Motor og kjøregenskaper

I Mitsubishi Pajero Pinin er det føreren som velger hvordan kraften fra motoren skal fordeles, det gjør Pinin til en forutsigbar og sikker bil.

Motor og kjøregenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det finnes flere måter å distribuere kraften til hjulene i de forskjellige firehjulstrekksystemene på. Mange av systemene er preget av manglende forutsigbarhet, og er ubehagelige å kjøre med. Det gjelder ikke Pinin.

Riktig fordelt

Litt enkelt sagt er nesten alle funksjonene som er å finne i Pinins firehjulstrekksystem, å finne i konkurrentenes systemer. Den store fordelen med Mitsubishi Pinins system, er imidlertid valgmulighetene.

Spaken som betjener kraftfordelingssystemet i Pinin har fire posisjoner; bakhjulsdrift, firehjulsdrift med variabel fordeling gjennom viskosekobling, firehjulsdrift med låst 50/50 fordeling mellom for- og bakaksel, og sistnevnte kombinert med lavgir som øker motorens ork. Det kan veksles mellom de tre første posisjonene i inntil 100 km/t.

Den enkleste varianten, firehjulsdrift med variabel fordeling gjennom viskosekobling, er i praksis bakhjulstrekk der kraften om nødvendig fordeles inntil 50/50 på for- og bakaksel. Det gjør Pinin morsom å kjøre på svingete vei, og det er bare bensinforbruket som gjør at man ikke stort sett bør la spaken stå i denne posisjonen.

Lat

Motor og kjøregenskaper

Den to-liters GDI-motoren som sitter i Pinin virker lat, den gir ikke inntrykk av spurtstyrke. Selvsagt stjeler automatgiret som satt i testbilen litt av snerten, men kick-down ble nødvendig for ofte til at vi likte det. Rekkefireren med direkte innsprøytning yter 129 hestekrefter ved 5.000 o/min.

Kraften, dreimomentet er på 190 Nm ved 3.500 o/min, overbeviser heller ikke, selv om det er 15-20 Nm mer enn konkurrentene tilbyr i samme klasse. Unntaket er Toyota RAV4 som henter ut 192 Nm av sin to-liters rekkefirer.

Automatgiret skifter mykt, det er lett å ha med å gjøre og er et ganske ordinært automatgir. Under svingete landeveiskjøring i hastigheter rundt 80 km/t ble det nødvendig å avskjære automatkassen mulighet til å skifte til høyeste gir. Med overdriveknappen ute ble ytelsene mer akseptable, samtidig som støynivået er til å leve med.

Stiv og ikke

Det rister og er stumpete når bygater utfordres, men Pinin er bare tilsynelatende stiv. Bilen har en slags totrinns bevegelse i fjæring/demping. Den føles veldig stiv for eksempel på fartsdumper og små ujevnheter, men i unnamanøvre og hard oppbremsing ”detter” Pinin igjennom den første stivheten, og man blir med opp og ned hele fjæringsveien.

Motor og kjøregenskaper

Dette vil for mange føles svært ubehagelig for det skjer av og til under normal svingkjøring. Det føles utrygt, men kjøregenskapene påvirkes ikke i særlig grad av dette fenomenet. En annen svakhet er at Pinin, som svært mange av konkurrentene, bruker for lang tid på å samle seg etter en rystelse.

Bremsene er lett å dosere, men det virker som ABS-systemet opererer ett stykke fra låsegrensen. Pinin er utstyrt med skivebremser foran og bak.

Fjæring er også tema i neste avsnitt; Plass og komfort.