Motor og kjøregenskaper

Nest største motor innebærer ikke at Polo med 75 hestekrefter er særlig sprek, men den tåler last bedre enn lillebroren.

Motor og kjøregenskaper
[Ugjyldig objekt (NAV)]

En annen fordel som kan være med på å forsvare prisforskjellen er den litt snillere lyden i 75-hesteren.

Som de andre

1,4-literen som sitter i Polo skiller seg lite fra de andre 1,4-liters motorene i småbilklassen. Den yter 75 hestekrefter ved 5.000 o/min, og har et dreiemoment på 126 Newtonmeter (Nm) ved 3.800 o/min. Dette er nok til at den er 2 sekunder raskere enn sin tresylindrede lillebror fra 0-100 km/t. Øvelsen gjøres unna på 12,9 sekunder.

Holder langt

Skal du bare kjøre i byen, og sjelden har med passasjerer eller last, vil forskjellen mellom de to motorene oppleves som liten. Den lille motoren kan til og med oppleves som litt mer fleksibel enn storebroren fordi maksimalt dreiemoment dukker opp på lavere turtall.

Skal du av og til legge ut på langtur er forskjellene større. Både toppeffekt og høyere dreiemoment gir både bedre flyt i kjøringen og øker toleransen for ekstra vekt i form av passasjerer og bagasje.

Det andre prisargumentet

Forbruk skiller også mellom disse to motorene. Minstemann er mest gjerrig. Forbruket er oppgitt til 0,59 l/mil ved blandet kjøring. 75-hesteren har et oppgitt forbruk på 0,64 l/mil. Vår erfaring er imidlertid at det en lett blir hardere på gassen med små motorer, og den lille forskjellen i praksis vil bli spist opp av en litt annen kjørestil med den minste motoren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Valget

Motor og kjøregenskaper

Vi velger 1,4-literen på 75 hestekrefter fremfor 1,2-literen på 65 hestekrefter fordi prisforskjellen er så liten (i overkant av 8.000 kroner). Vi får en bil med skivebremser også bak, og en motor som er sterk nok til at småbilen Polo får et bredere bruksområde.

Vi har nettopp gjennomført en stor sammenlikningstest av de nye småbilene på markedet. Den kan lese her

Plass og komfort kan du lese mer om i vår test av Volkswagen Polo 1.2.