med litt trening erstatter riktig trimming av de to drevene manglende trimflaps på en utmerket måte. Som ekstrautstyr leveres også båten med baugpropell. Dermed blir også det å legge til kai en lite krevende oppgave.

Vurderer du å kjøpe deg en Goldfish 32? Les i så fall vår Konklusjon.