Motor og kjøregenskaper

1,6-literen på 105 hestekrefter er mer kultivert enn spennende, men det er fortsatt anledning til turtallslek som vi er vant med fra italienske biler.

Motor og kjøregenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kompaktklassen byr på beinhard konkurranse og Stilo 1.6 plasserer seg midt i når det gjelder ytelser.

Stabil

Stilo byr på få overraskelser for sjåføren. Presses den for mye i svinger svares det med forhjulsskrens, og når bremsene jobber for fullt skjer det kontrollert. Fiat har ikke konsentrert seg om å tilfredstille de som liker italienske biler som elsker svinger.

Styringen er presis, men gir ikke særlig tilbakemeldinger. For bykjøring kan servostyringen settes i en modus som gjør styringen ekstra lett. Vi fant at styringen ble så lett og ufølsom at funksjonen egentlig kun egner seg til lukeparkering.

Elektronisk antisladdsystem (ESP) i kombinasjon med 1,6-liters motoren er ekstrautstyr, men det kommer som standardutstyr på 1,8-liters versjonen. Antispinn med mulighet for utkobling er standard på alle Stiloer som selges i Norge. ESP-systemet lar seg ikke koble fra.

Komfortpreg

Den relativt myke fjæringen preger Stilo. Komfortfordelen vil for de fleste oppveie at Stilo ikke er spesielt sportslig. Motoren gir jevn tilgang på krefter, og oppfører seg svært likt motorene til konkurrentene. Maksimalt dreiemoment er 145 Newtonmeter (Nm) ved 4.000 o/min, og 105 hester dukker opp ved 5.750 o/min.

Vi målte et forbruk på 0,83 l/mil. Det oppgitte forbruket ved blandet kjøring er 0,75 l/mil som er litt over klassegjennomsnittet, Stilo er litt større og tyngre enn konkurrentene.

Motor og kjøregenskaper

Heller ikke girkassen kan karakteriseres som sportslig, men den er lettsjaltet og utvekslingen kler motorkarakteristikken. Håndbrekket er klønete i bruk fordi håndtaket er plassert langt ned i midtkonsollen under et armlene.

Mer om komfort kan du lese i kapittelet plass og komfort.