Motor og kjøregenskaper

Det er ikke noen nyhet at Saab lager spenstige turbo-motorer. Det som er nytt er at Saab nå kun lager turbo-motorer.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alle bensinmotorene i 9-3 serien er basert på den samme tolitersblokken, men ved hjelp av ulikt turboladetrykk, har Saab tatt ut et varierende antall hestekrefter. Resultatet er at Saab kan tilby tre motoralternativer, med henholdsvis 205, 185 og 150 hestekrefter.

Sterk

9-3 SE 2,0t er utrustet med den svakeste av dem - 150-hesteren. Synd, tenker kanskje du. Tenk om igjen. For denne motoren er ikke noen slappfisk. Den trekker uanstrengt fra 1.500 o/min, og allerede fra 2.000 o/min begynner den å avsløre at den har masse kraft å by på. Motoren har med andre ord bunndrag i bøtter og spann, noe som medfører at du nesten glemmer at bilen er utstyrt med manuell girkasse. På vanlige transportetapper hører det nemlig til sjeldenhetene at du behøver å gire.

Rask

Men hvis du er i det sportslige humøret, vil du oppdage at motoren har mer å by på enn kraftig dreiemoment. For motoren er glad i turtall. Fra 2.500 o/min begynner det å gå fort, og farten øker overraskende hurtig helt til du når rødmerkingen ved 6.200 o/min. Vi har ikke målt 0-100 med denne bilen, men er ikke i tvil om at Saab har rett når de påstår at bilen gjør denne øvelsen unna på 8,5 sekunder. Og det er raskt, med tanke på at du sitter i en stor og tung familiebil.

Spinner for raskt

Men så kommer selvsagt spørsmålet; hvordan takler resten av bilen den kraftige motoren? Vel, det må i hvert fall nevnes at det er langt fra enkelt å overføre kreftene til bakken uten å få spinn på drivhjulene. Saab 9-3 SE 2,0t går nemlig utrolig raskt over i hjulspinn. Ja, du får rett og slett følelsen av at bilens forpart er for lett. På vått føre, som det har vært mye av på Østlandet i det siste, er det knapt mulig å gi gass på lave gir uten at forhjulene slipper.

Bilen føles også ustabil ved hard akselerasjon. Ved fullt gasspådrag trekker den vekselvis til venstre og høyre, og du bør ha et godt grep om det skinntrukne rattet.

Forutsigbar

Når det er sagt, så skal det også nevnes at bilen har usedvanlige forutsigbare kjøreegenskaper. Bilen begynner nemlig å understyre så snart du tenker på å dreie rattet, og fortsetter med å understyre nærmest uansett hvor mye du svinger. Med denne bilen skal man gjøre svært store og dramatiske rattutslag før bakenden slipper.

Den tidlige understyringen forsterker imidlertid inntrykket av at styrefølelsen er litt ullen. Det hadde etter vårt syn ikke skadet med en noe mer direkte styrefølelse.

Sportslig, men behagelig

Bilens dempere er relativt stive og sportslige til å sitte på en familiebil. Bilen oppleves derfor som mer sportslig enn gjennomsnittet. Likevel tas både hull og dumper effektiv og behagelig unna, noe som gjør at du kan holde ut i mange timer på dårlige veier. Men det bør nevnes at bilen blir noe ustabil i høye hastigheter på ujevn veg.

Skuffende girkasse

Ved normal kjøring sørger som nevnt bunndraget for at giring og kløtsjing blir en sjelden foreteelse. Men ved bykjøring og mer sportslig kjøring tas girkassen selvsagt mer hyppig i bruk. Og da vil du oppdage at girkassen ikke er like lettbetjent som de beste japanske og tyske girkassene. For når du skifter gir må du bruke uvant mye krefter. Dette fordi du må dytte girspaken gjennom et par hakk med motstand før den er i gir.

Til girkassens forsvar skal det nevnes at den var helt ny og at noen tusen girskift sannsynligvis vil gjøre den mykere. Likevel, girkassen kunne vært mer lettbetjent.

Trekker til sidene

Bremsene er både kraftige og lett dosérbare, og da skulle vel alt være i orden? Nei, ikke helt. For 9-3 SE trekker til sidene ved panikkbremsing fra høye hastigheter, og dette er rett og slett litt ekkelt. For i en nødsituasjon er en ustabil bil det siste du trenger.

Tørst

Det som imponerer mest med Saab 9-3 SE 2,0t er altså den spreke motoren. Det som ikke er like hyggelig er bensinforbruket. For vi målte et forbruk på mer enn 1,1 liter per mil ved blandet kjøring, og slikt blir det penger av med dagens bensinpriser. Likevel, bensinforbruket er ikke sjokkerende med tanke på hvor mye krefter bilen har under panseret.

Men hvordan fungerer knapper, hendler, instrumenter og seter? Les mer i artikkelen ”Plass og komfort”.