Motor og kjøregenskaper

Et substitutt for kjøreglede på landeveien kan være kjøreglede i terrenget. Der duger Santa Fe litt over snittet i klassen.

Motor og kjøregenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Grunnen til det er at Hyundai har valgt å utstyre Santa Fe med en differensialbrems på bakakselen som gir litt bedre dytt i gjørma.

Som regel konstant

Under vanlig kjøring fordeles kraften foran og bak i forholdet 60/40. Dette er med på å gi forutsigbar understyring. Ved hastighetsforskjeller mellom for- og bakaksel fordeles kreftene til den akselen som går saktest rundt. Den samme mekanismen finner vi i kraftfordelingen mellom forhjulene.

Begge deler, nei takk

Santa Fe liker ikke at du bremser brått midt i svingen, da legger baken seg ut. Det er en unote som mange andre produsenter av SUVer har klart å unngå. Ellers takler Santa Fe både svinger og dumper på en tilfredstillende måte, men vil helst ikke ha begge utfordringene på en gang. Dette er med andre ord ikke riktig redskap for aktiv svingkjøring på dumpete norske veier.

Rytme

Dieselmotorer som benytter seg av innsprøytningssystemet common rail (felles reservoar), turbo og ladeluftkjøler er karakterisert ved: lite kraft på lavt turtall, mye kraft på mellomturtall, og lite kraft på høyt turtall. Slik er også motoren i toliteren i Santa Fe. Den yter 112 hestekrefter ved 4.000 o/min, og dreiemomentet er på 255 Newtonmeter (Nm) ved 2.000 o/min.

Kjørerytmen blir da å oppholde seg mellom 2.000 og 4.000 o/min. Girkassen er det greieste redskapet å ty til for å få til det. Den femtrinns girkassen som sitter i Santa Fe er grei, men ikke særlig inspirerende å ha med å gjøre. Forbruket målte vi til 0,87 l/mil, tallet fra fabrikken er 0,76 l/mil ved blandet kjøring.

1.718 kilo

Motor og kjøregenskaper

Med en egenvekten på 1.718 kilo er Santa Fe nesten 200 kilo tyngre enn de bilene det er naturlig å sammenligne den med. 0-100 km/t tar derfor en liten stund, nærmere bestemt 14,7 sekunder oppgir fabrikken. Bykjøring føles allikevel ikke som noe problem i Santa Fe, det den mangler i spurt tar den igjen i styrke. Særlig er andre gir et fleksibelt for bykjøring, og motoren tolererer at turtallet slippes så lavt som 1.500 o/min.

Nyttelasten er på 587 kilo, og Santa Fe med dieselmotor kan trekke en henger på inntil 2 tonn.

Plass og komfort kan du lese om her.