Motor og kjøregenskaper

Grei på landevei, fantastisk i terrenget – og den nye 270 CDI-motoren gjør en god jobb i Geländewagen som veier 2,4 tonn.

Motor og kjøregenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bilen, eller rettere sagt lastebilen, blir ingen rakett selv om Mercedes-Benz har plassert en moderne 2,7-liters dieselmotor med høyt dreiemoment under panseret.

Lyver litt

0-100 km/t på 13,7 sekunder høres kanskje litt tregt ut. Det er det i og for seg også, men G 270 CDI oppleves ikke så treg som tallene skulle tilsi. Dreiemoment gjør sitt til at akselerasjonen er akseptabel hvis det er litt sig i bilen, for eksempel går forbikjøringer greit i vanlige norske hastigheter.

Vi lastet ikke opp bilen til totalvekt, ei heller prøvde vi å trekke 3,5 tonn etter bilen. Det ville nok medføre at orkegrensen til 270 CDI-motoren ble passert, derfor er det godt å vite at Geländewagen også er tilgjengelig med en V8-diesel som lyder navnet 400 CDI. Da får du 250 hestekrefter og 560 newtonmeter til rådighet.

Rekkefemmer

270 CDI-motoren er en rekkefemmer, og i G 270 CDI er effekten 156 hestekrefter ved 3.800 o/min, og et imponerende dreiemoment på 400 Newtonmeter (Nm) ved 1.800 o/min. Vi målte forbruket til 1,18 l/mil, oppgitte tall er 1,09 l/mil. Såpass må du regne med for en så tung bil.

En ting som påvirker forbruket negativt er den totale mangelen på aerodynamisk form. Det er merkbart at forbruket stiger og motoren sliter i høye motorveihastigheter. Holder man seg i norske landeveishastigheter er dette ikke noe problem, og det skal være mulig å kjøre ned mot literen på mila.

Automatgir

Motor og kjøregenskaper

Femtrinns automatgir er standard i Geländewagen, og det er mulig å velge en lavgirserie ved hjelp av en knapp på midtkonsollen. Automatgirkassen gir mulighet for manuelle girvalg, men løsningen fungerer først og fremst når man er avhengig av motorbrems.

Girkassen skifter mykt, men i terrenget er det vanskelig å få det til å gå sakte nok for de trangeste passasjene. Under normal kjøring har Geländewagen konstant firehjulsdrift.

ETS og sperrer

I beskrivelsen av ETS 4 (antispinn for firehjulsdrift) hevder Mercedes-Benz at det er alt du trenger for fremkommelighet. M-klasse har dette systemet, så også Geländewagen. At Mercedes-Benz har valgt sperrer i tilegg på Geländewagen burde være smør på flesk hvis ETS 4 fungerte så godt som brosjyren sier.

Med kun ETS 4 i bruk er Geländewagen som andre firehjulstrekkere, men tar du sperrene i bruk blir den en terrengbil i særklasse. Problemet med antispinnsystemer er at de fordrer mye motorkraft for å fungere godt på løst underlag.

Trinn 1-3

Motor og kjøregenskaper

Testløypen vi bruker tilbyr gjørme og svært bratte kneiker med varierende underlag. Med godt tilløp kommer Geländewagen seg frem stort sett over ved hjelp av antispinnsystemet. Det er når du skal frem i ukjent terreng i krypefart at klinten skilles fra hveten.

Midt i en stupbratt kneik kjørte vi oss fast. Det ble nødvendig å prøve den midterste av de tre differensialsperrene tilgjengelig. Inn med knappen, og elektronikken sier takk for seg, og skikkelig verktøy blir satt på jobben. Med låst senterdifferensial kom vi oss litt lenger opp kneika før vi gravde oss ned igjen. Trinn 2 låser differensialen på bakakselen, og var det som skulle til for at kneika ble beseiret.

Er forholdene ekstreme kan også differensialen foran låses. Alle hjul går da like fort rundt uansett grep. Bilen gnager seg frem over alt, og eneste problem er at styringen ikke er helt på topp.

I bruk

Du kommer langt uten å benytte deg av egenskapene til differensialsperrene, men ender du opp med Geländewagen bør du i alle fall utforske muligheten for å sperre senterdifferensialen på ubrøytet vintervei.
Geländewagen er utstyrt med elektronisk stabilitetssystem (ESP). Det er bra, særlig i biler med så høyt tyngdepunkt og til dels vanskelige kjøreegenskaper som Geländewagen og lignende store firehjulstrekkere ofte har. Det reduserer faren for velt ved en unnamanøver.

En litt rar detalj er at ESP skrur seg på igjen automatisk etter at man har skrudd av systemet. Det er idiotsikkert, men reduserer kjørbarheten på norske vinterveier. Løsningen blir å kjøre med låst senterdifferensial fordi da deaktiveres ESP-systemet, men dessverre også ABS-bremsene.

Tung

Motor og kjøregenskaper

På de fleste områder blir du minnet om at Geländewagen er en tung bil. Den liker ikke krappe svinger, helst vil den rett frem, og styrfølelsen forsvinner. Styringen fungerer imidlertid godt i terrenget uten slag.

Med skivebremser også bak samt bremskraftfordeling bremser bilen greit, og imponerende nok holder bremsene koken selv ved hard bruk.

Plass og komfort kan du lese om her.