Motor og kjøregenskaper

Moderne 1,6-liters motorer på 110 hestekrefter har 307 og Civic felles, men bare en av de føles sporty. Følelsen følges opp av kjøreegenskapene.

Motor og kjøregenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

På papiret er det ikke mye som skiller, Peugeot 307 er to tideler av et sekund tregere enn Honda Civic, som gjør unna 0-100 km/t på 10,1 sekund.

Begge deler

To ting er viktig for en motor -ytelse og forbruk. Hondas VTEC-ll-motor sørger for begge deler, og selv om ikke Peugeot ligger langt etter med sin 1,6-liter, er VTEC-ll-motoren et imponerende stykke ingeniørarbeid.

Sprek

Honda Civic er i overkant av femti kilo tyngre enn Peugeot 307, men føles sprekere. God gassrespons og et veldig jevnt drag gir Civic et overtak når det gjelder følelsen av kvikkhet.

VTEC-ll-motoren i Civic yter 110 hestekrefter ved 5.600 o/min, og maksimalt dreimoment er 152 Newtonmeter(Nm) ved 4.300 o/min.

1,6-literen i Peugeot 307 er relativt lik i karakteristikken, med 110 hestekrefter ved 5.800 o/min, og 147 Nm ved 4.000 o/min.

Lavt forbruk

Begge bilene har lavt forbruk, henholdsvis 0,73 l/mil for Civic og 0,83 for Peugeot. Målingene er fra vår testrunde, og stemmer godt overens med oppgitte forbrukstall.

Forskjellen er stor nok til å si at Civic-motoren er mer nøysom, men ikke stor nok til å utrope Peugeot-motoren til den store taperen.

Ofte

Motor og kjøregenskaper

110 hestekrefter ut av 1,6-liter; det hender du må bruke girspaken. Girkassen i Honda Civic er å foretrekke, spesielt fordi den er så presis og sjalteveiene så tydelige.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Peugeot 307 er helt grei, og kan til nød oppfattes som sportslig. Den er ikke like presis som i Civic.

Forhjulene først

Begge bilene har typisk trygge kjøreegenskaper der forhjulene sier ifra hvis det går for fort inn i svingene. Litt overraskende for oss var det at det sportslige preget vi har likt hos Civic på tørt føre ble til en litt nervøs oppførsel på isete vinterveier med dype spor.

På dette føret viste 307 klasse ved å oppføre seg rolig, og den var lett å kjøre med tillit. Harde oppbremsninger ble taklet uten kast, og hvis veigrepet forsvant var signalene så entydige på forhånd at det ikke kom overraskende.

Også Civic bremser effektivt, den er som 307 utstyrt med elektronisk bremsekraftfordeler, men oppførselen var mer rampete med en del sideveis bevegelse.

Vurdering

Motoren i Civic er en vinner, men det er ikke Civic når det gjelder kjøreegenskaper. Den tross alt lille forskjellen på motoren gjør at Peugeot 307 vinner tvekampen i motor og kjøreegenskaper fordi det er en bedre bil å kjøre.

I neste avsnitt er det Plass og komfort det duelleres i.