Motor og kjøregenskaper

Overskriften summert blir komfort, ikke sport – men 318d har ingen som helst problemer med å holde følge med trafikken.

Motor og kjøregenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kraftig dreiemoment skiller 318d fra en del konkurrenter, og særlig ved forbikjøringer gjør dreiemomentet livet bak rattet mer komfortabelt.

Fort stille

Knatring er først og fremst noe du plages med første gang du starter opp for dagen. Dette avtar etter hvert som motoren blir varm. Lydbildet med varm motor imponerer. Selv ved kraftig gasspådrag er dieselstøyen på et minimum.

Et annet fortrinn er forbruket som vi målte til under 0,6 liter per mil. Det innebærer over 1000 kilometer mellom hver gang du må innom en dieselpumpe.

265 Newtonmeter

115 hestekrefter skremmer vel ingen, men dreiemomentet på 265 Newtonmeter (Nm) ved 1.750 o/min hjelper godt til for at følelsen av utelukkende transportredskap forsvinner. Det er godt mulig å kjøre 318d med driv som også appellerer til de som liker å kjøre bil. Det er dreiemomentet som rettferdiggjør en sammenlikning med 318i som har 28 hestekrefter høyere toppeffekt.

Motor og kjøregenskaper

Ved 4.000 o/min dukker de 115 hestekreftene opp. I 100 km/t ligger turtelleren på knappe 2.000 o/min i femte gir, og det er krefter nok til motorveikjøring. På vanlige norske veier blir det til at turen gjennom girene stopper ved fjerde gir.

Gjennomført

Dekk i størrelsen 195/65-15 stemmer godt med fjæringskarakteristikken i 3-serie. Veigrepet holder, og det er mulig å presse bilen på svingete veier med et smil om munnen. Bremser og styring gir også et solid inntrykk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ASC+T kaller BMW antispinn og stabilitetskontrollsystemet som skal hjelpe til med både fremkommelighet og å unngå skrens. Systemet fungerer godt, og antispinnsystemet er til stor hjelp med tanke på at drivhjulene er plassert under et ofte tomt bagasjerom.

Konkurrenter

Audi A4 1.9 TDI i varianten med 130 hestekrefter koster 349.300 kroner, men er bedre utstyrt enn BMW 318d. Den har dessuten høyere dreiemoment (285 Nm ved 1.750 o/min). Mercedes-Benz C 200 CDI til 389.400 kroner blir den treigeste og dyreste bilen til dette selskapet. CDI-motoren er på 2,2-liter og yter 116 hestekrefter. Dreiemomentet er på 250 Nm ved lave 1.400 o/min. En spennende utfordrer kan være Saab 9-3 Sport Sedan med en 2,2-liters dieselmotor på 125 hestekrefter og et dreiemoment på 280 Nm ved 1.500 o/min. Prisen starter på 335.000 kroner.

Motor og kjøregenskaper

Uten at akselerasjonstester sier så mye om hvordan en dieselmotor vil oppleves, kan det nevnes at Audien gjør øvelsen 0-100 km/t på 9,9 sekunder – en øvelse 318d trenger 10,7 sekunder på, 9-3 trenger 11 sekunder og C 200 CDI 12,1 sekunder.

Full test av 3-serie med 150 hestekrefters dieselmotor kan du lese her.