Motor og kjøregenskaper

Store motorer er gøy, men akk så dyrt. De som nøyer seg med mindre motorer slipper derfor langt billigere unna.

Motor og kjøregenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nye Hyundai Coupe er tilgjengelig med tre ulike motorer. Den største er en V6-motor med hele 2,7 liter slagvolum. Denne yter 167 hestekrefter og trekker bilen fra 0 til 100 i løpet av respektable 8,2 sekunder. Problemet er at denne motoren straffes svært hardt av det norske avgiftssystemet. Hyundai Coupe 2.7 V6 koster derfor 390.000 kroner.

Må spesialbestilles

Lillebror, som har en 2-liter under panseret, koster langt mindre, 284.000 kroner. Denne må imidlertid spesialbestilles. Den norske importøren har nemlig bestemt seg for å ikke ta inn dette motoralternativet til Norge.

Vi valgte å teste minste motoralternativ, en 1,6-liter som yter 105 hestekrefter. Med en så liten motor under panseret vil selvsagt det store skyvet utebli. Fordelen er at Coupe med denne motoren koster snaue 230.000 kroner.

Tørst

Motor og kjøregenskaper

Vi målte et blandet forbruk på 1,14 liter per mil ved aktiv blandet kjøring. Dette er altfor mye for en så liten bil. Hadde det ikke vært for at motoren er så tørst, ville vi gitt den et bedre skussmål. Kraftkilden arbeider rent fra 1.200 o/min og leverer merkbar akselerasjon fra 1.500 o/min. Men best trives den mellom 3.500 og 5.500 o/min. I dette turtallsområdet er gassresponsen relativt kvikk. Når man passerer 5.500 o/min blir det mer bråk enn effekt og det er derfor ikke noe poeng å plage motoren ved å dra den opp til rødmerkingen ved 6.500 o/min.

Noe skikkelig skyv blir det naturlig nok aldri og bilen trenger hele 11,5 sekunder på å komme opp i 100 kilometer i timen. Noen god forbikjøringsbil er den heller ikke.

Morsom på svingete veier

For å få det moro med Coupe 1.6 må man derfor svinge av fra hovedveiene og legge turen til svingete småveier, noe det jo er nok av her i landet. På slike veier får man testet ut bilens kjøreegenskaper til tross for beskjedne motorkrefter. Og vi hadde det gøy på nettopp slike veier. Coupe kan nemlig skilte med gode kjøreegenskaper. Bilen er laget for å kunne håndtere en stor V6-motor og har derfor overhodet intet problem med å takle den lille 1,6-literen.

Lavt tyngdepunkt

Motor og kjøregenskaper

Bilen har en relativt direkte og presis styring og er tung nok på rattet til at den oppleves som sportslig. Som bildene viser, er Coupe en lav bil, noe som resulterer i et lavt tyngdepunkt. Det lave tyngdepunktet medvirker til at bilen sitter godt på veien. Til tross for at den er forhjulsdrevet, er ikke bilen utpreget understyrt. Vi opplevde bilen i stedet som overraskende nøytral, noe som medvirker til å gi den gode sportsbilfølelsen.

Morsom bakhjulsskrens

Ved harde rattutslag hender det at hekken kommer, men dette oppleves ikke som noe problem. Snarere tvert i mot. Bakvognen er nemlig så lett å kontrollere at det hele blir moro. Vi må imidlertid understreke at vi på grunn av årets usedvanlige solrike høst ikke fikk testet bilen på vått føre. Coupe er satt opp med Hankook-dekk og denne dekkprodusenten har tidligere utmerket seg ved å produsere dekk som gir svært dårlig sidegrep på vått føre.

På tørt føre er imidlertid ikke dekkene noe problem. Coupe kjører rett og slett svært godt. Bilen sitter godt i svingene, den krenger lite, den er retningsstabil og den har et hjuloppheng som takler de fleste ujevnheter godt.

Stabil ved brems

Motor og kjøregenskaper

Bremseredskapen fungerer også bra. Coupe 1.6 har blitt utrustet med bremseskiver både foran og bak, de fremre skivene er i tillegg av den ventilerte typen. Coupe opptrer stabilt ved nødbremsing, også i sving. Det skal imidlertid nevnes at vi mener bremsene burde operert litt nærmere låsing.

Også girkassen er et positivt bekjentskap. Girspaken er kort, godt plassert og relativt tettsteget og girkassen oppleves som presis. Spaken, som har en skinntrukket kule, glir lett i trinn, også i revers. Hyundais girkasse-avdeling har med andre ord ikke noe å skamme seg over.

Lett håndterbar

Motoren er altså ikke egnet til å gi bakoversveis. Men både kjøreegenskaper, bremser og girkasse taler til Coupe sin fordel. Bilen oppleves både som lett håndterbar og trygg, også i relativt høye hastigheter. I tillegg er bilen sportslig og morsom nok til å forsvare sitt utseende.

Før vi kan fortelle deg om Hyundai Coupe 1.6 er et godt kjøp, må vi imidlertid ta en titt på plass og komfort.