Motor og kjøreegnskaper

Motoren på 68 hestekrefter passer godt til Yaris, og Elg-testen vippet den ikke av pinnen. Faktum er at Yaris er en meget velkjørende bil.

Under det korte panseret til Yaris skjuler det seg en liten firesylindret motor. Fra et slagvolum på 0,998 liter yter motoren 68 hestekrefter, og selv om Yaris langt fra er noen racer skorter det heller ikke på krefter. For ute på veien oppfattes slett ikke Yaris som noen sinke, men du må nok belage deg på å geare litt når bakken bukter seg oppover mot himmelen.

Og det kan den bare gjøre, for gearkassen i Yaris er blant de bedre i denne klassen. Ikke bare er den tettsteget, den er også presis og lettsjaltet. Pluss i boken blir det også for utvekslingene som passer norske hastigheter, bakker og berg.

Avansert motor

Motoren i Yaris er et avansert stykke ingeniørkunst, med fire ventiler per sylinder, variable ventiltider og innsprøytning. Fordelen er at motoren får et lavere forbruk, samtidig som motoren blir sterkere ved lavere turtall. Maksimalt dreiemoment på 90 Nm kommer riktignok ikke før ved 4.100 omdreininger, men Yarisen er likevel rimelig kvikk bare man holder turtallet over 2.000 omdreininger i minuttet. Under vår test fikk vi ett forbruk på 0,57 liter per mil.

Gode kjøreegenskaper

Ute på veien og i vår Elg-test ble vi også fort fortrolige med Yaris. Elg-testen beviste at Yaris er en stabil småbil, som understyrer når den blir presset. I helt ekstreme situasjoner tenderer den dessuten til overstyring, men bilen er uansett lett å kontrollere.

For gjennom styring og seter gir Yaris gode tilbakemeldinger om hva den holder på med - og karosseriets vinkel mot horisonten forteller deg også noen sannheter om hvor langt unna grensene du egentlig er. For det er ikke til å underslå at Yarisen lener seg litt sideveis når svingene kommer tett.