Motor og kjøreegnskaper

Under panseret sitter Mitsubishi sin velkjente 2,5 liters dieselmotor med 99 hester, den er sterk, men byr ikke på de store akselerasjoner. Det er like greit, Galloper er jo tross alt en terrengbil.

Med drøye 600 kubikkcentimeter slagvolum per sylinder blir det en viss autoritet i hver tenning - og kraft er noe denne motoren har i fullt monn sålenge turtallet ikke synker for lavt ned. Da avtar nemlig ladetrykket fra turboen, og kreftene ebber ut.

Galoppen som gikk i stå

Likevel lever ikke bilen helt opp til navnet sitt hva gjelder akselerasjon, det blir mer bedagelig lunking enn fyrrig galloppering. Akselerasjonen fra 0 - 100 kilometer i timen går nemlig unna på snaue 22 sekunder. Men nå er ikke Galloper noen bil som man ruser opp mens man venter på grønt, bare for å spinne avgårde når lyset skifter. Den er heller ikke en bil hvor man jakter på de svingete og underholdende veiene. Derfor er det liten grunn til å kvesse slakterkniven bare fordi bilen krenger igjennom svingene, og fordi den ikke holder tritt med blodtrimmede GTi-biler ut fra lyskryss.

Sannheten er at Galloper Super Exceed fint greier å holde tritt med trafikkrytmen, og har kjøreegenskaper som holder mål med tanke på hvordan denne bilen er ment brukt - så får vi spare salvene om upresis styring og laber retningstabilitet til de bilene hvor denslags teller mer enn her.

Pekefingeren

En kraftig pekefinger skal vi likevel rette ut. For når underlaget er glatt bør man stoppe opp og legge inn firehjulsdriften. Ikke fordi man ikke kommer frem med tohjulsdrift, men fordi litt uvøren bruk av høyrefoten sender bakhjulene i spinn raskere enn du aner - og spinner de er sjansen stor for at du spinner med. Hendene fulle av ratt får du i allefall.