Motor og sjøegenskaper

Skroget til Coater 800 er i høyeste grad en av båtens store fordeler. Fartsegenskapene er gode og i tillegg føles båten svært stabil og trygg. Ulempen er vekten på motoren som tilfører båten noen ulemper som du kunne greid deg uten.


Vår testbåt var utstyrt med en gigantisk dieselmotor fra MerCruiser. Denne motoren yter 270 hestekrefter og har et dreiemoment på neste 800 newtonmeter ved 2.200 omdreininger i minuttet. I motsetning til konkurrerende seksere, merker du at denne motoren har masse dreiemoment helt fra bunn. Du merker selvfølgelig at turboen begynner å jobbe ved 2.200 o/min, men det skyver godt på lave turtall også. Det kan du takke åtte sylindere og 7,3 liters sylindervolum for.

Mye vekt

Denne motoren veier mye og er i tyngste laget for en Coaster 800. Vekten strekker seg til cirka 750 kilo og dette er 250 kilo mer enn en 270 hesters motor fra Yanmar. Båten ligger litt dypt i vannet og ved sakte fart pendler den litt frem og tilbake. Det er for eksempel vanskelig å kjøre gjennom trange kanaler og lignende. Det blir mye ratting for å holde stø kurs.

Akselerasjon

Den tunge motoren gjør at baugen reiser seg før du er i plan, men når du først er oppe er det bare å nyte skyvet. Og når turboen slår inn blir det virkelig fart i sakene. Farten øker forholdsvis lett, og det stopper ikke før det lekre Faria instrumentet viser 45 knop. Da viser GPS'en 41,5 knop, og det er jo ikke så galt. Skroget var betydelig inngrodd etter en sesong i vannet og det skrubbet nok en del ekstra under vår testing. Båten planer godt helt ned til cirka 2.000 omdreininger, men ideelt turtall er nok rundt 2.500. Da er farten nesten 30 knop og motoren går både lett og økonomisk.

Bølgeknuser

Det er ikke ment slik at båten brøyter, snarere tvert i mot. I indre Oslofjord, som er vår testarena, er det begrenset hva vi finner av skikkelig sjøgang, men det er mange skip som seiler ut og inn hele dagen slik at innimellom finner vi noen solide dønninger å prøve skrogene i. Med gassen i bunn utfordrer vi MS Kronpins Harald. Opplevelsen blir forholdsvis luftig, men aldri kritisk. Til å ha et 8 meters skrog takler den denne øvelsen svært bra. Landingene er myke og det er aldri tendenser til dramatisk oppførsel. Også her merker du at det er litt mye tyngde bak. Hekken slår litt under landingene i bølgene og en lettere motor ville gjort Coaster enda bedre.

Under normal kjøring i plan har vi ingen ting og utsette på Coaster 800. Oppførselen er meget sympatisk og du kan uten problemer bevege deg rundt i båten i 40 knop.

Irriterende


Gasshendelen irriterte stort. Den er delt inn med trinn slik at det er vanskelig og justere til eksakt ønsket turtall. Når du for eksempel er plan ved omtrent 2.000 o/min må du legge på 500 omdreininger per klikk. Du kan med andre ord kun kjøre på 2.000, 2.500, også videre oppover. På en slik dieselmotor er det ganske stor forskjell på for eksempel 2.500 og 3.000 o/min. Vi kunne ved utallige tilfeller ønske å kjøre med 2.700 eller 2.300 omdreininger på motoren. En annen gasskontroll er øverst på ønskelista.